Rejestracja działalności gospodarczej odbywa się poprzez złożenie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Należy tego dokonać na formularzu CEIDG-1. O czym należy jeszcze pamiętać?
Spis treści
Wniosek przez Internet
Nadal wiele osób rejestrując działalność gospodarczą decyduje się na wybranie tradycyjnej (papierowej) formy wniosku rejestracyjnego. Można z wypełnionym formularzem udać się do urzędu lub wysłać go pocztą. A jak wygląda rejestracja działalności gospodarczej w przypadku osobistej wizyty w urzędzie? W takiej sytuacji podpisuje się własnoręcznie wniosek przy urzędniku. Skorzystanie z możliwości wysłania wniosku pocztą (list polecony) zobowiązuje, aby dołączyć poświadczenie notarialne autentyczności podpisu.
Rejestracja działalności gospodarczej - co zawiera formularz CEIDG-1?
imię i nazwisko,
numer PESEL,
adres zamieszkania,
nazwa firmy,
adres prowadzenia działalności,
data rozpoczęcia działalności gospodarczej,
określenie rodzaju wykonywanej działalności poprzez ustalenie kategorii PKD,
wskazanie sposobu opodatkowania.
Złożenie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne ze zgłoszeniem do ZUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.
Co oprócz wniosku CEIDG-1?
Należy także zdecydować, czy korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Czasami jednak zdarza się, że takie zwolnienie nie przysługuje. Warto zatem dowiedzieć się czy właściciel firmy ma prawo skorzystać ze zwolnienia i czy jest ono w przypadku jego działalności opłacalne. To o tyle ważna decyzja, że zależy od niej sposób ewidencjonowania sprzedaży.
O ile zgłoszenie nowej firmy do ZUS odbywa się również poprzez CEIDG, nie oznacza to, że początkujący przedsiębiorca nie musi się udać do placówki ZUS. W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej trzeba złożyć w ZUS wnioski zgłaszające do ubezpieczeń zdrowotnego oraz społecznego.
W zależności od tego, czy założona działalność gospodarcza jest jedynym zajęciem przedsiębiorcy, czy też jest także zatrudniony na etat (i osiąga przynajmniej minimalną pensję krajową) – zgłasza się on odpowiednio na druku ZUA lub ZZA.
Nie zawracaj sobie głowy formalnościami – załóż firmę z inFaktem
Wybierz usługę Zakładanie Firmy, a nasi księgowi wyjaśnią Ci wszelkie konieczne kwestie, wypełnią formularze, a później złożą za Ciebie we właściwych urzędach.
Zakładając firmę z inFaktem możesz na bieżąco śledzić cały ten proces w aplikacji, która:
wyświetla status zgłoszenia,
informuje o postępach prac w urzędach,
wyświetla dokumenty do pobrania.
Zakładanie firmy z inFaktem jest usługą w 100% darmową. Wraz z założeniem firmy zapewniamy obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym, którą możesz testować przez 60 dni za darmo i bez żadnych zobowiązań.