Zakup samochodu to jeden z najczęstszych kosztów ponoszonych w trakcie prowadzenia działalności. Na jaki sposób finansowania takiej inwestycji najlepiej się zdecydować? Często przedsiębiorcy zastanawiają się nad leasingiem i kredytem.
Spis treści
Z czym wiąże się kredyt na zakup samochodu?
Kredyt gotówkowy – na dowolny cel
To rozwiązanie pozwalające przeznaczyć pieniądze na dowolny cel. Kredytobiorca ma dużą dowolność w dysponowaniu pojazdem zakupionym na kredyt gotówkowy, np. może go sprzedać przed spłatą kredytu.
Kredyt samochodowy
W tym przypadku zakupiony pojazd jest zwykle zabezpieczeniem pożyczki, więc jego sprzedaż może być ograniczona lub niemożliwa. Zaletą tego rozwiązania są jednak korzystniejsze warunki kredytowania.
Najczęściej banki lub inne instytucje finansowe udzielające kredytów pokrywają 100% kosztów pojazdu. Trzeba jednak wiedzieć, że procedura uzyskania kredytu bankowego może być skomplikowana, a ocena zdolności kredytowej rygorystyczna. Choćby w porównaniu do leasingu.
Zastanawiasz się nad wyborem – leasing a kredyt? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości!
Leasing operacyjny popularniejszy od finansowego
Z formalnego punktu widzenia firma leasingowa nie sprzedaje samochodu przedsiębiorcy, ale za określoną opłatą przekazuje mu prawo do korzystania z niego. Jest to tzw. leasing operacyjny będący najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców opcją. Po spłaceniu wszystkich rat leasingowych zawartych w umowie, zwykle możliwy jest wykup samochodu.
Drugą, mniej popularną wersją jest leasing finansowy w przypadku którego samochód zalicza się do majątku przedsiębiorcy i to on dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Formalnie właścicielem samochodu pozostaje jednak firma leasingowa. Przedsiębiorca staje się właścicielem pojazdu z dniem opłacenia ostatniej raty (chyba że umowa przewiduje inne opcje). Samochód może wykorzystywać dalej w firmie lub sprzedać.
Leasing a kredyt – jaka opcja dla przedsiębiorcy?
Różnica pomiędzy kupnem samochodu na kredyt a wzięciem go w leasing operacyjny przejawia się w szczególności w możliwych do rozliczenia kosztach. Co prawda w obu przypadkach nie trzeba stosować kilometrówki, ale istnieją jednak pewne istotne różnice.
W przypadku skorzystania z kredytu do kosztów przedsiębiorca może zaliczyć:
zapłacone odsetki od rat,
prowizje, opłaty manipulacyjne i opłaty dodatkowe,
koszty eksploatacji pojazdu,
koszt zakupu pojazdu w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Oprócz tego, kupując samochód na kredyt można rozliczyć VAT zawarty w cenie zakupu.
Natomiast w przypadku samochodu wziętego w leasing operacyjny amortyzacja nie jest możliwa (istnieje za to przy leasingu finansowym). Leasing operacyjny ma jednak pewne zalety w porównaniu do kredytu bankowego.
Jakie plusy leasingu?
Podstawowa zaleta polega na tym, że raty leasingowe w całości można rozliczyć w firmie. W leasingu nie ma podziału na odsetki i kapitał, bo w ratach nie wyróżnia się tych wartości. Możliwość odliczenia całości rat leasingowych, a nie tylko odsetek (jak w przypadku kredytu), to duża zaleta tej formy finansowania. Dzięki temu samochód firmowy może „pracować” na spłatę kolejnych rat leasingowych.
Ponadto leasing to dość elastyczna forma finansowania. Można ustalić wysokość rat leasingowych oraz cenę wykupu. Przedsiębiorca ma wybór – mniejsze raty miesięczne, ale droższy wykup lub wyższe raty, a tańszy wykup.
Wśród przewag leasingu nad kredytem wymienia się także jego większą dostępność dla firm z niewielkim stażem rynkowym lub dopiero rozpoczynających działalność.
Rozliczanie kosztów samochodu w inFakcie
Wszelkiego rodzaju koszty związane z użytkowaniem samochodu firmowego pozwala rozliczać inFakt. W aplikacji możesz z łatwością dodać pojazd (zarówno finansowany kredytem, jaki i leasingiem). Po dodaniu samochodu przedsiębiorca może rozliczać koszty rat leasingowych, paliwa, części zamiennych, czy amortyzacji.
Dodając nowy samochód firmowy w inFakcie trzeba uzupełnić takie dane, jak:
nazwa pojazdu,
numer rejestracyjny,
rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie (np. faktura),
numer dokumentu,
data nabycia,
data włączenia do majątku firmy,
metoda i stawka amortyzacji,
wartość początkowa oraz ewentualne uwagi.
Te wszystkie informacje są niezbędne do prawidłowego księgowania kosztów pojazdu, w tym odpisów amortyzacyjnych.
Jak przetestować Program do Księgowości? Trzeba jedynie założyć darmowe konto i wypełnić dane księgowe. Od tego momentu można szybko i wygodnie dodawać oraz rozliczać koszty związane z firmowym samochodem. Każdy użytkownik dostaje 30-dniowy okres próbny bez żadnych opłat.
Rozlicz leasing lub kredyt w programie do księgowości idealnie dopasowanym do potrzeb Twojej firmy. Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Sprawdź koniecznie!