Zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej przez VAT-owca wymaga zawiadomienia urzędu skarbowego. Do tego celu służy deklaracja VAT-Z. Jakie informacje należy zamieścić na tym dokumencie?

DEKLARACJA VAT-Z – KIEDY NALEŻY JA ZŁOŻYĆ?


Zgodnie z przepisami formularz VAT-Z składają przedsiębiorcy, którzy zaprzestali wykonywania czynności podlegający opodatkowaniu. O takiej sytuacji należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego. Służy temu deklaracja VAT-Z. Takie zgłoszenie stanowi dla urzędu podstawę do wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT.

Złożenie formularza VAT-Z przez przedsiębiorcę, który likwiduje prowadzoną działalność gospodarczą jest wyłącznie obowiązkiem formalnym. Oczywiście cały proces wymaga dopilnowania innych kwestii. Przedsiębiorca zobligowany jest bowiem również do m.in. dokonania prawidłowych rozliczeń podatku VAT, aktualizacji wpisu do CEIDG czy sporządzenia spisu z natury.

Deklaracja VAT-Z powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym do 7 dniu od momentu likwidacji działalności gospodarczej. Co jednak powinien zawierać taki druk?

Nie orientujesz się z czym wiąże się deklaracja VAT-Z? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości. Przetestuj już dziś!


Program do księgowości

Prowadź samodzielnie księgowość swojej firmy!

lub dowiedz się więcej o Programie do Księgowości

JAKIE INFORMACJE ZAWIERA DEKLARACJA VAT-Z?


Deklaracja VAT-Z składa się z pięciu części oznaczonych literami: A, B, C, D, oraz E. W części A przedsiębiorca wpisuje, do którego urzędu skarbowego składa dokument. Część B rozpoczyna się od określenia się podatnik to osoba fizyczna czy też nie. W zależności od zadeklarowanego wcześniej statusu, w dalszej części druku należy wpisać imię i nazwisko lub też pełną nazwę.

Część C stanowi faktyczne zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W pozycji 20 podatnik VAT wpisuje datę (dzień, miesiąc, rok), kiedy zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych. W pozycji 21 określa natomiast przyczynę tego faktu, jaką może być:

  • upadłość,

  • likwidacja,

  • śmierć,

  • inny powód.

W przypadku śmierci przedsiębiorcy deklaracja VAT-Z składana jest przez jego następcę prawnego.

W pozycji 22 należy wpisać w jakim urzędzie skarbowym podatnik złożył swoją ostatnią deklarację VAT, zaś w pozycji 23 konkretną datę. Ostatnią częścią, jaką wypełnia składający to jego oświadczenie. Część E dokumentu jest miejscem przeznaczonym na adnotacje urzędników.

KSIĘGOWOŚĆ TWOJEJ FIRMY? TYLKO Z INFAKT.PL


Szukasz idealnego narzędzia do prowadzenia firmowej księgowości? Przetestuj inFakt.pl. Aplikacja:

  • posiada intuicyjną obsługę,

  • umożliwia wypełnienie faktury, deklaracji VAT-7 czy PIT-5 za pomocą kilku kliknięć,

  • automatycznie prowadzi KPiR na podstawie wprowadzonych kosztów i wystawionych faktur,

  • zmniejsza ilość pracy włożonej w prowadzenie księgowości,

  • dostępna jest 24/h – wystarczy dostęp do Internetu.

A jeśli nie wiesz jak powinna zostać wypełniona deklaracja VAT-Z zawsze możesz o to zapytać naszych księgowych.

Program do Księgowości można testować przez 30 dni zupełnie za darmo. W tym celu wystarczy jedynie założenie konta i wypełnienie danych księgowych.  

Deklaracja VAT w programie do księgowości idealnie dopasowanym do potrzeb Twojej firmy? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Sprawdź koniecznie - to nic nie kosztuje!

Program do księgowości

Prowadź samodzielnie księgowość swojej firmy!

lub dowiedz się więcej o Programie do Księgowości