Ewidencja wyposażenia

Ewidencja wyposażenia obejmuje rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością, a nie uznane za środki trwałe. Jednocześnie ich wartość oscyluje pomiędzy 1 500, a 3 500 zł. Jak wygląda ewidencja wyposażenia?

JAKIE SKŁADNIKI MAJĄTKU ZAWIERA EWIDENCJA WYPOSAŻENIA?


W ewidencji wyposażenia przedsiębiorca wykazuje składniki majątku, których cena nabycia (ewentualnie: koszt wytworzenia) jest większy niż 1 500 złotych, ale mniejszy niż 3 500 zł. 

Zaliczenie danego składnika majątku do wyposażenia jest również obowiązkowe, gdy jego zakładany okres użytkowania wynosi mniej niż rok. Natomiast elementy, których wartość nie przekracza kwoty 1500 zł, nie muszą być ewidencjonowane.

Co ważne składniki majątku, które trafiają do ewidencji wyposażenia nie mogą znaleźć się w ewidencji środków trwałych (i na odwrót). Przedsiębiorca musi dokonać odpowiedniego wpisu przedmiotu do ewidencji wyposażenia najpóźniej w miesiącu przekazania go do użytkowania.

A co w przypadku popełnienia pomyłki? Przepisy nie regulują, w jaki sposób może być wprowadzona korekta w prowadzonej przez przedsiębiorcę ewidencji. Przyjmuje się zatem, że można jej dokonać poprzez skreślenie błędnego zapisu (zachowując jego czytelność) i wpisanie obok poprawnych danych.

Nie wiesz jak powinna być prowadzona ewidencja wyposażenia? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości. Sprawdź!


W JAKIEJ FORMIE PROWADZIĆ EWIDENCJĘ WYPOSAŻENIA?


Żadne regulacje nie określają również, w jakiej formie ma być prowadzona ewidencja wyposażenia. Można zatem używać gotowych druków w wersji elektronicznej lub tradycyjnej. Nie jest nawet wymagane, aby ewidencja była prowadzona w formie tabeli (choć większość osób zachowuje tę formę).

Prawo określa jedynie, jakie informacje muszą się znaleźć w ewidencji wyposażenia. Zgodnie z przepisami ewidencja wyposażenia musi zawierać m.in.:

  • numer kolejny wpisu,

  • cenę zakupu lub koszt wytworzenia,

  • datę likwidacji (datę sprzedaży) wraz z podaniem przyczyny,

  • datę nabycia,

  • kolejny numer wpisu,

  • nazwę wyposażenia,

  • numer faktury lub rachunku.

Do prowadzenia ewidencji wyposażenia zobligowani są wszyscy przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie KPiR.

ZDECYDUJ SIĘ NA INFAKT.PL – IDEALNE NARZĘDZIE DO SAMODZIELNEJ KSIĘGOWOŚCI


Przedsiębiorcy, którym zależy na samodzielnym prowadzeniu księgowości powinni wypróbować wachlarz możliwości, jakie daje inFakt.pl. 

Za pomocą aplikacji można wygenerować takie dokumenty jak np.:

  • KPiR,

  • deklaracje podatkowe w tym deklaracje VAT,

  • rejestry na podstawie wprowadzonych przychodów i kosztów.

inFakt.pl to jednak nie tylko oprogramowanie online. Każdy użytkownik dostaje także rzetelne wsparcie księgowych. Może pytać o działanie aplikacji lub o sprawy związane z zagadnieniami księgowymi.

Aplikację można testować aż przez 30 dni za darmo. Załóż konto i wypełnij dane księgowe, aby wypróbować Program do Księgowości. Szybko przekonasz się, że to idealne rozwiązanie dla Twojej firmy.

Program do księgowości idealnie dopasowany do potrzeb Twojej firmy? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Przetestuj już dziś - to nic nie kosztuje!

Data modyfikacji:2014-10-03

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Najważniejsze funkcje programu

Oto podstawowe możliwości programu do księgowości:

  • Wystawianie faktur

    Masz dostęp w cenie usługi do pełnej wersji
    programu do fakturowania.

  • Dodawanie kosztów firmowych

    Za pomocą aplikacji możesz dodawać wszystkie rodzaje kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

  • Generowanie KPiR, deklaracji podatkowych i rejestrów VAT

    Na podstawie przychodów i kosztów w automatyczny sposób aplikacja automatycznie generuje niezbędne dokumenty księgowe.

  • Sprawdzanie kwot podatków i składek ZUS

    Aplikacja w sposób automatyczny wylicza kwoty do zapłacenia podatku dochodowego, VAT oraz podaje wysokość składek ZUS.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Program do księgowości przeznaczony jest dla jednoosobowych działalności gospodarczych korzystających z KPiR, które chcą samodzielnie prowadzić swoją księgowość.

Z naszych usług najczęściej korzystają osoby, pracujące w takich branżach jak:

  • Reklama Graficy, kreatywni, marketerzy
  • Prawo Radcy prawni, adwokaci, notariusze
  • IT Programiści, informatycy, PM
  • Pozostałe Jednoosobowe działalności gospodarcze, KPiR