Rachunek przez szereg czasu był dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży towaru lub usługi przez firmy zwolnione z VAT. Jednak od początku 2014 r. zwolnieni z VAT mają obowiązek dokumentowania transakcji przy użyciu faktu. W tym kontekście warto wiedzieć, kiedy przedsiębiorca, który nie jest czynnym podatnikiem VAT musi wystawić fakturę oraz w jakim terminie?
Spis treści
Jakie dokumenty sprzedaży wystawiają przedsiębiorcy
Jeszcze do końca 2013 r. obowiązek dokumentowania transakcji wyglądał inaczej niż to jest w tym momencie. Zgodnie z nieaktualnymi już przepisami:
- VAT-owcy wystawiali faktury – zawsze, gdy nabywcą była inna firma oraz na żądanie nabywcy prywatnego,
- firmy zwolnione z VAT wystawiały rachunki – tylko na żądanie nabywcy.
Aktualnie wszyscy przedsiębiorcy zobligowani są dokumentować transakcje przy użyciu faktur. Ten obowiązek dotyka także firm zwolnionych z VAT, które do końca 2013 r. posługiwały się rachunkami.
W przypadku sprzedaży zwolnionej z VAT wystawienie dokumentu konieczne jest tylko jeśli wyraźnie zażyczy sobie tego nabywca. Nie jest tu istotne czy jest nim inna firma czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.
Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.
Jakie terminy wystawiania faktur przez firmy zwolnione z VAT?
Zgodnie z ogólną zasadą obowiązującą od początku 2014 r. wystawiają faktury do 15 dni licząc od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż lub przedpłata. Ten termin nie odnosi się jednak firm zwolnionych z VAT.
Obecnie przedsiębiorcy zwolnieni z VAT mają obowiązek wystawienia faktury na żądanie nabywcy w terminie do 3 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż lub zapłata – jeśli nastąpiła przed sprzedażą.
Poprzednia zasada dotycząca rachunków stosowana do końca 2013 r. była inna. Jak wyglądała? Otóż zgodnie z nią jeżeli kupujący od razu wyraził chęć otrzymania rachunku musiał go otrzymać do 7 dni, zaś jeśli zrobił to później, to sprzedawca nie musiał go wystawiać, jeżeli od terminu sprzedaży minęło ponad 3 miesiące.
Tym samym aktualnie nabywca ma więcej czasu na to, by poprosić o fakturę, niż miał na to, by poprosić o rachunek, bo nawet blisko 4 miesiące.
Przykład faktury „zw” wygenerowanej w inFakt.pl
Wystawiaj faktury „zw” (dawne rachunki) w inFakt.pl
Dzięki aplikacji wygenerowanie takiego dokumentu jest maksymalnie uproszczone i trwa tylko kilka chwil. Żeby tego dokonać przy wystawianiu nowej faktury należy:
- jako stawkę VAT zaznaczyć „zw”,
- a następnie z rozwijanej listy wybrać podstawę zwolnienia.
Żeby wypróbować wspominane i poznać pozostałe wystarczy zarejestrować się na inFakt.pl. Istnieje również opcja przetestowania Programu do Fakturowania. Darmowe konto inFakt.pl pozwala wystawić do 3 faktur miesięcznie bez opłat.
Zarejestruj się już dziś, szybko przekonasz się, że dokonałeś właściwego wyboru, bo inFakt to idealne rozwiązanie dla Twojej firmy.