Obecnie założenie biznesu nie jest już obwarowane szeregiem zniechęcających formalności. Przyszłego przedsiębiorcę czeka zaledwie obowiązków, by powołać do życia jednoosobową działalność gospodarczą. Jak wygląda rejestracja firmy krok po kroku?

REJESTRACJA FIRMY - WARTO WCZEŚNIEJ PRZYGOTOWAĆ PEWNE DANE


Przede wszystkim osoba, która ma zamiar zająć się konkretną działalnością powinna przemyśleć szereg kwestii zanim zgłosi się do jakiegokolwiek urzędu. Wynika to za faktu, że dobrze jest przygotować wcześniej pewne informacje, jako że przydadzą się one przy rejestracji firmy. 

Odnosi się to w głównej mierze do:
  • szczegółowych danych osobowych przedsiębiorcy,
  • nazwy firmy,
  • kodów PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • adresu działalności,
  • danych urzędu skarbowego,
  • konta bankowe firmy,
  • wyboru formy opodatkowania,
  • danych firmy zajmującej się księgowością i miejsca przechowywania dokumentacji.
Należy jednak zaznaczyć, że rejestracja firmy wymaga dodatkowych informacji. Całość danych znajduje się na formularzu CEIDG-1. Za jego pomocą dokonuje się zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To spis jednoosobowych działalności gospodarczych funkcjonujących na terenie Polski. Trzeba również wiedzieć, że formularz CEIDG-1 stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS, GUS oraz urzędu skarbowego.

Prowadzisz już firmę? Skorzystaj z 60 dni bezpłatnej obsługi księgowej inFaktu.

Wygodne zakładanie firmy

Załóż firmę za darmo, bez wychodzenia z domu!

lub dowiedz się więcej

REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ


Jak zarejestrować się do CEIDG? Pierwszym krokiem jest wejście na stronę internetową www.ceidg.gov.pl, gdzie znajdują się wszelkie informacje dotyczące zakładania firmy, instrukcje postępowania i wyjaśnienia najczęściej pojawiających się wątpliwości.
Zarejestrować działalność gospodarczą można na kilka sposobów:
  • wypełniając wniosek CEIDG-1 z ewentualnymi załącznikami i wysyłając go online – wymaga to posiadania profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • wypełniając formularz bez logowania - wówczas po uzupełnieniu należy go wydrukować, podpisać i zanieść do urzędu gminy,
  • udając się do urzędu gminy, żeby pobrać wniosek w formie papierowej, a następnie wypełnić i złożyć,
  • przesyłając CEIDG-1 za pomocą poczty – taki sposób wymaga notarialnego potwierdzenia podpisu.
Wypełnianie wniosku CEIDG-1 przez Internet jest o wiele łatwiejsze, niż tradycyjnie na formularzu papierowym. System elektroniczny jest bowiem tak skonstruowany, że ogranicza możliwość popełnienia błędu. W wielu miejscach pojawiają się listy rozwijane, z których wybiera się konkretną odpowiedź. Dokonanie wyboru często sprawia, że odsłaniają się w formularzu dodatkowe pola, które należy wypełnić. Z kolei niewidoczne zostają pomijane.

Po wypełnieniu całego wniosku, jeszcze przed wysłaniem system sprawdza poprawność wypełnienia wszystkich pól, po czym dopiero można złożyć wniosek (elektronicznie lub wydrukować tradycyjnie). Jeśli jednak okaże się, że pojawiły się jakieś błędy, zostanie wyświetlona czerwona lista nieprawidłowości do poprawienia.

REJESTRACJA FIRMY KROK PO KROKU - UZYSKANIE ZEZWOLEŃ, KONCESJI I LICENCJI


Niestety nie wszystkie rodzaje działalności gospodarczej można tak po prostu prowadzić natychmiast po dokonaniu wpisu. W niektórych przypadkach wymagane są dodatkowo koncesje, zezwolenia lub licencje. Dotyczy to tzw. działalności reglamentowanych, do których zalicza się np.:
  • sprzedaż alkoholu,
  • działalność aptek,
  • prowadzenie biur pośrednictwa nieruchomości,
  • prowadzenie kantorów.
Uzyskanie wspomnianych pozwoleń wiąże się ze złożeniem właściwego wniosku do odpowiedniego organu, m.in. Ministerstwa Finansów, Przewodniczącego KRRiT czy prezydenta danego miasta. Procedura różni się w zależności od branży w jakiej przedsiębiorca ma zamiar działać.

OBOWIĄZKI I DECYZJE W ZAKRESIE VAT, ZUS I INNE?

Są także inne kwestie, z którymi należy zapoznać się przed założeniem działalności. Co za tym idzie przedsiębiorca powinien:

  • zastanowić się czy zobowiązany jest zarejestrować się jako VAT-owiec czy też nie musi tego robić,
  • zgłosić się jako płatnik składek do ZUS,
  • zorientować się czy jest zobligowany do zakupu i sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej,
  • zlecić wykonanie pieczątki firmowej.
Ostatnia kwestia nie jest obowiązkowa stanowi jednak spore ułatwienie dla przedsiębiorcy. W niektórych instytucjach bez pieczątki trudno sprawnie załatwiać wszelkie sprawy.

JAK PROWADZIĆ KSIĘGOWOŚĆ?


Ważną decyzją jest dokonanie wyboru, czy przedsiębiorca będzie zajmował się firmowymi dokumentami samodzielnie czy też zdecyduje się na usługi biura rachunkowego. Oba warianty należy dokładnie przemyśleć, ponieważ mają swoje plusy i minusy. Korzystając z usług biura rachunkowego przedsiębiorcę w sporej liczbie obowiązków wyręczają księgowi. Chodzi tu m.in. o wypełnianie i drukowanie KPiR, kontakty z urzędami czy przechowywanie firmowych dokumentów.

Z kolei prowadząc księgowość samodzielnie przedsiębiorca powinien poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Jednak przy użyciu nowoczesnych programów do księgowości można z powodzeniem wypełniać wszelkie deklaracje, zgłoszenia, obliczać składki należne dla ZUS i urzędu skarbowego itp.

ZAŁOŻENIE SPÓŁKI CYWILNEJ PRZEZ INDYWIDUALNYCH PRZEDSIĘBIORCÓW – CZY TO MOŻLIWE?

Jednym z istotnych aspektów prowadzenia biznesu w Polsce jest założenie spółki cywilnej w momencie, kiedy prowadzi się już jednoosobową działalność gospodarczą. Takie postępowanie jest jak najbardziej możliwe. Spółka cywilna to de facto metoda prowadzenia działalności gospodarczej przez minimum dwa podmioty. Mogą być nimi tak osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy.

Założenie spółki cywilnej przez indywidualnych przedsiębiorców wymaga spisania odpowiedniej umowy na piśmie. Stworzenie takiej firmy nie wymaga rejestracji w żadnym rejestrze. Każdy jednak kto decyduje się na taki krok musi mieć wpis do CEIDG. W przypadku jednoosobowych przedsiębiorców spełnienie tego warunku nie wymaga żadnego zachodu. Trzeba tylko zaktualizować wniosek CEIDG-1 o informacje dotyczące zawiązanej spółki cywilnej. 

FIRMA BEZ WYCHODZENIA Z DOMU? ZAŁÓŻ DZIAŁALNOŚĆ Z INFAKTEM


Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Skorzystaj z usług profesjonalistów. Zlecając założenie firmy księgowym inFaktu nie musisz przejmować się żadnymi formalnościami. Zostaniesz przedsiębiorcą bez wychodzenia z domu! 

Zamiast samemu czytać ustawy i wypełniać formularze, zlecasz to fachowcom z inFaktu. Wybierz usługę Zakładanie Firmy, a nasi księgowi wyjaśniają Ci wszystko telefonicznie i e-mailowo krok po kroku, wypełniają formularze, a później składają je za Ciebie we właściwych urzędach.

Wraz z założeniem działalności zapewniamy najlepszą obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym. Przejmujemy odpowiedzialność za Twoje rozliczenia:
  • księgujemy koszty, składamy deklaracje podatkowe,
  • sporządzamy dokumentację,
  • reprezentujemy Cię przed urzędem skarbowym i ZUS-em.
Jeśli zdecydujesz się na wybór Księgowości w inFakcie nawet przez 60 dni będziemy obsługiwali Cię za damo. W tym czasie możesz w każdej chwili zrezygnować z usługi – bez konsekwencji. Załóż konto już dziś i ciesz się prowadzeniem firmy bez zbędnych formalności.