Dropshipping – co to jest, jakie ma zalety i wady

Temat, który szczególnie teraz jest na czasie to dropshipping. Z racji panującej epidemii koronawirusa, przedsiębiorcy chętnie przenoszą swoje stacjonarne biznesy do sieci. Sklep internetowy wydaje się stabilnym źródłem dochodu, któremu nie zagrożą zewnętrzne czynniki dziejące się w kraju i na świecie.

Dropshipping to szczególny styl prowadzenia sklepu internetowego. Na czym polega jego wyjątkowość? Jakie są wady i zalety handlu w tym modelu. Przeczytaj, jeżeli interesuje Cię zarabianie na dropshippingu.

Zleć księgowość swojej firmy

Przetestuj za darmo aplikację inFakt.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny polegający na przeniesieniu wysyłki na hurtownię albo producenta. Polega to na tym, że klient zamawia towar w sklepie internetowym sprzedawcy, ale towaru nie wysyła sprzedawca, lecz zajmuje się nią magazyn dostawcy czy hurtownia.

Na hurtownię spada proces magazynowania, przygotowania zamówienia i wysłania go klientowi. Klienci końcowi często w ogóle nie wiedzą, że sprzedający nie miał nawet w ręku towaru, którym handluje.

Zyskiem sprzedawcy jest różnica pomiędzy ceną, którą wynegocjował z dostawcą a ceną, którą ustawił w swoim sklepie. Rola sprzedawcy ogranicza się w dużej mierze do działań marketingowych – musi on starać się, żeby do jego sklepu trafiło jak najwięcej klientów.

Dropshipping – jak zacząć?

Dropshipping sprawia wrażenie atrakcyjnego biznesu, ponieważ nie wymaga dużych kosztów początkowych. W zasadzie – w okrojonej wersji – można się z tym zgodzić. Wystarczy założyć firmę, znaleźć hurtownię do współpracy, założyć prosty sklep internetowy i można zacząć zarządzać działalnością z biurka we własnym salonie.

Brzmi jak przepis na sukces? Być może skończyłoby się sukcesem 20 lat temu, kiedy sklepy internetowe dopiero raczkowały. Obecnie sklepów są tysiące i trzeba się spośród nich wyróżnić, aby zainteresować sobą wielu klientów. A to oznacza, że trzeba zainwestować.

Koszty założenie sklepu w dropshippingu

Poniżej znajduje się lista wydatków, z którymi należy się liczyć.

  1. Nawiązanie współpracy z hurtownią oferującą dobrej jakości towar w przystępnej cenie. Jeżeli ktoś nie ma znajomości w branży, to często musi zapłacić za taki kontakt pośrednikowi.
  2. Założenie i integracja sklepu z magazynem hurtowni to jednorazowy koszt od kilku do kilkudziesięciu tysięcy.
  3. Wypozycjonowanie sklepu i działania SEO/SEM. Niestety, nie da się tego przeprowadzić raz, tylko trzeba pracować ciągle. To wiąże się z kosztem od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy miesięcznie.

Nie chcąc zniechęcać nikogo do dropshippingu, musimy podkreślić, że część z powyższych kosztów (np. pozycjonowanie) dotyczy wszystkich sklepów internetowych.

Niezależnie czy chcemy działać w modelu dropshippingu, czy być właścicielami sklepu w tradycyjnej formie, to i tak pewne koszty trzeba ponieść. A handel w dropshippingu ma wiele zalet, których nie znajdziemy, prowadząc zwykły sklep internetowy.

Zalety i wady dropshippingu

Największą i najważniejszą zaletą dropshippingu jest brak konieczności posiadania kapitału na towar. Większość umów z dostawcami jest skonstruowana tak, że dopiero kiedy klient zapłaci sprzedawcy, to ten rozlicza się z hurtownią, a hurtownia wysyła towar kupującemu.

Inne zalety dropshippingu to:

  • brak konieczności posiadania i utrzymania magazynu (bardzo dużo można zaoszczędzić, jeżeli chcemy handlować towarami wielkogabarytowymi),
  • możliwość współpracy z wieloma hurtowniami z kilku branż, dzięki czemu można mieć w sklepie ogromny wybór produktów różnej maści,
  • hurtownie udostępniają zdjęcia i opisy produktów,
  • odpadają koszty zatrudnienia pracowników, którzy zajmowaliby się pakowaniem i wysyłką towaru.

Niestety, tyle ile dropshipping ma zalet, tyle ma i wad. Największą z nich są wysokie ceny u dystrybutorów. Ci zdają sobie sprawę, że część pracy wykonują za sprzedawców i słono sobie liczą za tę usługę. Ceny w hurtowniach sprzedających w dropshippingu nieraz są zaledwie kilka złotych niższe od rynkowych, więc sprzedawca nie zarobi dużo na sprzedaży pojedynczego produktu.

Należy też zwrócić uwagę na brak kontroli sprzedawcy przy procesie zamówienia. Sprzedawca nie ma wpływu na to, czy hurtownik wyśle towar natychmiast, czy za miesiąc. Czy przesyłkę zapakuje bezpiecznie, czy wrzuci luźno do pudełka. Niezadowolenie klientów odbije się na sklepie sprzedawcy, a nie na hurtowni.

Pozostałe wady droppshipingu:

  • duża konkurencja,
  • nieznajomość produktów i niemożność doradzania klientom,
  • wiele opłat dodatkowych (np. za dołączenie do paczki ulotki marketingowej sprzedawcy),
  • u hurtownika może zabraknąć towaru, który w naszym sklepie będzie widniał jako dostępny.

Takich czynników jest dużo więcej i sprzedawca, który wstępnie zdecyduje się na dropshipping, powinien dokładnie przemyśleć, na czym mu zależy.

Podsumowując – dropshipping to nie jest tak łatwy sposób na zarobek, jak niektórym się wydaje. Z racji niskiej marży, opłaca się dopiero kiedy będziemy sprzedawać bardzo duże ilości towaru. Plus jest taki, że na ten towar nie trzeba wykładać z góry z własnej kieszeni.

Ponadto, w zależności od umowy z hurtownią, może ona narzucać własne standardy np. politykę cenową. Tego typu argumenty nie będą pasowały przedsiębiorcom, którzy lubią czuć, że są „na swoim”.

Zleć księgowość swojej firmy

Przetestuj za darmo aplikację inFakt.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.

Specjalista ds. podatków zajmujący się tematyką podatku VAT oraz CIT (PIT). Obecnie wspiera księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach oraz w publikowanych artykułach na blogach inFakt. Interesuje się kryptowalutami, transakcjami zagranicznymi oraz ewidencją zdarzeń gospodarczy w księgach handlowych.

Fakturowanie i księgowość w Twoim telefonie!

Wystawiaj faktury oraz prowadź księgowość prost z telefonu! Księgowość firmy jeszcze nigdy nie była tak prosta! Dowiedz się więcej

Pobierz z App StoreinFakt - fakturowanie i księgowość na iPhone

"Program zajmuje się w prosty i przyjazny sposób tą szarą i nudną stroną prowadzenia firmy"

Logo MyApple
Pobierz z Google playNowa aplikacja do fakturowania na Androida

"Aplikacja mobilna to naturalne uzupełnienie możliwości, które daje Program do Fakturowania inFakt"