Konieczność prowadzenia różnych ewidencji i rejestrów jest jednym z obowiązków stawianych przed przedsiębiorcami. Poza KPiR oraz rejestrem sprzedaży VAT, o których wspominaliśmy w poprzedniej części artykułu, należy pamiętać o kilku dodatkowych ewidencjach…

Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Ważnym obowiązkiem dokumentacyjnym jest prowadzenie ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Z ewidencją tą zetkniemy się, gdy na potrzeby firmy zakupimy przedmioty lub urządzenia, które będziemy użytkować dłużej niż rok. A więc środkami trwałymi będą np. samochód czy sprzęt komputerowy.

Ewidencja taka jest potrzebna do dokonywania tzw. amortyzacji, czyli, w skrócie stopniowego rozliczania wydatku na zakup środka trwałego w kosztach podatkowych firmy. Oprócz ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych trzeba także prowadzić ewidencję wyposażenia, do której wpisuje się składniki majątkowe firmy o wartości nieprzekraczającej 3500 zł i okresie użytkowania krótszym niż rok.

Ewidencja przebiegu pojazdu

Ewidencja przebiegu pojazdu to nic innego jak popularna kilometrówka. Jeżeli chcemy w naszej nowo założonej firmie korzystać ze swojego samochodu prywatnego (zanim zarobimy pieniądze na kupno nowego samochodu firmowego, co oczywiście jest jedynie kwestią czasu!) musimy prowadzić ewidencję wszystkich tras przebytych w związku z prowadzoną działalnością, w tym ich odległość, cel i daty. Dzięki temu obliczymy limit kosztów związanych z pojazdem, które możliwe są do rozliczenia w danym okresie.

Inne ewidencje

Oprócz opisanych ewidencji, niektórzy przedsiębiorcy mogą spotkać się też z innymi rejestrami, ale te najczęściej będą już związane ze specyfiką danej działalności mogą to być np. rejestr kupna i sprzedaży wartości dewizowych (dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie kupna i sprzedaży dewiz) czy ewidencja pożyczek i zastawionych rzeczy (dla lombardów).

Chcesz mieć porządek w dokumentach w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu masz do dyspozycji naszych specjalistów od 7:00 do 22:00.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.