Menu

Umowa zlecenie

Umowa zlecenie może być korzystną opcją zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Świetnie nadaje się do powierzania zleceń, w których trudno określić końcowy rezultat lub efekt pracy, a istotne jest staranne wykonywanie poleconych czynności. Co warto wiedzieć o umowie zleceniu?

Czym różnią się umowa zlecenie i umowa o dzieło?

Nierzadko zdarza się, że prowadzenie firmy wymaga zatrudnienia dodatkowej osoby. Bardzo często pracodawcy decydują się na podpisanie z nowym pracownikiem umowy zlecenie lub o dzieło. Najważniejsza różnica pomiędzy tymi kontraktami to przedmiot umowy

Jak w tym kontekście wygląda umowa zlecenie? Otóż w jej przypadku istotne jest staranne wykonywanie określonych czynności według kryteriów, zasad i terminów określonych w umowie. Efekt nie ma większego znaczenia, a przynajmniej nie określa się go w umowie. Natomiast przy umowie o dzieło, kluczowy jest efekt działań, czyli właśnie wspomniane „dzieło”. Jest ono ważniejsze niż sposób wykonywania.

W przypadku umowy zlecenia zasadą jest, że zleceniobiorca wykonuje powierzone mu umową zlecenie osobiście. Oczywiście w umowie można zawrzeć zapis zezwalający na przekazanie wykonania osobom trzecim. Umowa o dzieło zaś ma zasadę według, której wykonawca dzieła nie musi wykonywać go samemu (dodatkowy zapis może tego jednak zakazać).

Różnica pomiędzy umowami istnieje także jeśli chodzi o wynagrodzenie. Umowa o dzieło jest z założenia umową odpłatną, co oznacza, że musi określać kwotę, którą otrzyma wykonawca. Natomiast umowa zlecenie może być zarówno odpłatna, jak i nieodpłatna – strony mogą ustalić tę kwestię. Istotne jest jednak, że gdy w umowie zleceniu nie ma zapisów o braku wynagrodzenia, uznaje się, że ma charakter odpłatny.

Wygodne zakladanie firmy

Zalóz firme za darmo, bez wychodzenia z domu!

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę

Moc hasła:

Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.
lub dowiedz się więcej

Administratorem danych osobowych jest Infakt Sp. z o.o. Więcej Powierzone dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji usługi dostępu do aplikacji Infakt, oferowanej przez Administratora oraz prowadzonej z wykorzystaniem w/w aplikacji obsługi księgowej świadczonej przez niego. Ponadto, dane przetwarzane będą w celu informowania o działaniu w/w aplikacji, w tym przesyłania komunikatów generowanych w ramach jej funkcjonalności.

W jakich sytuacjach spisać umowę zlecenie?

Zgodnie z powyższą zasadą, umowa zlecenie przydaje się zawsze wówczas, gdy w danym zleceniu efekt pracy nie jest najważniejszy lub po prostu nie da się go określić. Znacznie bardziej liczy się staranność i dokładność wykonania zlecenia, czy dotrzymanie terminów i dodatkowych warunków w umowie. 

Przykłady zleceń właściwych dla umowy zlecenia to

  • roznoszenie ulotek, telemarketing,
  • moderowanie forum internetowego, opieka nad fanpage’em na Facebooku,
  • sprzątanie, czyszczenie, mycie,
  • usługi ochroniarskie,
  • usługi cateringowe (np. w trakcie imprezy),
  • opieka nad dzieckiem, osobą starszą, niepełnosprawną.

Umowa a składki ZUS

Bardzo istotna różnica pomiędzy umową zleceniem a o dzieło dotyczy składek ZUS. Umowa o dzieło nie jest zazwyczaj „ozusowana”, co oznacza, że zleceniodawca nie odprowadza składek ZUS w związku z kontraktem. Jedyny wyjątek od tej reguły stanowi umowa o dzieło zawierana z pracownikiem jednocześnie zatrudnionym w danej firmie na etat.

Natomiast umowa zlecenie wiąże się z koniecznością opłacenia za pracownika składek ZUS społecznych i zdrowotnych (chyba że zleceniobiorca ma status studenta).

Istotne jest również, że w przeciwieństwie do umowy o pracę, umowy zlecenie nie muszą mieć formy pisemnej. Mogą być więc zawarte w dowolnej formie, także ustnej. Nie zmienia to faktu, że dla obu stron najbezpieczniej jest sporządzić umowę na piśmie.

Wybierz inFakt – sprawnie rozliczaj umowę zlecenie

Należy pamiętać, że umowa zlecenie wymaga od zleceniodawcy rozliczenia kosztów, które się z nią wiążą. W prosty sposób można tego dokonać w inFakcie tworząc dowód wewnętrzny. Jak to zrobić?

  • trzeba wejść w zakładkę „Koszty”,
  • dodać koszt,
  • następnie dodać koszt firmy,
  • z listy rozwijanej „Rodzaju dokumentu” wybrać „Dowód wewnętrzny”,
  • jako Kategorię wybrać „Wynagrodzenia”.

Opisem kosztu jest rodzaj i numer umowy, której koszt dotyczy. W miejscu „Cena” przedsiębiorca powinien wpisać kwotę brutto jaka widnieje na umowie. 

Do kosztów należy dodać składki ZUS finansowane przez zleceniodawcę wynikające z umowy. Taki koszt w inFakcie również dodaje się dowodem wewnętrznym, przy czym jako „Kategorię” należy wybrać „Koszty firmy”. Pozostałe kroki wykonuje się analogicznie.

Załóż konto i wypełnij dane księgowe, aby wypróbować Program do Księgowości. Istnieje możliwość jego testowania aż przez 30 dni zupełnie za darmo.

Założyciel i Prezes Zarządu inFakt Sp. z o.o

Od 2008 roku wspólnie z zespołem zmienia rynek usług księgowych tak jak kilka lat temu rynek usług bankowych zmienił mBank.

Fakturowanie i księgowość w Twoim telefonie!

Wystawiaj faktury oraz prowadź księgowość prost z telefonu! Księgowość firmy jeszcze nigdy nie była tak prosta! Dowiedz się więcej

Pobierz z App Store inFakt - fakturowanie i księgowość na iPhone

"Program zajmuje się w prosty i przyjazny sposób tą szarą i nudną stroną prowadzenia firmy"

Logo MyApple
Pobierz z Google play Nowa aplikacja do fakturowania na Androida

"Aplikacja mobilna to naturalne uzupełnienie możliwości, które daje Program do Fakturowania inFakt"