Spis treści
CEIDG ELEKTRONICZNA BAZA PRZEDSIĘBIORCÓW
Jeszcze kilka lat temu rejestracja działalności gospodarczej była kłopotliwa i zajmowała zdecydowanie więcej czasu niż dzisiaj. Wszystko uległo zmianie po tym jak została wprowadzona CEIDG elektroniczna baza przedsiębiorców. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej gromadzi informacje o wszystkich firmach działających w Polsce.
Założenie biznesu zaczyna się de facto od wypełnienia i złożenia formularza CEIDG-1. Zaleta CEIDG jest taka, że to równocześnie wniosek o REGON i NIP, stanowi on informację o wyborze formy opodatkowania oraz okresach płatności podatków. Z pomocą ewidencji przedsiębiorca może nie tylko założyć, ale również zawiesić, wznowić, a także zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej
PRZED CEIDG FUNKCJONOWAŁA EDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej została wprowadzona w połowie 2011 roku i zastąpiła starszą ewidencję bez dostępu elektronicznego – EDG. Przed tą datą przedsiębiorca zakładając firmę uzupełniał druk EDG-1 i zanosił go do urzędu gminy.
Wówczas nastąpiła także zmiana pod względem formularzy wypełnianych przez nowych przedsiębiorców i tych, którzy aktualizują wpis. Zanim zaczął funkcjonować CEIDG-1, obowiązującym był druk EDG-1.
AKTUALIZACJA CEIDG
Druk CEIDG służy również aktualizacji wpisu w przypadku, gdy zmienią się dane firmy. Każdą zmianę danych we wpisie należy zaktualizować (np. adres, numer konta, dane firmy księgowej, nazwę firmy, formę opodatkowania, itp.). Nie trzeba jednak uzupełniać go w całości.
Standardowo konieczne jest wpisanie informacji odnoszących się do: numeru PESEL, NIP-u, REGON-u, imienia i nazwiska przedsiębiorcy, daty urodzenia, nazwy skróconej firmy oraz oświadczenia dot. składania fałszywych zeznań. Aktualizacja CEIDG wymaga wypełnienia tylko części, która uległa zmianie. Wszelkie zmiany należy wprowadzić w terminie do 7 dni od momentu ich powstania.
Po złożeniu formularza, o zmianach dowiedzą się także urząd skarbowy, GUS i ZUS. Uaktualnienie danych nie wymaga zapłaty.
CEIDG PRZEZ INTERNET
Sam formularz CEIDG-1 również jest bezpłatny, można go uzupełnić i dostarczyć na kilka sposobów. Przyszły przedsiębiorca ma możliwość, żeby wniosek CEIDG-1 złożyć osobiście w wybranym urzędzie miasta lub gminy. Wypełniony druk CEIDG można też przesłać za pośrednictwem poczty, co wymaga podpisu potwierdzonego notarialnie.
Najwygodniejszą opcją jest jednak złożenie CEIDG online. Niezbędne jest w tym celu posiadanie podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego. Drogą elektroniczną można również zaktualizować wpis do CEIDG. Szczegółowe informacje dotyczące składania CEIDG przez Internet znajdują się na stronie epuap.gov.pl.
Prowadzisz już firmę? Skorzystaj z obsługi księgowej inFaktu.
JAKIE INFORMACJE W CEIDG-1?
Wcześniej żeby zarejestrować nową działalność gospodarczą przedsiębiorca musiał się pofatygować aż do 4 miejsc: urzędu miasta, urzędu statystycznego, urzędu skarbowego i ZUS-u. Obecnie, sprawa wygląda nieco wygodniej.
Jak już zostało wspomniane CEIDG-1 jest bowiem jednocześnie formularzem, na którym składa się wniosek o NIP i REGON, a także można nim zmienić formę opodatkowania i okres rozliczeń (miesięczny lub kwartalny). Ponadto, wraz z uruchomieniem CEIDG przedsiębiorcy przestali posługiwać się numerem wpisu do ewidencji.
Aktualny formularz nie różni się zbytnio danymi jakie zawierał druk EDG-1. Zamieszcza się w nim podstawowe informacje związane z firmą, m.in. takie jak:
- dane wnioskodawcy,
- adres zamieszkania (oraz zameldowania, jeśli jest inny),
- firma przedsiębiorcy (która w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy),
- rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej według symboli PKD,
- data rozpoczęcia działalności,
- nazwa skrócona (nie jest ona obowiązkowa),
- miejsce wykonywania działalności,
- dane dotyczące podlegania ubezpieczeniom w ZUS lub KRUS,
- sposób opodatkowania podatkiem dochodowym,
- informacje o rachunkach bankowych,
- dane odnoszące się do udzielonych pełnomocnictw.
JAK WYPEŁNIĆ FORMULARZ CEIDG?
Kwestia tego jak wypełnić CEIDG może przyszłym przedsiębiorcom wydawać się niezwykle skomplikowana. W praktyce jednak wcale tak nie jest. Choć wniosek CEIDG składa się z części głównej oraz sześciu dodatkowych (ponad trzydzieści rubryk), to w większości ich wypełnienie jest intuicyjne i nie powinno nastręczać większych problemów.
Osoba zakładająca firmę wypełnia jedynie część dotyczącą danych przedsiębiorcy. Obowiązkowe jest uzupełnienie pól oznaczonych gwiazdką. Wpisanie niektórych informacji leży w gestii urzędu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że informacje jakie zawiera formularz CEIDG-1 są jawne i można je sprawdzić wchodząc na stronę www.ceidg.gov.pl.
Publikowane nie są jedynie numer PESEL, data urodzenia oraz adres zamieszkania przedsiębiorcy (w przypadku, gdy nie jest on identyczny jak miejsce prowadzonej działalności).
UPOWAŻNIJ DO ZŁOŻENIA CEIDG-1
Formularz CEIDG-1 niekoniecznie musi być złożony osobiście. Wystarczy upoważnić członka rodziny, sąsiada, współpracownika lub biuro rachunkowe, którzy złożą taki wniosek w imieniu przedsiębiorcy.
Z zastrzeżeniem, że druk CEIDG-1 służy wyłącznie poinformowaniu o tym, że pełnomocnictwo jest zawarte. Cały proces wymaga sporządzenia właściwego pełnomocnictwa, w którym zostanie określony zakres spraw do jakich uprawniona zostanie osoba (lub instytucja) reprezentująca przedsiębiorcę.
WYBIERZ INFAKT – KWESTIE ZWIĄZANE Z CEIDG ZAŁATWIMY ZA CIEBIE
Jeśli zabierasz się do założenia firmy skorzystaj z pomocy specjalistów. Planujesz przejść „na swoje”, a nie chcesz ugrzęznąć w przepisach? Zgłoś się do inFaktu – założymy dla Ciebie firmę.
Zamiast samemu czytać ustawy i wypełniać formularze, zlecasz to naszym księgowym, którzy doskonale znają przepisy i dopełnią za Ciebie wszelkich formalności związanych m.in. z CEIDG. Wyjaśniają Ci wszystko telefonicznie i e-mailowo, wypełniają formularze, a później składają je za Ciebie we właściwych urzędach.
Wraz z założeniem firmy zapewniamy najlepszą obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym inFakt. Dzięki niej, masz pełen komfort i bezpieczeństwo – sprawami Twojej firmy zajmuje się dedykowana osoba (księgowa lub księgowy). Przejmujemy odpowiedzialność za Twoje rozliczenia: księgujemy koszty, składamy deklaracje podatkowe, sporządzamy dokumentację, reprezentujemy Cię przed urzędem skarbowym i ZUS-em.
Dajemy Ci także stały dostęp do programu księgowego. Dzięki niemu możesz:
- wystawiać faktury,
- pobierać skany faktur kosztowych,
- sprawdzać kwoty podatków i składek ZUS,
- drukować KPiR i wszelkie ewidencje.