Matematyk, który zajmuje się księgowością i kadrami. Obecnie rozwiewa wątpliwości księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, webinarach i artykułach na blogach inFakt. W przystępny sposób opisuje trudne przypadki, które zna z własnej praktyki.

W jaki sposób założyć firmę? W jakiej formie można złożyć dokumenty? Czy jednoosobową działalność gospodarczą może za mnie założyć ktoś inny? Jakie dokumenty musi mieć, aby to zrobić?

W jaki sposób założyć firmę?

Spora liczba osób przymierzająca się do założenia działalności gospodarczej, zastanawia się nad tym jak to zrobić? Czy trzeba to zrobić osobiście? W jakiej formie złożyć dokumenty? Tym wpisem chciałabym rozwiać wszelkie wątpliwości przyszłych przedsiębiorców.

Zacznijmy od pierwszej kwestii, a mianowicie od tego że osoba zainteresowana sama może złożyć wniosek o założenie działalności gospodarczej. Druk CEIDG-1 może zostać:

  • złożony osobiście w formie papierowej w dowolnym urzędzie gminy lub miasta,
  • przesłany pocztą – listem poleconym, przy czym wówczas należy dołączyć poświadczenie notarialne podpisu,
  • przygotowany online na stronie CEIDG, a następnie w ciągu 7 dni od złożenia wniosku należy udać się do Urzędu Gminy w celu potwierdzenia swojej tożsamości,
  • złożony online, po zalogowaniu się na stronie CEIDG i tylko wówczas, gdy mamy możliwość podpisania go podpisem elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym lub profil zaufany.

Kolejna ważna rzecz, to przyszły przedsiębiorca nie musi sobie zaprzątać głowy formalnościami i dokumentami, a wystarczy że przekaże upoważnienie/pełnomocnictwo odpowiedniej osobie np. księgowemu i on złoży wszystkie dokumenty w urzędzie. Infakt także świadczy kompleksową usługę zakładania działalności bez wychodzenia z domu, z której skorzystało już wielu przedsiębiorców.

W jaki sposób założyć firmę

Czy można złożyć wszystkie dokumenty w „jednym okienku”?

Należy zacząć od tego, że oprócz wniosku CEIDG-1 osoby, które będą ubezpieczone w ZUS będą musiały złożyć dokumenty zgłoszeniowe takie, jak ZUS ZUA lub ZUS ZZA oraz w przypadku zgłoszenia do VAT-u dokument VAT-R, a wraz z nim najlepiej od razu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym będzie rejestrowana działalność gospodarcza np. akt notarialny, umowę najmu, umowę użyczenia.

Bardzo ważnym jest to, że obecnie do wniosku CEIDG-1 można spokojnie dołączyć dokumenty zgłoszeniowe do ZUS osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także druki do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny (ZUS ZCNA).

Jeśli chodzi o druk VAT-R, to na dzień dzisiejszy nie ma opcji dołączenia go w taki sposób, jak dokumenty do ZUS. Można jednak, niezależnie od formy składania dokumentów złożyć dokument jako dodatkowy dokument do wniosku. Sprowadza się to do tego, że wszystkie dokumenty do założenia działalności można złożyć w jednym okienku.