Epidemia koronawirusa odmieniła życie w bardzo wielu aspektach. Na znaczeniu zyskały aplikacje mobilne i różnego rodzaju rozwiązania online. Wśród nich znajduje się e-paragon, którego stosowanie ma znacznie zmniejszać ryzyko zakażenia się wirusem na linii sprzedawca-klient.
Jak epidemia Covid-19 wpłynęła na postępy nad pracami rządu dotyczącymi e-paragonów? Czy e-paragony już można wystawiać? Tego wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
E-paragon – czym jest?
E-paragon to elektroniczna forma tradycyjnego paragonu. Przy zakupie sprzedawca zamiast drukować paragon przesyła (np. na maila podanego przez kupującego) go elektronicznie.
E-paragony są pełnoprawnymi, honorowanymi dowodami zapłaty. Mogą np. służyć jako dowód zakupu w momencie zwrotu towaru, czy być dołączane do pism reklamacyjnych. Także e-paragony to nie tylko minimalizacja ryzyka zakażenia, ale i wygodna sprawa – nie trzeba zbierać i pilnować papierowych paragonów. Elektroniczne paragony można przechowywać np. na mailu, dysku czy w tzw. chmurze i pobierać je zawsze, kiedy akurat będą potrzebne.
W Polsce o e-paragonach mówiło się już od dawna, ale to epidemia i poszukiwanie rozwiązań ograniczających fizyczny kontakt między ludźmi była przyczyną podjęcia konkretnych kroków rządu w tym temacie. Przeprowadzony wiosną 2020 r. pilotażowy program wprowadzenia e-paragonów na stacjach paliw Orlen potwierdził, że ta forma dokumentowania zakupu cieszy się ogromnym zainteresowaniem kupujących.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2020 r. w sprawie kas rejestrujących e-paragon nazywa „dokumentem w postaci elektronicznej”. Definiuje go jako utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych
i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej oraz przesyłany do Centralnego Repozytorium Kas.
E-paragon – od kiedy obowiązuje?
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy mają obowiązek wystawić (bez żądania przez kupującego) paragon fiskalny najpóźniej w momencie przyjmowania płatności. Od kwietnia 2020 r. sprzedawcy towarów i usług, którzy ewidencjonują sprzedaż przy pomocy kas online, mogą wystawiać e-paragony fiskalne. Decyzję, czy wydać e-paragon, czy wydrukować go tradycyjnie podejmuje klient. W sytuacji, gdy sprzedawca na życzenie klienta wyda mu e-paragon, jest zwolniony z obowiązku wydruku paragonu fiskalnego dla tego klienta.
Możliwość wydania paragonu elektronicznego dotyczy tylko i wyłącznie kas online!
To tyle z teorii, a teraz praktyka. Na ten moment kasy online nie są technicznie przygotowane do wystawiania elektronicznych paragonów. Producenci kas dopiero tworzą odpowiednie funkcjonalności i aktualizują systemy. Szacuje się, że kasy online z funkcją wydawania e-paragonów pojawią się na rynku dopiero na przełomie 2020 i 2021 r.
E-paragon a inne obowiązki sprzedawcy
Zgodnie z przepisami, sprzedawca musi zapewnić taki stan techniczny kasy online, aby umożliwiała ona nie tylko czytelny wydruk paragonu fiskalnego albo papierowej faktury, ale również czytelny widok umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży w przypadku e-paragonu.
Ponadto, przedsiębiorca, który wydał e-paragon wciąż ma obowiązek nabicia sprzedaży na kasę. Tym samym zachowa sprzedaż w pamięci drukarki i uwzględni w raporcie dobowym oraz miesięcznym.