Co to jest mechanizm podzielonej płatności i na czym polega?

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment jeszcze niedawno był dobrowolny. Przedsiębiorcy sami decydowali, w jaki sposób chcą opłacić fakturę VAT. To się zmieniło w listopadzie 2019. Od  tego czasu niektóre faktury obowiązkowo muszą być opłacane z wykorzystaniem split payment.

Czym jest płatność dzielona? Których przedsiębiorców obowiązuje? Kiedy trzeba, a kiedy można ją stosować? Jak otworzyć rachunek VAT? Sprawdźmy.

Zleć księgowość swojej firmy

Przetestuj za darmo aplikację inFakt.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności?

Split payment to mechanizm, w którym płatność za usługę trafia na dwa różne rachunki. Wartość netto księguje się na firmowym rachunku sprzedającego, a VAT wpada na specjalnie dedykowany do tego rachunek VAT. Mechanizm wprowadzono, aby efektywniej walczyć z różnego rodzaju wyłudzeniami i karuzelami podatkowymi.

Środki, które znajdują się na (subkoncie) rachunku VAT, z zasady przeznaczone są na następujące zobowiązania:

  • zapłatę podatku VAT do urzędu skarbowego,
  • z tytułu podatku VAT dotyczącego zakupów u kontrahenta,
  • CIT, akcyzę, cło,
  • składki ZUS.

W przypadku opłacania składki na ubezpieczenie ZUS, podatnik powinien wykonać zwykły przelew do ZUS ze swojego konta firmowego. Wtedy bank automatycznie pobierze środki z rachunku VAT i zwróci je na indywidualne konto podatnika.

Z rachunku VAT nie można wykonywać przelewów w innych celach niż wskazane wyżej. Jednakże może się zdarzyć, że podatnik zgromadzi na subkoncie VAT pieniądze, których nie przeznaczy ani na należności wobec państwa, ani kontrahenta.

Może wtedy wnioskować o przelanie ich na swoje konto firmowe. W tym celu powinien wysłać pismo do urzędu skarbowego. Naczelnik może się zgodzić, choć nie musi. Jeżeli wyrazi zgodę, to bank dostanie pismo z US i zrealizuje dyspozycję przelewu.

Należy wiedzieć, że środki na rachunku VAT są wolne od zajęć sądowych i administracyjnych.

Jak działa mechanizm podzielonej płatności?

Do listopada 2019 split payment był dobrowolny. Nabywca towaru (usługi) decydował, czy woli zapłacić metodą tradycyjną, czy skorzystać z dzielonej płatności. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła obowiązkowe stosowanie split payment w pewnych sytuacjach.

Tym samym, mechanizm podzielonej płatności trzeba zastosować, jeżeli jednocześnie wystąpią te trzy czynniki:

  • wartość sprzedaży wynosi co najmniej 15 000 zł brutto,
  • strony transakcji są firmami,
  • na FV znajduje się przynajmniej jeden towar lub usługa „wrażliwa”.

Pełen katalog towarów i usług „wrażliwych” można znaleźć w załączniku 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Pokrótce warto wyliczyć, że na liście są m.in. komputery i telefony komórkowe, paliwa, stal, półprodukty wykorzystywane w przemyśle, roboty budowlane itd. Krótko mówiąc – wszystko, co najczęściej wiąże się z nadużyciami i wyłudzeniami podatku VAT.

Kogo obowiązuje split payment?

Jeżeli zostaną spełnione trzy warunki, o których piszemy wyżej, to mechanizm dzielonej płatności muszą zastosować wszystkie firmy – od jednoosobowych działalności po duże spółki. Dotyczy to także firm, które same nie są płatnikami VAT, ale mają do zapłaty fakturę z tym podatkiem.

Jak założyć subkonto do dzielonych płatności?

Banki i SKOK-i automatycznie otwierają rachunki VAT do firmowych rachunków swoich klientów. Przedsiębiorcy nie muszą składać żadnych wniosków ani podpisywać umów. Po prostu każdy, kto ma konto firmowe, ma też subkonto VAT.

Istotne w tym wszystkim jest, że rachunki VAT mogą być podpięte wyłącznie pod konta firmowe. Nie ma możliwości założenia takiego subkonta do rachunku indywidualnego.

Dochodzimy do tego, że może to być problemem dla prowadzących JDG. Zgodnie z przepisami, ci przedsiębiorcy nie muszą mieć konta firmowego. Jednakże pod konto osobiste bank nie podepnie im subkonta VAT.

Dlatego taki przedsiębiorca, który na co dzień ani nie kupuje, ani nie sprzedaje towarów z listy „wrażliwych”, nie przeprowadza też transakcji powyżej 15 tys., musi odpowiedzieć sobie na pytania. Czy lepiej wcześniej założyć rachunek firmowy i mieć od razu subkonto VAT? Czy może czekać i założyć konto firmowe, dopiero wtedy, kiedy będzie potrzebował zrealizować split payment?

Jak zrobić przelew z mechanizmem podzielonej płatności?

Ustaliliśmy już, że jeżeli dojdzie do konieczności wykonania split payment, to obie strony muszą mieć rachunek VAT. Nabywca nie musi znać numeru subkonta VAT sprzedawcy. Przelewy identyfikuje bank i sam rozdziela na poprawne rachunki.

Przelew typu split payment podobny jest do zwykłego przelewu. W zależności od banku, realizacja podzielonej płatności może wyglądać nieco inaczej, ale najczęściej polega na:

  1. Wybraniu na rachunku przelewu oznaczonego jako split payment albo płatność podzielona.
  2. Wpisaniu w odpowiednie pozycje kwoty netto z faktury i wartości podatku.
  3. Wpisaniu numeru NIP sprzedawcy i nr faktury.
  4. Zatwierdzenia przelewu.

Gotowe!

Bank pobierze z subkonta VAT kupującego pieniądze na podatek, które trafią na rachunek VAT sprzedawcy. Natomiast konto firmowe nabywcy obciąży kwotą netto, którą prześle na konto firmowe sprzedającego. Jeżeli kupujący na swoim subkoncie VAT będzie miał niewystarczające środki, aby zapłacić za podatek, to bank pobierze brakującą kwotę z rachunku firmowego.

Zleć księgowość swojej firmy

Przetestuj za darmo aplikację inFakt.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.

Specjalista ds. podatków zajmujący się tematyką podatku VAT oraz CIT (PIT). Obecnie wspiera księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach oraz w publikowanych artykułach na blogach inFakt. Interesuje się kryptowalutami, transakcjami zagranicznymi oraz ewidencją zdarzeń gospodarczy w księgach handlowych.

Fakturowanie i księgowość w Twoim telefonie!

Wystawiaj faktury oraz prowadź księgowość prost z telefonu! Księgowość firmy jeszcze nigdy nie była tak prosta! Dowiedz się więcej

Pobierz z App StoreinFakt - fakturowanie i księgowość na iPhone

"Program zajmuje się w prosty i przyjazny sposób tą szarą i nudną stroną prowadzenia firmy"

Logo MyApple
Pobierz z Google playNowa aplikacja do fakturowania na Androida

"Aplikacja mobilna to naturalne uzupełnienie możliwości, które daje Program do Fakturowania inFakt"