Kiedy można podpisać umowę zlecenie? Czy można ją zawrzeć z własnym pracownikiem zatrudnionym na etat?
Umowa zlecenie może być korzystną opcją zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Świetnie nadaje się do powierzania zleceń, w których trudno określić końcowy rezultat lub efekt pracy, a istotne jest staranne wykonywanie poleconych czynności. Co warto wiedzieć o umowie zleceniu?
Nierzadko zdarza się, że prowadzenie firmy wymaga zatrudnienia dodatkowej osoby. Bardzo często pracodawcy decydują się na podpisanie z nowym pracownikiem umowy zlecenie lub o dzieło. Najważniejsza różnica pomiędzy tymi kontraktami toprzedmiot umowy.Jak w tym kontekście wygląda umowa zlecenie? Otóż w jej przypadku istotne jest staranne wykonywanie określonych czynności według kryteriów, zasad i terminów określonych w umowie. Efekt nie ma większego znaczenia, a przynajmniej nie określa się go w umowie. Natomiast przy umowie o dzieło, kluczowy jest efekt działań, czyli właśnie wspomniane „dzieło”. Jest ono ważniejsze niż sposób wykonywania.W przypadku umowy zlecenia zasadą jest, że zleceniobiorca wykonuje powierzone mu umową zlecenie osobiście. Oczywiście w umowie można zawrzeć zapis zezwalający na przekazanie wykonania osobom trzecim. Umowa o dzieło zaś ma zasadę według, której wykonawca dzieła nie musi wykonywać go samemu (dodatkowy zapis może tego jednak zakazać).Różnica pomiędzy umowami istnieje także jeśli chodzi o wynagrodzenie. Umowa o dzieło jest z założenia umową odpłatną, co oznacza, że musi określać kwotę, którą otrzyma wykonawca. Natomiast umowa zlecenie może być zarówno odpłatna, jak i nieodpłatna – strony mogą ustalić tę kwestię. Istotne jest jednak, że gdy w umowie zleceniu nie ma zapisów o braku wynagrodzenia, uznaje się, że ma charakter odpłatny.
Wygodne zakładanie firmy
Załóż firmę za darmo, bez wychodzenia z domu!
W jakich sytuacjach spisać umowę zlecenie?
Zgodnie z powyższą zasadą, umowa zlecenie przydaje się zawsze wówczas, gdy w danym zleceniu efekt pracy nie jest najważniejszy lub po prostu nie da się go określić. Znacznie bardziej liczy się staranność i dokładność wykonania zlecenia, czy dotrzymanie terminów i dodatkowych warunków w umowie.
Przykłady zleceń właściwych dla umowy zlecenia to
roznoszenie ulotek, telemarketing,
moderowanie forum internetowego, opieka nad fanpage’em na Facebooku,
sprzątanie, czyszczenie, mycie,
usługi ochroniarskie,
usługi cateringowe (np. w trakcie imprezy),
opieka nad dzieckiem, osobą starszą, niepełnosprawną.
Umowa a składki ZUS
Bardzo istotna różnica pomiędzy umową zleceniem a o dzieło dotyczy składek ZUS. Umowa o dzieło nie jest zazwyczaj „ozusowana”, co oznacza, że zleceniodawca nie odprowadza składek ZUS w związku z kontraktem. Jedyny wyjątek od tej reguły stanowi umowa o dzieło zawierana z pracownikiem jednocześnie zatrudnionym w danej firmie na etat.Natomiast umowa zlecenie wiąże się z koniecznością opłaceniaza pracownikaskładek ZUS społecznych i zdrowotnych (chyba że zleceniobiorca ma status studenta).Istotne jest również, że w przeciwieństwie do umowy o pracę, umowy zlecenie nie muszą mieć formy pisemnej. Mogą być więc zawarte w dowolnej formie, także ustnej. Nie zmienia to faktu, że dla obu stron najbezpieczniej jest sporządzić umowę na piśmie.
Należy pamiętać, że umowa zlecenie wymaga od zleceniodawcy rozliczenia kosztów, które się z nią wiążą. W prosty sposób można tego dokonać w inFakcie tworząc dowód wewnętrzny. Jak to zrobić?
trzeba wejść w zakładkę „Koszty”,
dodać koszt,
następnie dodać koszt firmy,
z listy rozwijanej „Rodzaju dokumentu” wybrać „Dowód wewnętrzny”,
jako Kategorię wybrać „Wynagrodzenia”.
Opisem kosztu jest rodzaj i numer umowy, której koszt dotyczy. W miejscu „Cena” przedsiębiorca powinien wpisać kwotę brutto jaka widnieje na umowie.
Do kosztów należy dodać składki ZUS finansowane przez zleceniodawcę wynikające z umowy. Taki koszt w inFakcie również dodaje się dowodem wewnętrznym, przy czym jako „Kategorię” należy wybrać „Koszty firmy”. Pozostałe kroki wykonuje się analogicznie.Załóż konto i wypełnij dane księgowe, aby wypróbować Program do Księgowości. Istnieje możliwość jego testowania aż przez 30 dni zupełnie za darmo.
Zakładanie firmy
Szukasz więcej informacji na temat: Kiedy można podpisać umowę zlecenie? Czy można ją zawrzeć z własnym pracownikiem zatrudnionym na etat??
Załóżmy, że przedsiębiorca prowadzi własną pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zatrudnia żadnych pracowników. Przedsiębiorca ten planuje w najbliższym czasie zawiesić prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Na jaki czas może on dokonać tego zawieszenia, oraz jakie działania powinien w tym celu podjąć?
Podatek u źródła to mało znana danina publiczna stosowana w transakcjach międzynarodowych, której celem jest przede wszystkim zapobieganie uchylaniu się od zapłaty zobowiązań podatkowych.
W momencie wydania towarów na zewnątrz powstaje obowiązek udokumentowania tego faktu poprzez wystawienie druku WZ, czyli dokumentu „wydanie zewnętrzne” (WZ).
Zasady sporządzania rejestru sprzedaży dla celów podatku od towarów określa art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535).
Jeśli poszukujesz informacji dotyczących prawa pracy i wynagrodzeń – świetnie trafiłeś. Poniżej znajdziesz szereg artykułów skierowanych do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich pracowników.
Składki ZUS są jednym z największych problemów jeżeli chodzi o prowadzenie własnej firmy czy też przedsiębiorstwa. Czy jednak nie ma wyjątku dla nowych firm i młodych przedsiębiorców?
Przychody ze sprzedaży w rachunkowości rozumiane są jako wartość sprzedaży którą wylicza się jako sumę iloczynów ilości sprzedanych wyrobów, robót, usług, towarów i materiałów jak i też właściwej dla nich jednostkowej ceny sprzedaży.
Wielu przedsiębiorców prowadzących własną działalność wie doskonale o tym że istnieje możliwość zawieszenia swojej działalności gospodarczej na okres maksymalnie dwóch lat (czyli na okres 24 miesięcy)
W myśl przepisów minimalne wynagrodzenie stanowi odgórnie określoną kwotę, poniżej której nie można opłacać pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu. Płaca minimalna wpływa również na inne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej.