Rachunek do umowy zlecenia stanowi podstawę rozliczenia umowy ze zleceniobiorcą. Warto wiedzieć jak go wystawić, gdyż podczas prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy często zatrudniają podwykonawców właśnie na podstawie takiej umowy.
Spis treści
KTO WYSTAWIA RACHUNEK?
Jeżeli przedsiębiorca zleca coś osobie fizycznej i podpisuje z nią umowę zlecenia, to ta osoba jest zobowiązana do wystawienia rachunku za wykonaną pracę. W praktyce jednak często zdarza się, że to zleceniodawca przejmuje ten obowiązek i wypełnia rachunek, natomiast zleceniobiorca podpisuje się jedynie na nim jako wystawca.
Rachunek powinien być wystawiony w dwóch egzemplarzach i podpisany zarówno przez wystawcę jak i odbiorcę (nie ma takiego obowiązku ale warto takie podpisy zdobyć). Jeżeli zapłata ma być w gotówce, na rachunku powinna znaleźć się stosowna adnotacja oraz podpis zleceniobiorcy potwierdzający otrzymanie zapłaty.
W przypadku płatności przelewowej na rachunku powinna znaleźć się informacja o numerze konta.
Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.
JAKIE DANE NA RACHUNKU?
Warto mieć w firmie przygotowany wzór takiego rachunku. Powinien on zawierać następujące dane:
numer rachunku,
oznaczenie danych zleceniodawcy i zleceniobiorcy (imiona i nazwiska, ewentualnie nazwa przedsiębiorstwa oraz ich adresy),
datę wystawienia dokumentu,
określenie rodzaju wykonanych czynności (nazwy usługi, przedmiotu zlecenia),
cenę jednostkową usługi,
ogólną cenę za wykonane usługi (w przypadku, gdy podatnik wykonywał więcej niż jedną usługę, jest to wielokrotność ceny jednostkowej).
Na rachunku do umowy zlecenia warto również zamieścić kwoty brutto, wartości kosztów uzyskania przychodów, wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Choć te elementy nie są konieczne to ułatwiają prawidłowe rozliczenie.
RACHUNEK DO UMOWY ZLECENIA A ZUS
Generalnie umowy zlecenia podlegają oskładkowaniu, czyli obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu oraz wypadkowemu. Wyjątkiem są tutaj umowy ze studentami do 26 roku życia – nie podlegają one obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu oraz zdrowotnemu.
Na rachunku przedsiębiorca powinien wyszczególnić te kwoty składek, które potrącane są z wynagrodzenia zleceniobiorcy, czyli płacone przez niego, ale za pośrednictwem zleceniodawcy. Nie trzeba natomiast uwzględniać kwot tych składek, które zobowiązany jest sfinansować przedsiębiorca.
Rachunek powinien być wystawiony w terminie 7 dni od wykonania pracy. Ewentualnie w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie umieści w umowie zapisu o konieczności wystawienia rachunku przez wykonawcę, wówczas zleceniobiorca musi wystawić go do 7 dni od momentu zgłoszenia takiego żądania.
KOSZTY UMOWY ZLECENIA ROZLICZYSZ W INFAKCIE
Sporządzając umowę zlecenia należy zdawać sobie sprawę z konieczności rozliczenia kosztów, które się z nią wiążą. Formalności z tym związanych można łatwo dopilnować w Programie do Księgowości inFakt.pl. W tym celu:
trzeba wejść w zakładkę „Koszty”,
kliknąć „+Dodaj koszt”,
następnie wybrać „Dodaj inny koszt”,
z listy rozwijanej wybrać „Wynagrodzenia”.
Opisem kosztu jest rodzaj i numer umowy, której koszt dotyczy. W miejscu „Cena” trzeba wpisać kwotę brutto jaka widnieje na umowie.
Zależy Ci na wystawianiu zgodnych z przepisami faktur „zw” (dawnych rachunków)? Skorzystaj z możliwości jakie daje Program do Fakturowania. Wystarczy po prostu założyć darmowe konto. Każdy użytkownik ma możliwość wystawiania do 3 faktur miesięcznie za darmo.
Dołącz do grona przeszło 350 tys. przedsiębiorców, którzy już zaufali inFakt i ciesz się swobodą fakturowania.