Spis treści
JAK WYPISAĆ RACHUNEK? FIRMA ZWOLNIONA Z VAT WYSTAWIA FAKTURĘ
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami nie ma już sytuacji, w której jeden przedsiębiorca dokumentuje transakcję fakturą, a drugi rachunkiem. Przepisy uległy w tej kwestii ujednoliceniu. Z początkiem 2014 r. również firmy zwolnione z VAT mają obowiązek wystawiania faktur, a nie jak dotychczas rachunków.
Zmianie nie uległ za to inny aspekt z tym powiązany. Otóż konieczność odpowiedniego udokumentowania transakcji istnieje w przypadku nievatowców tylko jeśli kupujący wyrazi konkretne żądanie. Może nim być:
- inna firma,
- osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej.
Na wyrażenie żądania klient ma 3 miesiące. Liczy się to od końca miesiąca dostawy. Jeśli kontrahent będzie chciał wystawienia faktury po upływie trzech miesięcy przedsiębiorca w dalszym ciągu może ją wystawić. Choć wcale nie musi i tylko od niego zależy jak w takiej sytuacji postąpi.
Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.
ELEMENTY FAKTURY – JAKIE SĄ KONIECZNE?
W kontekście zmian, które weszły w życie od 1 stycznia 2014 r. istotny jest również zestaw obowiązkowych elementów na fakturach wystawianych na sprzedaż zwolnioną z VAT. Jak wygląda to w praktyce? Należy tu wyróżnić trzy sytuacje:
1. Sprzedaż zwolniona podmiotowo – na podstawie limitu sprzedaży. W tym przypadku na fakturze przedsiębiorca powinien zawrzeć co najmniej:
- datę i numer wystawienia dokumentu,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- nazwę towaru lub usługi, miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi i kwotę należności ogółem.
2. Sprzedaż zwolniona przedmiotowo – na podstawie rodzaju sprzedaży (np. usługi medyczne). Nie dotyczy to pośrednictwa finansowego oraz usług ubezpieczeniowych. Tutaj faktura musi zawierać minimum:
- datę wraz z numerem wystawienia,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- nazwę towaru lub usługi, a także miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi i kwotę należności ogółem,
- podstawę zwolnienia z VAT.
3. Usługi pośrednictwa finansowego, ubezpieczeniowe itp. Faktura powinna zawierać przynajmniej:
- datę i numer wystawienia,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług,
- nazwę usługi,
- kwotę do zapłaty.
W przypadku punktów 1 oraz 3 faktura wystawiana na sprzedaż zwolnioną nie różni się zestawem elementów od rachunków. Co do zwolnienia przedmiotowego należy na dokumencie umieścić adnotację, która odnosi się do podstawy zwolnienia z VAT, tj. podanie konkretnego przepisu z jakiego wynika.
JAK WYSTAWIĆ RACHUNEK? INFAKT UŁATWIA WYSTAWIANIE ODPOWIEDNICH FAKTUR „ZW”
Pytanie o to jak wystawić rachunek jest już dziś w przypadku przedsiębiorców nieaktualne. Posługują się oni bowiem fakturami.
Faktury „zw” (dawne rachunki), jak i typowe dokumenty zawierające stawkę i kwotę VAT można wystawiać w inFakt.pl. Cała procedura jest maksymalnie uproszczona, a także intuicyjna. Jak więc w inFakcie wystawić fakturę na sprzedaż zwolnioną z VAT?
Przedsiębiorca musi w tym celu jedynie przy wystawianiu nowej faktury jako stawkę VAT zaznaczyć „zw”, a następnie z rozwijanej listy wybrać podstawę zwolnienia (lub dodać własną, o ile jest to konieczne). Tym co bardzo ułatwia wystawianie faktur jest to, że program wiele czynności wykonuje za przedsiębiorcę. Choćby dotyczące wpisywania danych firmowych – wystarczy podać NIP kontrahenta, a inFakt pobiera dane firmy z GUS i uzupełnia na fakturze.
Podobne dokumenty można tworzyć równie szybko w tym celu zapisując dane produktów i klientów.
Program dba także o kwoty na fakturze – trzeba tylko podać cenę transakcji i stawkę VAT, a inFakt obliczy i uzupełni pozostałe wartości. Wszystko to sprawia, że Program do Fakturowania jest usługą maksymalnie uproszczoną i automatyczną.
Wymienione opcje może wypróbować każdy przedsiębiorca jeśli tylko zarejestruje się na inFakt.pl. W zamian użytkownik dostaje możliwość przetestowania Programu do Fakturowania wystawiając do 3 faktur miesięcznie zupełnie za darmo. Co więcej inFakt oferuje stałe wsparcie rzetelnych księgowych od poniedziałku do niedzieli. Jeśli użytkownik ma jakiś problem np. z wystawianiem prawidłowych dokumentów może się z nimi skonsultować.
Chcesz wystawiać dokumenty zgodnie ze zmianami w rachunkach? – wypełnij poniższy formularz i wypróbuj inFakt. Zaufało nam już przeszło 390 tys. przedsiębiorców.