Optymalizacja podatkowa, czyli 5 sposobów na obniżenie podatków


14 sierpnia 2018 4 min. czytania

Podatki nierozłącznie wiążą się z prowadzeniem działalności gospodarczej, ale nie oznacza to, że ich kwoty są ustalone odgórnie. Przedsiębiorcy mogą zadbać o to, by płacić niższe podatki. Do ich dyspozycji są bowiem rozmaite opcje, które wymagają znajomości przepisów i dostosowania ich do charakteru prowadzonej firmy. W tym poście znajdziecie 5 takich możliwości.

Każdy przedsiębiorca podejmuje kilka ważnych decyzji na początku prowadzenia działalności, które później ma szansę zmienić. Te decyzje bardzo wpływają na wysokość rozmaitych obciążeń – zarówno jeśli chodzi o zakres obowiązków, jak i sposób rozliczania. Podejmując je trzeba wziąć pod uwagę branżę w której się działa, kwoty przychodów, kwoty wydatków i kilka innych czynników.

Zapraszamy do obejrzenia odcinka inFakt TV, w którym podajemy 5 sposobów na obniżenie podatków.

1. Forma opodatkowania

Jednym z podstawowych wyborów przedsiębiorcy jest forma opodatkowania. Przedsiębiorcy mogą wybierać spośród 4 form: karta podatkowa, ryczałt, zasady ogólne i podatek liniowy.

Tutaj warto zapamiętać przede wszystkim, że karta podatkowa i ryczałt nie pozwalają na rozliczanie kosztów firmowych i ograniczają zakres prowadzonej działalności. Jeśli zatem firma ponosi (spore) koszty, to te dwie formy opodatkowania mogą nie być dobrym wyborem. Analogicznie jest wtedy, gdy przedsiębiorca nie chce ograniczać się, jeśli chodzi o branże.

Z kolei podatek liniowy co prawda pozwala rozliczać koszty, ale wymaga rezygnacji z kilku ulg i przywilejów. W zamian jest niezmienna i stosunkowo niska stawka podatku 19%. Więcej na temat form opodatkowania – w tym artykule.

2. Podatki kwartalne

Dla większości przedsiębiorców rozliczanie podatków co miesiąc jest niejako domyślnym sposobem. Tymczasem warto wiedzieć, że zarówno podatek dochodowy, jak i VAT można rozliczać co kwartał. I może to być znacznie ciekawszy wybór, który na pewno warto rozważyć.

Przede wszystkim chodzi o to, że kwota, która w rozliczeniu miesięcznym trafiłaby do fiskusa dłużej zostaje przedsiębiorcy w kieszeni. Można nią obracać, a w najprostszej wersji trzymać na koncie oszczędnościowym. Zalet jest oczywiście więcej. Można je sprawdzić tutaj.

3. Rozliczanie wszystkich kosztów

Opcja rozliczania kosztów może być bardzo korzystna, pod warunkiem, że przedsiębiorca rozlicza WSZYSTKIE koszty, które może. A to wymaga znajomości przepisów oraz praktyki rozliczania kosztów. Na blogu inFaktu wielokrotnie doradzaliśmy co może być kosztem. Warto zajrzeć np. do tego prostego zestawienia 11 ciekawych pomysłów na koszty.

4. Wprowadzenie do firmy mieszkania

Przedsiębiorca, który dysponuje mieszkaniem, w którym zarazem mieszka i prowadzi działalność gospodarczą może rozważyć wprowadzenie tego mieszkania do majątku firmowego. Dzięki temu możliwe jest amortyzowanie nieruchomości, czyli stopniowe ujmowanie jej wartości w kosztach. Tym samym wprowadzenie mieszkania do firmy może znacznie zmniejszyć podatek dochodowy do zapłaty.

5. Niższe podatki przez wprowadzenie do firmy starego samochodu

Analogicznym sposobem na obniżenie podatku jest wprowadzenie do firmy starego samochodu. Tutaj kilka warunków. Przedsiębiorca musi był właścicielem (lub współwłaścicielem) danego pojazdu oraz posiadać dokument zakupu. Ten dokument zakupu może posłużyć jako podstawa do określenia wartości początkowej samochodu – niezależnie z kiedy pochodzi.

A dlaczego to jest ważne? Wartość początkowa samochodu to podstawa, która określa kwoty odpisów amortyzacyjnych, które wrzuca się w koszty. Im one wyższe, tym korzystniej, a zatem opłaca się rozliczyć w kosztach samochód kupiony np. kilka lat temu. Dzięki temu w kosztach rozliczana jest znacznie wyższa kwota, niż aktualna wartość tego pojazdu.

Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Dzwoń do księgowych inFaktu – kiedy tylko potrzebujesz
  • Czytaj praktyczny newsletter dla przedsiębiorców
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto

Księgowość online bez wychodzenia z domu

  • Bez papieru
  • Bez dojazdów do księgowego
  • Bez marnowania Twojego czasu