Zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej przez VAT-owca wymaga zawiadomienia urzędu skarbowego. Do tego celu służy deklaracja VAT-Z. Jakie informacje należy zamieścić na tym dokumencie?
Spis treści
DEKLARACJA VAT-Z – KIEDY NALEŻY JA ZŁOŻYĆ?
Zgodnie z przepisami formularz VAT-Z składają przedsiębiorcy, którzy zaprzestali wykonywania czynności podlegający opodatkowaniu. O takiej sytuacji należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego. Służy temu deklaracja VAT-Z. Takie zgłoszenie stanowi dla urzędu podstawę do wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT.
Złożenie formularza VAT-Z przez przedsiębiorcę, który likwiduje prowadzoną działalność gospodarczą jest wyłącznie obowiązkiem formalnym. Oczywiście cały proces wymaga dopilnowania innych
kwestii
. Przedsiębiorca zobligowany jest bowiem również do m.in. dokonania prawidłowych rozliczeń podatku VAT, aktualizacji wpisu do CEIDG czy sporządzenia spisu z natury.
Deklaracja VAT-Z powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym do 7 dniu od momentu likwidacji działalności gospodarczej. Co jednak powinien zawierać taki druk?
Nie orientujesz się z czym wiąże się deklaracja VAT-Z? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości. Przetestuj już dziś!
JAKIE INFORMACJE ZAWIERA DEKLARACJA VAT-Z?
Deklaracja VAT-Z składa się z pięciu części oznaczonych literami: A, B, C, D, oraz E. W części A przedsiębiorca wpisuje, do którego urzędu skarbowego składa dokument. Część B rozpoczyna się od określenia się podatnik to osoba fizyczna czy też nie. W zależności od zadeklarowanego wcześniej statusu, w dalszej części druku należy wpisać imię i nazwisko lub też pełną nazwę.
Część C stanowi faktyczne zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W pozycji 20 podatnik VAT wpisuje datę (dzień, miesiąc, rok), kiedy zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych. W pozycji 21 określa natomiast przyczynę tego faktu, jaką może być:
- upadłość,
- likwidacja,
- śmierć,
- inny powód.
W przypadku śmierci przedsiębiorcy deklaracja VAT-Z składana jest przez jego następcę prawnego.
W pozycji 22 należy wpisać w jakim urzędzie skarbowym podatnik złożył swoją ostatnią deklarację VAT, zaś w pozycji 23 konkretną datę. Ostatnią częścią, jaką wypełnia składający to jego oświadczenie. Część E dokumentu jest miejscem przeznaczonym na adnotacje urzędników.
KSIĘGOWOŚĆ TWOJEJ FIRMY? TYLKO Z INFAKT.PL
Szukasz idealnego narzędzia do prowadzenia firmowej księgowości? Przetestuj inFakt.pl. Aplikacja:
- posiada intuicyjną obsługę,
- umożliwia wypełnienie faktury, deklaracji VAT-7 czy PIT-5 za pomocą kilku kliknięć,
- automatycznie prowadzi KPiR na podstawie wprowadzonych kosztów i wystawionych faktur,
- zmniejsza ilość pracy włożonej w prowadzenie księgowości,
- dostępna jest 24/h – wystarczy dostęp do Internetu.
A jeśli nie wiesz jak powinna zostać wypełniona deklaracja VAT-Z zawsze możesz o to zapytać naszych księgowych.
Program do Księgowości można testować przez 30 dni zupełnie za darmo. W tym celu wystarczy jedynie założenie konta i wypełnienie danych księgowych.
Deklaracja VAT w programie do księgowości idealnie dopasowanym do potrzeb Twojej firmy? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Sprawdź koniecznie – to nic nie kosztuje!