Zmiany przepisów z pewnością nie ułatwiają życia przedsiębiorcom, ale na szczęście bez problemu można zasięgnąć porady. Osoby, które nie są przekonane jak rozliczać podatki, czy mogą skorzystać z ulgi albo jak założyć firmę, powinny skorzystać z informacji podatkowej. Taką możliwość oferuje Krajowa Informacja Podatkowa (KIP), a także CEIDG czy PPK.

Co to jest KIP?


Wszystkie osoby, które chcą uzyskać odpowiedzi dotyczące zagadnień powiązanych z tematyką podatkową mogą zadzwonić na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). Instytucja powstała w 2006 r. z inicjatywy Ministerstwa Finansów. Operatorzy udzielają odpowiedzi z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prawnych, czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn oraz podatku od towarów i usług. 

Można również uzyskać informacje na temat procedur obowiązujących w polskim systemie podatkowym. Oto numery telefonu na infolinię KIP:
  • z tel. stacjonarnych: 801 055 055,
  • z tel. komórkowych: (22) 330 0330,
  • z zagranicy: +48 22 330 0330.
Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00. Informacja podatkowa nie wymaga wypełniania żadnych dokumentów ani płacenia za telefoniczną poradę. Opłata dotyczy jedynie za połączenia telefonicznego (zgodnie ze stawką ustaloną przez operatora).

Interesuje Cię konkretna i rzeczowa informacja podatkowa? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości!

 

Program do księgowości

Prowadź samodzielnie księgowość swojej firmy!

lub dowiedz się więcej o Programie do Księgowości

Odpowiedź na pytanie najpóźniej do 7 dni


Po połączeniu z KIP rozmówca wybiera jedną z czterech infolinii. Dotyczą one: zeznań podatkowych osób fizycznych, informacji podatkowych, e-deklaracji oraz potwierdzenia numerów VAT kontrahentów z Unii Europejskiej. Lista wyboru zapowiedzi głosowych powstała w oparciu o najczęściej zadawane pytania.

Kolejny etap polega na połączeniu z konsultantem i ewentualnym przełączeniu rozmowy do eksperta. Gdy specjalista nie zna odpowiedzi na postawione mu pytanie, zostaje ono odroczone. Dzwoniący uzyska odpowiedź w ciągu 7 dni. Informacja podatkowa udzielana jest jednak tylko ustnie. Tym samym nie chroni podatnika w razie urzędniczej pomyłki, wynikającej na przykład z przedstawienia przez dzwoniącego swojej sytuacji w sposób zbyt ogólny.

Konsultanci KIP przygotowują również informacje z zakresu podatków publikowane m.in. w prasie codziennej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. W okresie składania rozliczeń rocznych, w ramach akcji "Szybki PIT", pomagają w składaniu zeznań.

Indywidualna interpretacja podatkowa


Gdy sprawa jest skomplikowana warto wystąpić o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego. Wydawana jest ona przez izby skarbowe w imieniu Ministerstwa Finansów.

Z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową może wystąpić każdy, kto tylko obawia się pomyłki w stosowaniu prawa. Aby otrzymać objaśnienie przepisów w indywidualnej sprawie należy złożyć formularz ORD-IN(5) oraz ORD-IN(A) - ten drugi nie jest obowiązkowy, natomiast zawiera dodatkowe miejsce na opis sprawy i stanowiska wnioskodawcy. Formularze dostępne są w urzędach skarbowych oraz na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Odpowiednio wypełniony wniosek trzeba wysłać na adres właściwego dyrektora izby skarbowej lub zanieść go osobiście. Złożenie wniosku wymaga zapłaty 40 zł od każdego opisanego zdarzenia. Niestety w odróżnieniu od kontaktu z infolinią KIP, na wydanie interpretacji można czekać nawet trzy miesiące.

Pojedynczy Punkt Kontaktowy


Pytania związane z zasadami rejestracji i prowadzenia działalności gospodarczej należy z kolei kierować poprzez stronę Pojedynczego Punktu Kontaktowego (PPK). Informacja podatkowa uzyskiwana jest po przejściu do działu HelpDesk. 

Punkt Kontaktowy nie zajmuje się indywidualnymi sprawami (np. jaką formę opodatkowania wybrać). Wskazuje za to właściwą procedurę i organ, który może udzielić porady eksperckiej w zakresie prowadzenie działalności gospodarczej. 

W przypadku tej informacji podatkowej na pytania przedsiębiorców odpowiadają konsultanci oraz specjaliści z właściwych urzędów administracji publicznej oraz instytucji około biznesowych. Pojedynczy Punkt Kontaktowy (PPK) udostępnia informacje dotyczące m.in.:
  • procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce,
  • danych kontaktowych i kompetencji instytucji publicznych oraz urzędów,
  • sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców,
  • środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między właściwym organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami.

W CEIDG rozmowa na LiveChat


Szereg niewiadomych związanych z prowadzeniem i założeniem działalności gospodarczej wyjaśnia także Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Przy jej pomocy można nawet założyć firmę przez Internet. Wystarczy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl.

Na portalu znajduje się centrum pomocy przedsiębiorcom zawierający listę najczęściej zadawanych pytań (np. jak pobrać zaświadczenie o wpisie w CEIDG, w jaki sposób jest nadawany numer REGON, czy może załatwiać sprawy w CEIDG przez pełnomocnika). 

Jeśli jednak informacja podatkowa, o którą użytkownik chciałby zapytać nie jest wyszczególniona w spisie, może połączyć się z tzw. wirtualnym urzędnikiem. Jest to możliwe na dwa sposoby:
  • wpisanie pytania w specjalnym panelu (internetowe połączenie typu LiveChat),
  • infolinię czynną w godz. 7:00 – 17:00, pod numerami 801 055 088 lub 22 100 20 79.

Informacja podatkowa? Specjaliści z inFaktu czekają na Twoje pytania


Rękę na pulsie trzyma także inFakt. Korzystając z inFaktu dostajesz możliwość uzyskania informacji podatkowej ze strony zespołu księgowych. Możesz ich zapytać o dowolne sprawy związane z zakładaniem firmy, podatkiem dochodowym, VAT-em, księgowością, czy fakturowaniem.

Nie wiesz jakie są terminy składania deklaracji VAT UE, czy jak amortyzować samochód, którego nie jesteś jedynym właścicielem? Księgowi inFaktu są do Twojej dyspozycji:
  • od pon. do pt. w godz. 7-22,
  • w soboty w godz. 9-17.
Wystarczy zadzwonić na inFaktową infolinię pod jeden z dwóch numerów: 801 044 120 lub 12 295 25 25. Nasi specjaliści dostępni są również online dzięki funkcji LiveChat. Jeśli o trapiącą Cię kwestię wolisz zapytać drogą elektroniczną nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Kierujesz maila na adres: info@infakt.pl. Najczęściej zadawane pytania można znaleźć na forum inFaktu.

Żeby skorzystać z możliwości jakie daje inFakt wystarczy założyć konto i wypełnić dane księgowe. Każdy użytkownik dostaje 30-dniowy okres próbny za darmo, który pozwala także korzystać ze wsparcia. Z inFaktem prowadzenie firmy jest zdecydowanie łatwiejsze i bardziej przejrzyste. 

Wiarygodna informacja podatkowa a przy tym program do księgowości idealnie dopasowany do potrzeb Twojej firmy? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl.

Program do księgowości

Prowadź samodzielnie księgowość swojej firmy!

lub dowiedz się więcej o Programie do Księgowości