Obecnie coraz więcej osób rezygnuje z pracy na etat na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej. Własny biznes to niewątpliwe korzyści, takie jak większa niezależność, elastyczność na rynku pracy i wyższe zarobki. Do plusów swojej firmy, należy także zaliczyć szerokie możliwości rozliczania kosztów.
Spis treści
Czym są koszty w działalności gospodarczej?
Możliwość rozliczania kosztów uzyskania przychodu to prosty sposób, aby zapłacić niższy podatek dochodowy. Chodzi o to, że rozliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo, zaliczkę na podatek obliczasz jako procent od dochodu, który (w skrócie) stanowi przychód pomniejszony o koszty. Dlatego każdy przedsiębiorca szuka możliwie wysokich kosztów, dzięki czemu podatek jest dla niego mniejszym obciążeniem.
Według przepisów kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania (zabezpieczenia) ich źródła. Należy jednak zwrócić uwagę na to, czy dany koszt nie figuruje w ograniczonym spisie wydatków, które w zapisach ustawy nie mogą być zaliczone do kosztów działalności gospodarczej. O więcej należy pamiętać, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wykazania przed urzędem skarbowym, że konkretny wydatek łączy się z daną działalnością.
Nie wiesz jak rozliczać koszty jednoosobowej działalności gospodarczej? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy Ci w tym pomogą!
Co można zaliczyć do kosztów?
Większość wydatków można zaliczyć do kosztów firmowych tylko wtedy, gdy są udokumentowane fakturą lub rachunkiem. Do podstawowych kosztów przedsiębiorca może zakwalifikować choćby opłaty za czynsz i media związane z siedzibą firmy.
Aby dodać opłaty za media, trzeba posiadać fakturę dokumentującą dany wydatek. Najprościej, gdy umowa dostarczania prądu, czy Internetu jest podpisana „na firmę” i wykorzystywana tylko do celów działalności. Wtedy do kosztów dodaje się cały wydatek.
Jeśli jednak z danego medium przedsiębiorca korzystał też do celów prywatnych (np. z prądu), to do kosztów działalności dodajemy tylko odpowiednią część tej kwoty. Aby ją ustalić, trzeba określić jaki procent danego mieszkania, domu, czy pomieszczenia służy wyłącznie do prowadzenia firmy. Wśród innych wydatków jakie przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów można wymienić m.in.:
- usługi księgowe,
- obsługa prawna,
- usługi transportowe i kurierskie,
- czasopisma i książki związane z prowadzoną działalnością,
- usługi remontowe i wykończeniowe,
- odsetki od kredytów firmowych,
- meble biurowe, artykuły biurowe i środki czystości,
- urządzenia drukujące i materiały eksploatacyjne do drukarek,
- faksy, skanery i aparaty telefoniczne,
- szkolenia i kursy.
Tym samym planując wydatek dobrze rozważyć czy będzie można go włączyć do kosztów firmowych, aby obniżyć podstawę opodatkowania i pomniejszyć kwotę VAT.
Rozliczaj koszty działalności z inFaktem
Jeśli chcesz szybko i wygodnie dodawać firmowe koszty wypróbuj się na inFakt.pl. Aby dodać koszt w Programie do Księgowości wystarczy, że wypełnisz prosty formularz, a także załączysz jego skan. Aplikacja automatycznie wykona wszelkie konieczne obliczenia, w tym:
- zapisze wydatek w KPiR,
- zapisze wydatek w rejestrze VAT zakupów,
- ujmie właściwe kwoty w VAT-7 i PIT-5.
Użytkownik po dodaniu kosztu ma do niego stały dostęp. Dzięki temu w każdej chwili może sprawdzić koszty analizując firmowe finanse, czy też pobrać skany faktur kosztowych. Dodawanie kosztów w inFakt.pl jest niezwykle szybkie i wygodne. Jak się o tym przekonać?
Załóż konto i wypełnij dane księgowe, aby przetestować Program do Księgowości. W ciągu 30 dni przekonasz się, że to szybka, wygodna i intuicyjna usługa online.
Rozliczenie kosztów jednoosobowej działalności gospodarczej w programie do księgowości? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Sprawdź koniecznie!