Pojęcie startupu w Polsce znane jest od kliku już lat. Najprościej można to zdefiniować jako tymczasową organizację lub nowo utworzone przedsiębiorstwo, które poszukuje dla siebie odpowiedniego i rentownego modelu biznesowego. W poniższym artykule opiszę jak wygląda finansowanie startupów w Polsce. Zapraszam.

Definicja startupu

Pojęcie startupu jest znane w Polsce zaledwie od kilku lat. Model ten oznacza tymczasową organizację, przedsiębiorstwo stworzone w celu poszukiwania odpowiedniego modelu biznesowego.

Głównym celem startupu jest szybkie osiągnięcie sukcesu w związku z wprowadzeniem na rynek swojego nowego produktu, nie ponosząc przy tym dużych nakładów finansowych. Głównym obszarem działania startupów jest internet, ponieważ dzięki temu mamy dużą szansę na rozszerzenie terytorium naszego działania – jest to swego rodzaju gwarancja na sukces finansowy.

10 sposobów na dofinansowania dla firm

finansowanie startupów

Finansowanie startupów

Wśród najczęstszych źródeł finansowania startupów możemy wymienić:

Fundusze pożyczkowe

Popularne startupy

Wg raportu Polskie Startupy 2018 w Polsce działa obecnie około 3 tysięcy startupów. Do najczęściej wybieranych branż przez Polaków należą Big data, analityka i IoT (internet rzeczy). Prym wiodą również technologie marketingowe i produktywność, a także  zarządzanie (CRM/ERP), usługi finansowe oraz tworzenie narzędzi dla programistów i deweloperów. Podobnie jest na całym świecie, ponieważ  to właśnie technologia i internet dominują w startupach. Nie oznacza to jednak, że innego typu biznes nie może osiągnąć sukcesu, warto zaryzykować.

Niektóre firmy działające na rynkach zagranicznych swoje pierwsze kroki w biznesie również stawiali jako startupy. Wymienić tutaj możemy popularny serwis Facebook, Twitter, a także Spotify. Wśród polskich startupów, które odniosły wielki sukces możemy wymienić takie projekty jak Brand24 lub Live Chat.

Inkubatory przedsiębiorczości