Każdy przedsiębiorca planujący założenie własnej działalności gospodarczej powinien się zastanowić, ile pieniędzy wyda na to przedsięwzięcie. Umożliwi to nie tylko przygotowanie odpowiedniej sumy, ale wyeliminuje przykre niespodzianki, jakie mogą się pojawić przy niespodziewanych wydatkach. Przejdźmy więc do wyliczeń!

Krok pierwszy – zarejestrowanie działalności

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej konieczne jest jej wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą wniosku CEIDG-1. Rejestracja jest darmowa. W przypadku wypełnienia wniosku drogą elektroniczną konieczny jest podpis elektroniczny (koszt zakupu odpowiedniego urządzenia wraz z rocznym abonamentem to ok. 500 zł) lub posiadanie profilu zaufanego ePUAP –  jest on darmowy.

Krok drugi – podatek od towarów i usług

Gdy przedsiębiorca decyduje się być podatnikiem VAT, musi wypełnić deklarację VAT-R. Dobrą informacją jest to, że od stycznia 2015r. wniosek składany jest bez żadnych dodatkowych opłat. Musimy jednak liczyć się z nimi, jeśli poprosimy o wydanie potwierdzenia rejestracji – 170 zł.

Krok trzeci – zgłoszenie do ubezpieczenia

Mimo wypełnienia wniosku CEIDG-1, przedsiębiorca musi złożyć dodatkowo do ZUS odpowiedni wniosek ZUA lub ZZA – w zależności od tego, jakie składki planuje opłacać. Na szczęście powyższa czynność odbywa się bezpłatnie.

Faktura i zw 1

Krok czwarty – konto bankowe

Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na korzystanie z prywatnego konta bankowego i tym samym eliminują dodatkowy koszt. Czasami jednak firmowe konto bankowe wydaje się lepszym rozwiązaniem, ponieważ w bardziej klarowny sposób pozwala na rozliczanie się z kontrahentami. W takiej sytuacji należy liczyć się z kosztem nie tylko założenia konta bankowego, ale także z opłatami związanymi z jego prowadzeniem. W zależności od banku, cena wynosi zazwyczaj od 0 do 100 zł.

Krok piąty – firmowa pieczątka

Choć pieczątka nie jest elementem wymaganym prawnie, wielu przedsiębiorców decyduje się na jej wyrobienie – i słusznie – bo ułatwia formalności podczas transakcji. Koszt mieści się w przedziale: 15-60 zł.

Krok szósty – dodatkowe zaświadczenia, pełnomocnictwa

Może się okazać, że naszej firmie będą potrzebne dodatkowe zaświadczenia lub pełnomocnictwa – chociażby pełnomocnictwo dla wybranego biura rachunkowego. Ich ceny są zróżnicowane, wynoszą od kilkunastu do kilkudziesięciu zł.

Krok siódmy – koncesje, licencje, pozwolenia

Niektóre rodzaje działalności – taksówkarz, sklep z alkoholem, apteka – wymagają dodatkowych pozwoleń, licencji, koncesji. Ich koszt zależy od specyfiki firmy. Chociażby sama koncesja na alkohol waha się od kilkuset zł do kilku tysięcy.

Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Dzwoń do księgowych inFaktu – kiedy tylko potrzebujesz
  • Czytaj praktyczny newsletter
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto

Obowiązkowy kapitał początkowy?

Jak widać, nie potrzeba fortuny, aby założyć własną działalność gospodarczą. Wynajem lokalu, zakup sprzętu i prowadzenie księgowości wymagają dodatkowych nakładów. Powinniśmy dysponować pewnym kapitałem początkowym, dostosowanym do naszych potrzeb – nie jest to jednak żadna odgórnie narzucona kwota. Warto pomyśleć o możliwości uzyskania dofinansowania i w takiej sytuacji  zapoznać się np. z możliwością otrzymania dotacji z urzędu pracy lub Unii Europejskiej – o tym już wkrótce na naszym blogu.

Jak wygląda założenie firmy z inFakt?

Jeśli formalności  Ciebie przytłaczają, skorzystaj z wygodnej usługi Zakładanie Firmy w inFakcie. Po prostu zostaw swój numer telefonu, a księgowy z inFaktu zadzwoni do Ciebie i wszystko wyjaśni. Wypełnimy wszystkie konieczne formularze i złożymy w odpowiednich urzędach. Na koniec otrzymasz informację, że jesteś już przedsiębiorcą.