Dla użytkowników Bazy Danych Odpadowych jest teraz gorący czas. Przedsiębiorstwa, które nie zarejestrowały się w niej do końca 2019 r. teraz mogą zapisywać się wyłącznie elektronicznie. Jak złożyć wniosek do BDO? Na co zwrócił uwagę? O tym przeczytasz w artykule?
Czym jest Baza Danych Odpadowych?
BDO jest systemem informatycznym utworzonym na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zarejestrowane są w niej firmy, które w jakiś sposób gospodarują odpadami. Rejestr ma być narzędziem wspierającym inspekcję ochrony środowiska w walce z nieprawidłowościami w sektorze odpadowym.
Wpisami do BDO zajmują się marszłakowie województw. Niektóre przedsiębiorstwa znajdują się w bazie autmatycznia, ale większość musi się sama zarejestrować. Wniosek do BDO to powinność, której nie można przegapić,ponieważ za brak wpisu grożą nie tylko kary finansowe, ale i w skrajnych przypadkach – areszt.
Gdzie sprawdzić, czy firmy dotyczy BDO?
Do rejestru odpadów powinny być wpisane wszystkie przedsiębiorstwa, które zajmują się szeroka pojęta gospodarką odpadami. Więcej o konkretnych działalnościach i branżach, których BDO dotyczy, pisaliśmy tutaj. Jest tego bardzo dużo (podobnie, jak i wyłączeń) z BDO, więc dobrze byłoby, gdyby przedsiębiorca szczegółowo zapoznał się z przepisami.
Dla właścicieli firm, którzy po lekturze artykułów i informacji w sieci, wciąż nie będą pewni czi składać wniosek do BDO, polecamy ankietę na stronie https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/. Formularz jest podpowiedzią, ale nie stanowi wykładni prawa i nie zwalnia z odpowiedzialności prawnej.
Jak się przygotować do wypełniania wniosku?
Najważniejszą sprawą jest analiza prowadzonej działalności i wskazanie tych obszarów, które będą istotne we wniosku do BDO. A to dlatego, że główną część wniosku stanowią tzw. tabele, czyli opisy konkretnych działań, które podlegają wpisowi do BDO.
Np. gdy ktoś zajmuje się naprawą pojazdów, nie zaznacza we wniosku po prostu „warsztat samochodowy”, ale najpewniej dotyczy go tabela: Wytwórca odpadów, w której dalej będzie musiał podać kody odpadów itd.
Formularz rejestracyjny (a właściwie część z tabelami) jest rozbudowana i bardzo głęboko dociekająca w działalność firmy. Przy niektórych wyborach, system może prosić o załączenie różnych dodatków dokumentów (np. umów, pozwoleń).
Kolejny krok, zanim zabierzesz się do wypełnienia wniosku do BDO, to ustanowienie sobie Profilu Zaufanego albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Bez tego nie zalogujesz się do rejestru!
Jak złożyć wniosek do BDO – konkrety
Złożenie wniosku do BDO powinno nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Rejestracji należy dokonać na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/
Pierwsze, co rzuca się w oczy na stronie, to dwa duże okna logowania. Okno po lewej stronie przeznaczone jest dla użytkowników głównych, a po prawej użytkowników podrzędnych.
Jakie uprawnienia ma użytkownik główny podmiotu, a jakie podrzędny?
- Główny – po potwierdzeniu rejestracji uzyskuje dostęp do wszystkich dostępnych modułów systemu BDO oraz otrzymuje uprawnienia do dodawania nowych miejsc prowadzenia działalności i edytowania nazw istniejących miejsc. Użytkownik główny może tworzyć wpisy w ewidencji odpadów, sporządzać i wysyłać wnioski z modułu elektronicznych wniosków, sporządzać i wysyłać sprawozdania. Dodatkowo posiada możliwość dodawania kolejnych użytkowników głównych oraz użytkowników podrzędnych dla swojego podmiotu.
- Podrzędny – po potwierdzeniu rejestracji i ustanowieniu hasła uzyskuje dostęp do Modułu ewidencji z możliwością wykonywania operacji tj. wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji.
W celu zarejestrowania się, powinieneś skorzystać z okna po lewej stronie. Zalogujesz się, potwierdzając tożsamość profilem zaufanym.
Po zalogowaniu się, po lewej stronie, będzie kolumna z zakładkami. Wybierz w niej „Wnioski” , później „Nowy wniosek” , a na końcu „Wniosek Rejestracyjny”.
Zauważ, że masz podświetlone okno „Wnioski robocze”. Oznacza to, że wniosek do BDO, który w tej chwili wypełniasz, możesz modyfikować i poprawiać. Urzędów „nie interesują” wnioski robocze, dlatego możesz nad nim swobodnie pracować, zanim nie zatwierdzisz i nie klikniesz „Wyślij”.
Pierwsza strona wniosku nie powinna sprawiać żadnego problemu. Podajesz tam dane identyfikacyjne swoje i firmy.
Na kolejnych stronach otwierasz i dodajesz tabele, o których pisaliśmy wyżej. Żeby tabelę, należy przy miejscu wykonywania działalności kliknąć nieduże okienko z napisem „Tabele”. Wtedy rozwiną się wszystkie dostępne tabele. Twoja rola polega na zaznaczeniu tych, które dotyczą Twojej działalności. Jeżeli potrzebne są bardziej szczegółowe dane (np. podanie grup odpadów) albo dołączenie załączników, system intuicyjnie Cię pokieruje.
Rząd przygotował instrukcję z grafikami obrazującą rejestrację i poruszanie się po systemie. Z instrukcją można się zapoznać tutaj. Z dokumentu dowiesz się też, jak w przyszłości korygować i aktualizować wpisy.
Po wypełnieniu wszystkich pól, zanim klikniesz „Wyślij wniosek”, musiz wnieść opłatę rejestracyjną. Opłata wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 zł dla pozostałych. Opłatę wnieś na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego i załącz jako plik potwierdzenie przelewu.
Ile trzeba czekać na rejestrację w BDO?
Po kliknięciu „Wyślij wniosek” Twoje zgłoszenie ma status złożonego. Od tego czasu urząd marszałkowski ma 30 dni na przeprocesowanie wniosku i rejestrację Twojej firmy w BDO. Potwierdzeniem rejestracji będzie otrzymanie numeru rejestrowego (zwanego numerem BDO), który należy umieszczać na fakturach, paragonach, kartach przekazania odpadu i innych dokumentach związanych z gospodarką odpadami.