Ewidencja środków trwałych - co zawiera, jak tworzyć

Ewidencja środków trwałych to dokument potrzebny w wielu firmach. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma wydatkami, takimi jak zakup komputera, mebli, czy akcesoriów biurowych. W przypadku, gdy przedsiębiorca przewiduje, że będzie ich używał w firmie dłuższy czas zobligowany jest wpisać je właśnie do ewidencji środków trwałych.


CO JEST ŚRODKIEM TRWAŁYM?


W myśl przepisów środki trwałe to „rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.” 

Co to oznacza w praktyce? Otóż środkiem trwałym można określić każdą rzecz należącą do firmy, która ma być wykorzystywana dłużej niż rok, a także jest gotowa do użytkowania w momencie wprowadzenia do firmy.

Do środków trwałych można zaliczyć m.in.:
  • nieruchomości,
  • maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia,
  • środki transportu,
  • meble i wyposażenie siedziby firmy.
Obowiązkiem właściciela firmy jest dokonanie wpisu do ewidencji środków trwałych w miesiącu przekazania danych składników majątku do używania.

Ewidencja środków trwałych w prostym i szybkim programie do księgowości? Przetestuj za darmo inFakt.pl i kontaktuj się z księgowymi bez żadnych limitów! 

Program do samodzielnej księgowości

30 dni za darmo. Bez zobowiązań!

KIEDY WPISAĆ SKŁADNIK DO EWIDENCJI ŚRODKÓW TRWAŁYCH?


Można wyróżnić dwie odmienne sytuacje, w których przedsiębiorca zapisuje składniki majątku w ewidencji środków trwałych.

       1. Przedsiębiorca kupił nowy środek trwały.

Nowy zakup „na firmę” spełniające kryteria środków trwałych wpisuje się do ewidencji środków trwałych. Ponadto, zakupy o wartości większej, niż 3,5 tys. zł netto podlegają amortyzacji. 

Tańsze składniki majątku przeznaczone do użytkowania ponad rok również można amortyzować, ale nie jest to konieczne. Jeśli przedsiębiorca posiada fakturę VAT może również odliczyć VAT. 

       2. Środek trwały należał wcześniej do prywatnego majątku przedsiębiorcy.

Wspominana amortyzacja sprowadza się do rozbicia kosztu na określoną liczbę odpisów amortyzacyjnych i stopniowe włączanie ich do kosztów firmowych przez określony okres. W niektórych przypadkach możliwa jest jednorazowa amortyzacja, przy czym nie dotyczy to samochodów osobowych. 

ELEMENTY, KTÓRE POWINNA ZAWIERAĆ EWIDENCJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH


Przepisy w żaden sposób nie określają sposobu w jaki przedsiębiorca ma prowadzić ewidencję środków trwałych. Konieczne jest jednak zawarcie w niej konkretnych elementów. Zgodnie z regulacjami ewidencja środków trwałych musi zawierać m.in:
  • liczbę porządkową,
  • datę nabycia,
  • datę przyjęcia do używania (w przypadku sprzętów wymagających naprawy, data przyjęcia do używania będzie inna, niż data nabycia),
  • określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
  • określenie środka trwałego,
  • symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
  • wartość początkową,
  • stawkę amortyzacyjną,
  • zaktualizowaną wartość początkową (jeśli wystąpiła aktualizacja wyceny),
  • datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
Tylko dokument, w którym znajdują się wymienione powyżej elementy można zakwalifikować jako zgodny z przepisami.

 

EWIDENCJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH W INFAKCIE


Jeśli chcesz w prosty sposób wygenerować ewidencję środków trwałych, skorzystaj z inFakt.pl. Jest to w dużej mierze zautomatyzowane i polega po prostu na wypełnieniu odpowiedniego formularza. W tym celu należy:
  • wejść w zakładkę „Koszty”,
  • kliknąć link „Środki trwałe”,
  • kliknąć w przycisk „Nowy środek trwały”.
Wówczas można wybrać środek trwały z prywatnego majątku lub składnik majątku nowo zakupiony „na firmę”. Po uzupełnieniu formularza, środek trwały zostanie zapisany w inFakcie. Możliwe jest również załączenie skanu dokumentu potwierdzającego nabycie środka trwałego. 

Co więcej aplikacja automatycznie wylicza kwoty odpisów amortyzacyjnych i włącza je do kosztów firmowych przez odpowiedni okres. Ewidencja środków trwałych może zostać zapisana jako wygodny plik PDF, a następnie wydrukowana.

Możliwości jakie daje Program do Księgowości możesz wypróbować za darmo. Po prostu załóż konto i wypełnij dane księgowe, a przez 30 dni będziesz mógł testować księgowość w inFakcie, w tym dodawać środki trwałe. Przekonasz się, jakie to proste! 

Ewidencja środków trwałych w programie do księgowości idealnie dopasowanym do potrzeb Twojej firmy? Sprawdź za darmo i dołącz do przeszło 380 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl.


Program do samodzielnej księgowości

30 dni za darmo. Bez zobowiązań!


Poleć artykuł:
2015-11-01

Podobne artykuły

Ewidencja wyposażenia
Ewidencja wyposażenia. Sposób prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jak prowadzić ewidencję wyposażenia? Poprawne prowadzenie ewidencji wyposażenia.
Co to jest amortyzacja środków trwałych?
Amortyzacja środków trwałych, wyjaśnienie pojęcia.
Jak zaksięgować amortyzację
Pojęciem amortyzacji określane jest zużycie środków trwałych, wszystkich poza gruntami, podczas ich użytkowania
Załaduj więcej artykułów
Co to są ceny ewidencyjne?
Oczywiste jest to, że w ewidencji materiałów, również zawarte są ceny ewidencyjne. Cenami ewidencyjnymi nazywane są takie ceny, według których dokonuje się wyceny dowodów magazynowych, między innymi dowód Pz.
Co można zaliczyć do kosztów budowy lub ulepszeń środków trwałych?
Składniki kosztów budowy lub ulepszeń środków trwałych.
Dokonanie likwidacji środka trwałego, a korygowanie odliczonego podatku VAT
Załóżmy sytuację, w której przedsiębiorca w 2007 roku zakupił do firmy środek trwały w postaci laptopa. Po nabyciu laptopa przedsiębiorca skorzystał z możliwości odliczenia podatku VAT. Aktualnie laptop nie nadaje się już do użytku i przedsiębiorca chciałby dokonać likwidacji zużytego laptopa (środka trwałego). Czy w związku z tym w wyżej opisanej sytuacji powstanie obowiązek korygowania odliczonego podatku VAT?
Jakie metody powinna stosować dana jednostka gospodarcza podczas amortyzacji?
Jednostka gospodarcza i jej metody amortyzacji w firmie.
Jakie informacje powinien zawierać spis z natury?
Tutaj dowiesz się, jakie informacje powinien zawierać spis z natury.
Co to jest cena ewidencyjna?
Pod pojęciem ceny ewidencyjnej może się kryć zarówno cena rzeczywista jak i cena różna od tej rzeczywistej.
Jakim kosztem jest amortyzacja?
Amortyzacja należy do grupy kosztów rodzajowych. Wyraża zużycie zasobów aktywów trwałych jednostki gospodarczej.
Ewidencja środków trwałych wzór
Jak powinna wyglądać ewidencja środków trwałych? Sprawdź na inFakt.pl i stwórz własną ewidencję środków trwałych w programie online.
Ewidencja środków trwałych program
Ewidencja środków trwałych program inFakt.pl Wystawiaj faktury online. Prowadź księgowość internetową. Wypróbuj za darmo!
Ewidencja środków trwałych PDF
Ewidencja środków trwałych pdf. Ewidencja środków trwałych – formularz pdf. Poprawna ewidencja środków trwałych. Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?
Księgowanie środków trwałych
Środki trwałe, wyposażenie czy może materiały nigdzie nie ewidencjonowane? Takie pytania często zadaje sobie każdy przedsiębiorca
Ewidencja środków trwałych przykład
Poznaj metody amortyzacji i dowiedz się, w jaki sposób księgować środki trwałe.
Środki trwałe ewidencja
Środki trwałe ewidencja. Jak powinno się ewidencjonować środki trwałe? Sprawdź w InFakt! Dodawaj środki trwałe. Prowadź ewidencję online. Wypróbuj za darmo!
Amortyzacja środków trwałych
Amortyzacja środków trwałych. Jak amortyzować środki trwałe? Zasady amortyzacji środków trwałych. Odpisy amortyzacyjne. Zagadnienie amortyzacji środków trwałych.
Środki trwałe
Czym są środki trwałe? Jak księgować zakup środków trwałych? Przeczytaj artykuł, który rozwieje Twoje wątpliwości i pomoże prowadzić firmę.
Ewidencja środków trwałych 2015
Przedsiębiorca posiadający środki trwałe w firmie ma obowiązek ich ujęcia w odpowiedniej ewidencji. To czy dany zakup do niej trafi zależy od kilku czynników. Sama zaś ewidencja środków trwałych 2015 roku powinna zawierać określone elementy.
Amortyzacja
Amortyzacja oznacza stopniowe rozliczanie kosztu firmowego. W kosztach w danym okresie zapisuje się tylko określoną część wartości majątku. Wysokość zależy od stawki amortyzacyjnej.
Inwentaryzacja w firmie
Przy posiadanej działalności gospodarczej rozliczanej podatkową księgą przychodów i rozchodów, należy zamknąć księgi na koniec roku podatkowego. Wiąże się z tym obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji do 31 grudnia każdego roku.

inFakt mobile

inFakt jest już dostępny w wersji mobile!

Mobilne fakturowanie i księgowość inFakt na iPhone’a
"Aplikacja mobilna inFakt, to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, które wprowadza naprawdę mobilną księgowość"
inFakt - fakturowanie i księgowość na iPhone
"Program zajmuje się w prosty i przyjazny sposób tą szarą i nudną stroną prowadzenia firmy"
Nowa aplikacja do fakturowania na Androida od inFakt
"Aplikacja mobilna to naturalne uzupełnienie możliwości, które daje Program do Fakturowania inFakt"

Realni księgowi

Każdy klient Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego ma dedykowaną księgową lub księgowego, który zajmuje się obsługą jego firmy. Przedsiębiorca ma do dyspozycji bezpośredni numer telefonu i adres e-mail do swojego księgowego.
Adam Cygan Księgowy inFakt
Zatrudniamy księgowych, kadrowych, specjalistów ds. podatków oraz doradców.

Księgowi są do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 22 oraz w soboty i niedziele.
Specjalizacje
Obsługa firm świadczących usługi za granicą
Obsługa leasingów, kredytów
Specjalizacja w obsłudze firm świadczących usługi programistyczne

Liczy się Twój biznes!

Poznaj historie osób korzystających z inFakt.
Odkryłem przypadkiem inFakt i okazało się, że jest dużo wygodniej i dużo prościej, jeśli mamy dostęp do aplikacji z każdego komputera.
Michał Ostrowski Kierowca, Przedsiębiorca
W inFakcie podoba mi się, że chociaż wszystko jest elektroniczne i korzystam przez internet, to gdzieś tam z tyłu są żywi ludzie i fajnie jest mieć możliwość zadzwonienia i konsultacji, kiedy jest jakiś problem.
Paweł Jońca Grafik, Ilustrator
Jestem fanem prostych interfejsów. A inFakt jest dobrze przygotowany pod kątem usability. Zrozumiałem go bez żadnego czytania instrukcji. Ma przewagę nad konkurencją, ponieważ jest prosty i bardzo szybko można się go nauczyć.
Artur Kurasiński Bloger, Przedsiębiorca

Współprace redakcyjne

Gościnne publikacje ekspertów inFakt w mediach

Jak wprowadzić samochód prywatny do majątku firmowego?

Koszty z tytułu użytkowania samochodu w firmie obniżają zobowiązania podatkowe. Co istotne, rozliczane wydatki mogą dotyczyć zarówno samochodu firmowego, jak i prywatnego pojazdu wykorzystywanego do celów firmowych. Wprowadzenie samochodu do majątku firmowego może jednak okazać się korzystnym rozwiązaniem. Jak tego dokonać?

Jak amortyzować prywatny sprzęt do firmy

Freelancer, który decyduje się na założenie własnej firmy często na początku działalności „oszczędza” i do celów służbowych wykorzystuje własny, osobisty sprzęt. Może wówczas zdecydować, że niektóre składniki prywatnego majątku posłużą mu tylko do celów firmowych, co pozwoli obniżyć podatek dochodowy.

Jak rozliczyć sprzedaż lub wycofanie z majątku samochodu firmowego?

Wydatki na samochód osobowy najkorzystniej rozliczać, gdy pojazd jest wprowadzony do majątku firmowego. Wówczas bowiem nie obowiązuje ograniczenie związane z kilometrówką, a w kosztach ujmuje się także odpisy amortyzacyjne. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wycofanie samochodu z majątku firmowego (np. sprzedaż) wymaga opodatkowania. W jaki sposób?