Rozwój firmy wymaga zazwyczaj poniesienia pewnych wydatków na cele związane z jej promocją. Warto wiedzieć, że część z nich może być zaliczona do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, inne zaś nie. Jak w praktyce rozliczać koszty reprezentacji i reklamy?

KOSZTY REPREZENTACJI I REKLAMY – CO TRZEBA WIEDZIEĆ?


W myśl przepisów wydatki na reklamę przedsiębiorca może „wrzucić” do kosztów, a tych które określane są jako reprezentacja już nie. Sytuację komplikuje fakt, że istniejące regulacje nie definiują wprost pojęć „reklama” i „reprezentacja”.

W pewnych przypadkach granica pomiędzy nimi jest bardzo płynna i trudno ją jednoznacznie określić. Chociaż przedsiębiorca z pewnością może zaliczyć na poczet kosztów następujące działania związane z reklamą:

  • zaprojektowanie logo,

  • zaprojektowanie i druk wizytówek, broszur, plakatów itp.,

  • reklamę zewnętrzną (szyldy, bannery, billboardy itp.),

  • reklamę w Internecie (np. pozycjonowanie),

  • sponsoring,

  • udział w targach branżowych.

To oczywiście nie cała lista działań, które można zaliczyć do kosztów. Kiedy jednak koszty reprezentacji i reklamy mogą być problematyczne?

Nie wiesz czym są koszty reprezentacji i reklamy? Wypróbuj za darmo inFakt.pl i bez żadnych limitów kontaktuj się z księgowymi, którzy rozwieją Twoje wątpliwości! Przetestuj koniecznie. 


Program do księgowości

Prowadź samodzielnie księgowość swojej firmy!

lub dowiedz się więcej o Programie do Księgowości

ODRÓŻNIENIE REPREZENTACJI OD REKLAMY


Generalnie zakłada się, że reklamę od reprezentacji odróżnia cel, na który ukierunkowane są konkretne działania prowadzone przez firmę. Przyjmuje się więc, że w reklamie chodzi przede wszystkim o nakłonienie klienta do zakupu, pokazanie jego zalet, a także przekazanie informacji o ofercie przedsiębiorcy.

Z kolei w kontekście reprezentacji najczęściej brana jest pod uwagę definicja widniejąca w słowniku języka polskiego, określająca ją jako jako „okazałość” i „wystawność”. Jej głównym zadaniem jest odpowiednie kształtowanie wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów. Co za tym idzie reprezentacja ma na celu podniesienie prestiżu firmy.

Koszty reprezentacji i reklamy sprawiają jednak pewne problemy interpretacyjne. W praktyce bowiem często trudno jednak określić jakie działania mogą zostać uznane za reprezentację. To problematyczne tak dla przedsiębiorców, jak i dla organów administracji podatkowej, które wydają rozbieżne orzeczenia w tej kwestii.

Odnosiło się to np. do lunchu z klientem. Takie postępowanie przez szereg lat nie mogło być zaliczone do kosztów. Aktualnie jedna tego typu wydatek nie powinien spotkać się z zastrzeżeniami urzędników.


ROZLICZAJ KOSZT Z INFAKTEM


Chcesz szybko i sprawnie zaliczać wydatki do kosztów firmowych? Skorzystaj z ułatwień jakie w tej kwestii ma dla Ciebie inFakt.pl. Dodanie firmowego kosztu polega jedynie na wypełnieniu prostego formularza. 

Decydując się na wybór Programu do Księgowości nie trzeba dokonywać wielu zadań. Aplikacja sama bowiem zapisze wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów, czy ujmie właściwe kwoty w VAT-7 i PIT-5.

Użytkownik ma możliwość, by w każdej chwili sprawdzić koszty analizując firmowe finanse. Co więcej księgowi inFaktu pomogą przedsiębiorcy rozróżnić koszty reprezentacji i reklamy. 

Żeby skorzystać z inFakt.pl należy założyć konto i wypełnić dane księgowe. Każdy użytkownik może przetestować Program do Księgowości przez 30 dniu zupełnie za darmo. Wypróbuj już dziś!

Nie wiesz czym są koszty reprezentacji i reklamy? Dołącz do przeszło 320 tys. przedsiębiorców, którzy już wybrali inFakt.pl. Sprawdź jego zalety - bez żadnych opłat!