Spis treści
ZLECENIOBIORCA WYSTAWIA RACHUNEK NA ŻYCZENIE ZLECENIODAWCY
Zaznaczyć należy, że rachunek może posłużyć jako sposób udokumentowania transakcji. Jednak wcale nie musi. Zleceniobiorca ma obowiązek jego wystawienia w przypadku, gdy zleceniodawca sobie tego zażyczy. Konieczność wypłaty pieniędzy za wykonanie umowy cywilnoprawnej nie jest uzależniona od wystawienia rachunku.
Co za tym idzie wynagrodzenie jest należne i to bez względu na to czy zleceniobiorca wystawił rachunek. Jak wygląda kwestia terminu, w którym konieczne jest wystawienie tego dokumentu? Zależy to od tego czy przedsiębiorca:
- zastrzegł w umowie wystawienie rachunku – w takim przypadku zleceniobiorca musi wystawić dokument do 7 dni od wykonania pracy lub zakończenia okresu rozliczeniowego, którego dotyczy,
- nie zastrzegł w umowie takiego zapisu – w tej sytuacji zleceniobiorca ma obowiązek wystawienia rachunku do 7 dni od momentu zgłoszenia takiego żądania.
Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.
UMOWA ZLECENIE RACHUNEK WYMAGA KONKRETNYCH ELEMENTÓW
Zgodnie z ordynacją podatkową rachunek musi zawierać określony zestaw elementów. Trzeba na nim umieścić:
- dane obydwu stron (imiona i nazwiska, nazwa przedsiębiorstwa, adresy),
- datę wystawienia i numer,
- określenie rodzaju zlecenia,
- cenę jednostkową,
- ogólną cenę za wykonanie.
JAK WYSTAWIĆ RACHUNEK ZA UMOWĘ ZLECENIE – WPISZ DODATKOWE DANE
Możliwe jest również zamieszczenie kwoty brutto, wartości kosztów uzyskania przychodów, wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Choć te elementy nie są konieczne to pozwalają na prawidłowe rozliczenie. A co zrobić w momencie, gdy rachunek zaginął bądź został zniszczony? Należy wystawić go ponownie. Z tym, że nowy dokument powinien zawierać również wyraz „DUPLIKAT”, a także datę ponownego wystawienia.
Nie istnieją żądne ograniczenia jeśli idzie o liczbę rachunków wystawianych do jednej umowy. W przypadku, gdy zleceniodawca wypłaca wynagrodzenie w transzach, rachunek powinno się wystawić do każdej wypłaty.
W INFAKCIE ROZLICZYSZ KOSZTY UMOWY ZLECENIA
Umowa zlecenie wymaga od zleceniodawcy rozliczenia kosztów, które się z nią wiążą. W prosty sposób można tego dokonać w inFakcie. W tym celu należy stworzyć dowód wewnętrzny. Jak to zrobić? Oto instrukcja:
- trzeba wejść w zakładkę „Koszty”,
- dodać koszt,
- następnie dodać koszt firmy,
- z listy rozwijanej „Rodzaju dokumentu” wybrać „Dowód wewnętrzny”,
- jako „Kategorię” wybrać „Wynagrodzenia”.
Załóż konto i przetestuj Program do Fakturowania. Dzięki niemu dostaniesz możliwość wystawiania choćby faktur "zw" (dawnych rachunków). Każdy użytkownik może wystawiać do 3 faktur miesięcznie za darmo. Zaufało nam już przeszło 390 tys. przedsiębiorców. Dołącz do nich, by samemu przekonać się, że inFakt to idealne rozwiązanie dla Twojej firmy.