Spis treści
CZEMU SŁUŻY RACHUNEK DO UMOWY O DZIEŁO LUB ZLECENIE?
Choć od początku 2014 r. wszyscy przedsiębiorcy zobligowani są do wystawiania faktur, nie oznacza to, że rachunki całkowicie zniknęły z obiegu. W dalszym ciągu mogą posługiwać się nimi np. osoby prywatne wykonujące zlecenia czy dzieła. Rachunek do umowy o dzieło lub zlecenie może być przydatny dla przedsiębiorcy.Kalkulator brutto / netto
Koszt zakupu na firmę- potwierdzenie szczegółów zlecenia,
- informacja o wypłaconym wynagrodzeniu,
- podstawa do wypłaty wynagrodzenia dla wykonawcy i rozliczenia wydatku w kosztach (po wypłacie).
RACHUNEK ZA UMOWĘ O DZIEŁO – TERMIN WYSTAWIENIA RACHUNKU
W sytuacji, gdy przedsiębiorca sobie tego zażyczy wykonawca umowy ma obowiązek wystawienia rachunku. A jaki jest termin w jakim trzeba wystawić rachunek za umowę o dzieło? Otóż zależy on od tego czy w umowie znalazło się zastrzeżenie, że zleceniodawca chce go dostać od wykonawcy dzieła lub zlecenia. Jeśli tak się stało dokument należy wystawić do 7 dni od wykonania pracy/przekazania dzieła bądź zakończenia okresu rozliczeniowego, którego dotyczy.A co w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie umieści w umowie zapisu o konieczności wystawienia rachunku przez wykonawcę? Wtedy zleceniobiorca musi wystawić go w terminie do 7 dni od momentu zgłoszenia takiego żądania. Jeśli nabywca zażąda rachunku do umowy o dzieło później, to nie ma obowiązku go wystawiać jeśli minęło ponad 3 miesiące od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.Wprawdzie nie ma konieczności podpisywania rachunku, to jednak w praktyce często można się spotkać z takim postępowaniem. Podpisem zleceniobiorca potwierdza faktycznie wykonane zadanie, z kolei przedsiębiorca, że otrzymał dokument. Rachunek do umowy o dzieło lub zlecenie powinien zostać sporządzony w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.JAK WYSTAWIĆ RACHUNEK DO UMOWY O DZIEŁO?
Istnieją pewne elementy, które koniecznie należy zawrzeć na wystawianym dokumencie. Zgodnie z przepisami rachunek za wykonanie umowy o dzieło lub zlecenie powinien zawierać co najmniej:- dane obu stron transakcji,
- datę wystawienia i numer kolejny,
- informacje o towarach lub usługach oraz ich ceny jednostkowe,
- ogólną sumę należności.
UMOWA O DZIEŁO – MOŻESZ JĄ ROZLICZYĆ W INFAKCIE
Każdorazowo umowa o dzieło wymaga od przedsiębiorcy rozliczenia kosztów, które się z nią wiążą. Jak tego dokonać? Najlepiej zdecydować się na inFakt.pl, który ułatwia całą procedurę.Żeby w aplikacji prawidłowo rozliczyć koszty związane z umową o dzieło należy stworzyć dowód wewnętrzny. W tym celu należy:- wejść w zakładkę „Koszty”,
- dodać koszt,
- dodać koszt firmy,
- z listy rozwijanej „Rodzaju dokumentu” wybrać „Dowód wewnętrzny”,
- jako Kategorię wybrać „Wynagrodzenia”.