Leasing KPiR

Coraz popularniejszym sposobem na sfinansowanie zakupu samochodu osobowego przez przedsiębiorcę staje się leasing. Nie ma w tym przypadku znaczenia typ działalności oraz branża, w której działa firma. Podejmując decyzję o wyborze leasingu warto jednak zwrócić uwagę na szereg kwestii odnoszących się do jego rozliczenia.

Co to jest leasing?

Najprościej rzecz ujmując leasing jest formą wypożyczenia pojazdu od firmy leasingowej na uzgodnionych wcześniej warunkach. Najczęściej spotykane rodzaje leasingu to:
  • Leasing operacyjny.
  • W tym systemie przedsiębiorca w pewnym sensie wynajmuje samochód od leasingodawcy, który jednak pozostaje jego właścicielem. Ten rodzaj leasingu wiążę się z koniecznością wniesienia jednorazowej opłaty wstępnej, a także opłacaniem faktur za raty leasingowe przez wynikający z umowy czas. Po jego upływie przedsiębiorca może (choć nie musi) wykupić pojazd za określoną kwotę lub procent jego wartości.
  • Leasing finansowy.
  • To model, w którym choć auto zalicza się do majątku przedsiębiorcy i dokonuje on odpisów amortyzacyjnych to właścicielem pojazdu pozostaje leasingodawca. Samochód staje się własnością przedsiębiorcy z dniem opłacenia ostatniej raty – chyba, że inny zapis znajduje się w umowie.
Ważnym aspektem odnoszącym się do leasingu jest sposobność odliczenia podatku VAT. W związku z leasingiem możliwe jest odliczenie 60% VAT-u, przy czym suma odliczeń nie może przekroczyć 6 tys. zł. Pozostały, nieodliczony VAT ujmuje się w kosztach uzyskania przychodu. W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca ma prawo odliczyć 60% VAT (maksymalnie 6 tys. zł) dwukrotnie – najpierw w związku z ratami leasingowymi, a drugi raz w związku z wykupem.

Istotne zapisy w umowie

Warto zwrócić uwagę na fakt, że umowa leasingowe to zwykłe porozumienie handlowe w związku z czym można ja negocjować. Co za tym idzie przedsiębiorca ma szansę na korzystną zmianę niektórych z jej początkowych zapisów. Należy także zwrócić uwagę na wszelkie zapisy jakie znajdują się w dokumencie.

Niejednokrotnie w umowie mogą bowiem zostać zawarte punkty, których przedsiębiorca w ogóle się nie spodziewa. W konsekwencji może on zostać zobligowany do dodatkowej zapłaty za np.:
  • zmianę harmonogramu płatności,
  • wyjazd leasingowanym samochodem poza granice Polski,
  • wysłanie upomnienia w przypadku spóźnienia ze spłatą raty,
  • zwrot samochodu leasingodawcy po terminie.
Tego typu zapisy najczęściej można znaleźć w Tabeli Opłat i Prowizji. Stanowi ona nieodzowny element każdej umowy leasingu.

)

Leasing w KPiR z inFaktem

Rozliczanie VAT-u z faktur oraz wydatków związanych z leasingowanym samochodem ułatwia inFakt.pl. Jak tego dokonać? W tym celu należy skorzystać z funkcji „Zakup pojazdu osobowego” – tej samej, którą w aplikacji wprowadza się do majątku firmy samochody kupione np. za gotówkę. Trzeba tylko pamiętać, aby w opcji „Rodzaj dysponowania” wybrać „Leasing”. Po uzupełnieniu danych pojazdu można rozpocząć wprowadzanie kosztu leasingu do KPiR. Wydatki związane z leasingowanym samochodem wprowadza się funkcjami:
  • Koszty leasingu (raty leasingowe).
  • Koszty paliwa.
  • Koszty pojazdu (inne wydatki, np. części zamienne, serwis).
Każdy z wydatków należy przypisać do wybranego pojazdu firmowego. Oprócz tego, koszt pojazdu dodaje się analogicznie do innych kosztów firmowych. Oznacza to, że trzeba podać dane sprzedawcy, wprowadzić daty, opisać koszt, podać kwoty, ustawić status jako zapłacony lub niezapłacony oraz (opcjonalnie) dodać skan dokumentujący koszt.

Jest to o tyle wygodne, że dodanie do kosztów raty leasingowej jest poprawnie rozliczane pod względem VAT w automatyczny sposób. inFakt odlicza tyle VAT-u, ile przysługuje według polskich przepisów. Po przeprowadzeniu odpowiednich danych wystarczy przejść do zakładki „Księgowość” i wydrukować KPiR z prawidłową zaksięgowanymi informacjami dotyczącymi leasingu.

Chcesz sprawnie księgować raty leasingowe? Wybierz Program do Księgowości zakładając konto i wypełniając dane księgowe. Każdy użytkownik może przetestować usługę przez 30 dni zupełnie za darmo. Szybko przekonasz się, że inFakt.pl idealnie dostosowuje się do potrzeb Twojej firmy.


Data modyfikacji: 2014-03-13
Sebastian Bobrowski

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Najważniejsze funkcje programu

Oto podstawowe możliwości programu do księgowości:

  • Wystawianie faktur

    Masz dostęp w cenie usługi do pełnej wersji
    programu do fakturowania.

  • Dodawanie kosztów firmowych

    Za pomocą aplikacji możesz dodawać wszystkie rodzaje kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

  • Generowanie KPiR, deklaracji podatkowych i rejestrów VAT

    Na podstawie przychodów i kosztów w automatyczny sposób aplikacja automatycznie generuje niezbędne dokumenty księgowe.

  • Sprawdzanie kwot podatków i składek ZUS

    Aplikacja w sposób automatyczny wylicza kwoty do zapłacenia podatku dochodowego, VAT oraz podaje wysokość składek ZUS.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Program do księgowości przeznaczony jest dla jednoosobowych działalności gospodarczych korzystających z KPiR, które chcą samodzielnie prowadzić swoją księgowość.

Z naszych usług najczęściej korzystają osoby, pracujące w takich branżach jak:

  • Reklama Graficy, kreatywni, marketerzy
  • Prawo Radcy prawni, adwokaci, notariusze
  • IT Programiści, informatycy, PM
  • Pozostałe Jednoosobowe działalności gospodarcze, KPiR