BDO czyli Baza Danych Odpadowych to internetowy rejestr firm wytwarzających produkty, produkty w opakowaniach albo wytwarzających odpady lub gospodarujących nimi.
Zgodnie z ustawą, firmy zajmujące się powyższą działalnością, muszą złożyć wniosek o rejestrację w BDO. Jednakże sporo przedsiębiorców ma kłopot, aby rozpoznać, czy ich profil działalności podlega pod wpis do BDO. Jeżeli sam jesteś wśród tych zdezorientowanych właścicieli firm – zapoznaj się z poniższym artykułem.
Po co utworzono Bazę Danych Odpadowych?
Założenie BDO wpisuje się w widoczny w całym kraju trend proekologiczny. Rejestr BDO ma pomóc w walce z nielegalnymi wysypiskami śmieci, zoptymalizować gospodarowanie odpadami i poprawić poziom recyklingu.
Baza danych o odpadach istnieje od 2018 r., jednak głośno zrobiło się o niej pod koniec 2019 wraz z informacją, że BDO od 2020 będzie miało formę elektroniczną (do tego czasu można było „rozliczać się” z odpadów na podstawie papierowej dokumentacji).
Z początku zakładano, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2020, później ten termin przesunięto o pół roku, aż nie nadszedł marzec i epidemia koronawirusa.
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, po raz kolejny oddaliła bieg sprawy.
Zgodnie z najnowszym przepisem – dopuszcza się równolegle prowadzenie ewidencji w BDO oraz w formie papierowej w terminie do 31 grudnia 2020 r., o ile przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów (KPO) lub kartę przekazania odpadów komunalnych (KPOK) w tej formie.
Właściciele firm muszą jednak pamiętać, żeby do 31 stycznia 2021 dokumenty, które wystawiono papierowo, wpisać do bazy elektronicznej.
Kto ma obowiązek rejestracji w BDO?
W Bazie Danych Odpadowych powinny znaleźć się firmy, które:
- wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
- wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm z obszaru UE).
Jako że powyższa definicja przedsiębiorstw, które muszą być zarejestrowane w BDO jest dość enigmatyczna i rodzi wiele wątpliwości wśród przedsiębiorców, ustawodawca przygotował bardziej precyzyjną listę branż, które powinny złożyć wniosek o wpis do BDO.
Zgodnie ze wspomnianą wyżej listą, w BDO powinno zarejestrować się przedsiębiorcy działający w obszarach:
- Pojazdów – wprowadzania po raz pierwszy na teren kraju, prowadzących punkty zbierania pojazdów, punkty demontażu i strzępiarki. Obowiązek nie dotyczy pojazdów historycznych.
- Sprzętu elektrycznego i elektronicznego – wprowadzający go do Polski po raz pierwszy, przetwarzający go i organizujący zbiórki zużytego sprzętu, prowadzących działalność recyklingową i organizujący odzysk takich sprzętów.
- Baterii i akumulatorów – wprowadzający te urządzenia na rynek i tworzący zakłady przetwarzania zużytych baterii lub akumulatorów.
- Opakowań, odpadów opakowaniowych lub produktów w opakowaniach – eksport odpadów opakowaniowych lub produktów w opakowaniach albo wytwarzanie, eksport, import opakowań.
- Transportu odpadów i działalności w zakresie obrotu odpadami.
Uwaga! Z uwagi na fakt, iż w internecie można znaleźć dużą ilość zapytań sklepów i hurtowni, które nie wiedzą, czy wydając klientom torebki na towar, powinni zarejestrować się w bazie, odpowiadamy – tak, jeżeli sprzedajesz torebki z tworzyw sztucznych (te, za które pobierasz opłatę recyklingową), to musisz złożyć wniosek o wpis do BDO.
Jeżeli przedsiębiorca wciąż nie będzie pewien czy dotyczy go obowiązek rejestracji w BDO, może skorzystać z ankiety, która znajduje się tutaj. Formularz ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa i nie zwalnia firmy z odpowiedzialności za niezłożenie lub błędne złożenie wniosku.
BDO – wpis z urzędu
Oprócz firm, które muszą same złożyć wniosek o wpisanie ich do Bazy Danych Odpadowych, istnieją przedsiębiorstwa, które zostaną zarejestrowane z urzędu.
Zaliczają się do nich firmy, które posiadają:
- pozwolenie zintegrowane (rodzaj licencji na prowadzenie działalności przemysłowej uzyskiwaną dla instalacji przeznaczonych dla gospodarki odpadami, wykorzystywanych do wytwarzania energii i paliw; pozwolenia są oddzielne dla każdej instalacji w zakładzie,
- pozwolenia na wytwarzanie odpadów (to pozwolenie muszą mieć firmy, których działalność rocznie generuje wytwarzanie odpadów niebezpiecznych o masie powyżej 1 tony lub 5 tys. ton odpadów innych niż niebezpieczne; mogą to być np. lakiernie, warsztaty samochodowe),
- zezwolenie na zbierani lub przetwarzanie odpadów,
- koncesję na podziemne składowanie odpadów,
- decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Kto nie musi rejestrować się w BDO?
Nie wszystkie firmy, których działalność obejmuje gospodarkę odpadami, muszą rejestrować się w BDO. Takiej powinności nie mają np.
- sklepy i hurtownie pakujące towar w torby papierowe,
- firmy, które wytwarzają odpady komunalne i są objęte systemem odbioru odpadów komunalnych.
Ponadto, w tym Rozporządzeniu Ministra Klimatu znajdziemy 46 grup odpadów i ilości tych odpadów, co do których nie ma obowiązku ewidencji w bazie. W ubiegłym roku takich grup było tylko 18, dlatego firmy, które zarejestrowały się w BDO w 2019 i wcześniej, a nowe rozporządzenie wyłącza ich z konieczności istnienia w bazie, mogą się z niej teraz wyrejestrowywać.
Jakie są kary za brak wpisu do BDO?
Firmy, które nie zarejestrują się w BDO pomimo, że mają taki obowiązek muszą liczyć się z karą administracyjną w wysokości od 5 000 do 1 000 000 zł. Kary grożą nie tylko firmom, które nie zarejestrowały się w bazie, ale i tym, które w BDO są, ale np. gospodarują odpadami niezgodnie z informacjami zgłoszonymi do rejestru.