Zawieszenie działalności gospodarczej spółki z o.o. – w jaki sposób i na jak długo można zawiesić sp. z o.o.?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma prawo zawiesić swoje funkcjonowanie. Zawieszenie spółki z o.o. może nastąpić z różnych powodów: czasowej złej kondycji finansowej, przejściowych problemów, niższych niż spodziewane wpływów. Jak zawiesić spółkę z o.o. zgodnie z obowiązującymi przepisami? Sprawdź!
- Co rozumiemy przez zawieszenie działalności gospodarczej?
- Kiedy można zawiesić działalność gospodarczą spółki z o.o.?
- Jak krok po kroku zawiesić działalność spółki z o.o.?
- Czy w trakcie zawieszenia działalności spółki z o.o. istnieje obowiązek VAT?
- Jakie obowiązki spoczywają na spółce z o.o. w trakcie jej zawieszenia?
- Jakie prawa posiada spółka z o.o. w trakcie jej zawieszenia?
- Podsumowanie
- FAQ – Najczęściej zadawane pytania o zawieszenie spółki z o.o.
Co rozumiemy przez zawieszenie działalności gospodarczej?
Zawieszenie działalności gospodarczej to wstrzymanie prowadzenia biznesu na określony czas (w przypadku spółki – nawet do 24 miesięcy). Tę czynność, opisaną dokładniej w ustawie z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców, może wykonać każdy podmiot, ale pod warunkiem, że co do zasady nie zatrudnia pracowników. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przedsiębiorca zatrudnia wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim.
Zawieszenie działalności jest rodzajem odwracalnej przerwy w funkcjonowaniu i może być bezterminowe lub zaplanowane na określony czas. Co ważne, zawieszenie nie może być krótsze niż 30 dni. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby zawieszenie wykonać kilka razy w ciągu trwania działalności. Nie jest wymagane podanie powodu, dla którego realizujesz przerwę w biznesie.
Zawieszenie działalności może być przydatne m.in. gdy chcesz czasowo obniżyć koszty prowadzenia firmy albo gdy wiesz, że Twoja branża funkcjonuje sezonowo.
Kiedy można zawiesić działalność gospodarczą spółki z o.o.?
Zawieszenie działalności spółki z o.o. można wykonać w dowolnym momencie prowadzenia biznesu. Co ważne, nie jest tu wymagane przedstawienie określonego powodu takiego działania. Przerwa w prowadzeniu działalności dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego może trwać od 30 dni do 24 miesięcy.
Jak krok po kroku zawiesić działalność spółki z o.o.?
Istnieje kilka kroków, które należy wykonać przy zawieszeniu spółki z o.o. Ta procedura wymaga m.in. złożenia stosownego wniosku do KRS podpisanego przez zarząd spółki, dołączenia uchwały o zawieszeniu oraz oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników. Działanie nie rodzi żadnych dodatkowych opłat.
Jak wykonać zawieszenie spółki z o.o. krok po kroku? Sprawdź!
Rozwiązanie umów z pracownikami spółki z o.o. – Krok 1
Pierwszym krokiem do zawieszenia spółki z o.o. jest rozwiązanie umów z pracownikami. Wynika to z faktu, że spółka, która zatrudnia pracowników, nie może skorzystać z przerwy w działalności. Jeśli takowe umowy są zawarte, należy je rozwiązać przed zgłoszeniem zawieszenia w KRS.
Kluczowa jest tutaj forma umów. Przedsiębiorca musi rozwiązać wszystkie stosunki pracy wynikające z umowy o pracę, powołania, poboru, mianowania, a także każdy rodzaj spółdzielczej umowy o pracę. Spółka z o.o. nie musi natomiast rozwiązywać umów zleceń oraz umów o dzieło.
Jak rozwiązać najpopularniejszy rodzaj umowy z pracownikami, czyli umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony? Należy przedłożyć wypowiedzenie, w którym zostanie zawarty czas wypowiedzenia oraz informacja o powodzie takiego działania (np. likwidacja zakładu pracy).
Czy spółka z o.o. może zawiesić działalność gdy pracownicy przebywają na urlopie?
Tak, spółka z o.o. może zawiesić działalność nawet wtedy, gdy jej pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim i nie łączą korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Jak ponadto wynika z art. 22 punkt 2 Prawa przedsiębiorców, w przypadku zakończenia korzystania z urlopów lub złożenia przez pracownika wniosku dotyczącego łączenia korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu, pracownik ma prawo do wynagrodzenia jak za przestój, określonego przepisami prawa pracy, do zakończenia okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Czy spółka z o.o. zawieszając działalność, musi wyrejestrować w ZUS zatrudnione osoby?
Tak, przed zawieszeniem działalności spółka z o.o. musi wyrejestrować w ZUS osoby zatrudnione z tytułu odpowiednich ubezpieczeń za pomocą formularza ZUS ZWUA. Dotyczy to także członków rodzin – wyrejestrowanie odbywa się na formularzu ZUS ZCNA.
Ważne
Zwolnionych przez spółkę z o.o. pracowników należy wyrejestrować z ubezpieczeń w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy.
Zawieszenie działalności i dopełnienie formalności w ramach ZUS – Krok 2
Zawieszenie spółki z o.o. nie wymaga złożenia osobnej informacji do ZUS. Wyrejestrowanie spółki z o.o. jako płatnika składek następuje automatycznie. Organ przygotowuje bowiem w tym wypadku samodzielnie odpowiedni formularz (ZWPA).
Zamów rozmowę z księgowym
Zawieszenie działalności spółki z o.o., a obowiązki spółki wobec podatków – Krok 3
Spółki kapitałowe, jak sp. z o.o., są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych CIT. W trakcie zawieszenia działania spółki z o.o. podmiot nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Dotyczy to całego okresu zawieszenia.
Zawieszenie działalności spółki z o.o. a obowiązek zeznania rocznego – Krok 4
Zawieszenie działalności spółki z o.o. nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania rocznego. Jedyną zmienną jest tutaj wymóg dodatkowego poinformowania przez spółkę urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Dane należy wpisać w pozycji L. 1.1 zeznania CIT-8.
Warto pamiętać, że zawieszenie działalności przez spółkę z o.o. sprawia, że nie prowadzi ona działalności operacyjnej, ale musi nadal wywiązywać się z obowiązków sprawozdawczych. Odstępstwo od tej reguły ma miejsce, jeżeli zostaną spełnione łącznie 3 warunki:
- zawieszenie obejmuje pełen rok obrotowy
- spółka nie dokonywała żadnych przeniesień w obrębie majątku
- podjęto uchwałę wspólników o nieodbywaniu zwyczajnego zgromadzenia wspólników
Jeśli powyższe wymogi nie zostaną spełnione, spółka z o.o. musi złożyć 3 najważniejsze dokumenty:
- sprawozdanie finansowe
- sprawozdanie z działalności
- podjętą uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdań na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników
Zawieszenie spółki z o.o. w ramach KRS i Portalu Rejestrów Sądowych – Krok 5
Do zawieszenia działalności przez spółkę z o.o. potrzebne jest złożenie bezpłatnego wniosku do KRS. W piśmie wskazuje się najważniejsze dane dotyczące firmy, w tym m.in. numer rejestrowy KRS, NIP, adres spółki czy okres zawieszenia działalności. Do wniosku spółka z o.o. musi załączyć też odpowiednie dokumenty: uchwałę zarządu o zawieszeniu działalności, a także oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.
Co ważne, w dalszym etapie to sąd rejestrowy przekazuje zgłoszone informacje do ZUS oraz do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Wszystkie kwestie można zrealizować przez Portal Rejestrów Sądowych.
Jak podjąć uchwałę o zawieszeniu spółki z o.o.?
Do skutecznego zawieszenia spółki z o.o. niezbędna jest stosowna uchwała. Podejmuje ją organ reprezentujący spółkę – zarząd. W jej treści muszą znaleźć się następujące informacje: numer rejestrowy KRS, NIP spółki, adres, a także termin rozpoczynający zawieszenie oraz długość jego trwania. Nie ma potrzeby informować, dlaczego zawiesza się działalność.
Ważne
Uchwałę o zawieszeniu działalności spółki musi podpisać zarząd spółki.
Powyższe reguły wynikają z przepisów kodeksu, ale spółka może zawrzeć inne postanowienia czy wyjątki w swojej umowie lub statucie. Uchwała podjęta przez zarząd wywołuje skutek zawieszenia spółki z o.o. z dniem podjęcia uchwały. Następujący po tym wpis do KRS to jedynie potwierdzenie tego faktu.
Zamów indywidualną ofertę cenową dla Twojej spółki.
Jak złożyć wniosek do KRS o zawieszenie działalności spółki z o.o.?
Wniosek o zawieszenie spółki z o.o. składa się w systemie elektronicznym. Zawieszenie spółki z o.o. dokonywane jest za pomocą konta i zakładki e-formularze KRS. Konieczne jest tu załączenie uchwały zarządu o zawieszeniu działalności spółki oraz oświadczenia zarządu o niezatrudnianiu pracowników.
Ważne
Aby zawieszenie spółki z o.o. było uznane za skuteczne, należy złożyć wniosek o wpis informacji o zawieszeniu do rejestru przedsiębiorców KRS. Zawieszenie rozpoczyna się z dniem wskazanym w piśmie.
Jaki jest maksymalny okres zawieszenia spółki z o.o.?
Maksymalny okres zawieszenia spółki z o.o. to 24 miesiące. Minimalnie wstrzymanie prowadzenia biznesu może trwać od 30 dni. Przepisy nie określają natomiast, ile razy w ciągu roku czy w trakcie całej działalności spółki przedsiębiorca może wykonać taki ruch.
Warto wiedzieć
Niewznowienie działalności po upływie 24 miesięcy zawieszenia skutkuje automatycznym odnowieniem wpisu do KRS. Sąd samodzielnie przywraca tu działalność podmiotu, nawet jeśli spółka z o.o. nie złoży stosownego wniosku o wznowienie działalności.
Czy w trakcie zawieszenia działalności spółki z o.o. istnieje obowiązek VAT?
W trakcie zawieszenia działalności spółki z o.o. podmiot nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych. Dotyczy to także podatku VAT. Są jednak wyjątki od tej reguły, np. gdy zawieszenie w spółce z o.o. nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego.
W kwestii opłacania podatku podczas zawieszenia działalności, spółka z o.o. jest zobowiązana poinformować naczelnika urzędu skarbowego tylko, gdy będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT, np. zbycie środka trwałego.
Jakie obowiązki spoczywają na spółce z o.o. w trakcie jej zawieszenia?
W trakcie zawieszenia spółka z o.o. ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich postępowaniach administracyjnych, sądowych i podatkowych, które dotyczą podmiotu. Co więcej, musi wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami i uczestniczyć w kontrolach.
Warto dodać, że spółka z o.o., która jest w trakcie zawieszenia, powinna także bez zmian regulować swoje zobowiązania, które powstały przed datą zawieszenia (np. opłacać bieżące rachunki czy podatki od nieruchomości). Podmiot może też być poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców, którzy wykonują działalność gospodarczą.
Zamów rozmowę z księgowym
Jakie prawa posiada spółka z o.o. w trakcie jej zawieszenia?
W trakcie zawieszenia spółka z o.o. może wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Co ważne, podmiot ma prawo ściągać należności i osiągać przychody finansowe m.in. z działalności prowadzonej przed zawieszeniem. Spółka ma też prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.
Ważne
W trakcie zawieszenia działalności spółka z o.o. nie ma prawa wykonywać czynności związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Nie może tym samym osiągać bieżących przychodów.
Podsumowanie
Zawieszenie spółki z o.o. to czynność, która polega na czasowym wstrzymaniu działalności na okres od minimum 30 dni do maksimum 24 miesięcy. Proces można przeprowadzić praktycznie w dowolnym momencie funkcjonowania podmiotu. Ważne jednak, aby spółka nie zatrudniała w tym czasie pracowników. Jak zawiesić działalność spółki z o.o.? Wystarczy, aby zarząd podjął stosowną uchwałę oraz złożył wniosek do KRS.
Zawieszenie działalności to wygodny i prosty sposób na oszczędności w firmie w sytuacji, gdy biznes jest przejściowo nierentowny czy charakteryzuje go pewna sezonowość. Aby złożyć wniosek o czasową przerwę w działaniu spółki, wystarczy pismo w formie elektronicznej z załączonymi odpowiednimi dokumentami.
FAQ – Najczęściej zadawane pytania o zawieszenie spółki z o.o.
Zawieszenie działalności spółki z o.o. daje szereg przywilejów i rodzi konkretne konsekwencje dla podmiotu. Co warto wiedzieć o tym działaniu?
Czy spółka z o.o. w zawieszeniu składa sprawozdanie finansowe?
Spółka z o.o. w zawieszeniu nie składa sprawozdania finansowego, gdy spełnione są łącznie 3 warunki: działalność była zawieszona przez cały rok obrotowy, jednostka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych oraz nie wystąpiło żadne wydarzenie wywołujące skutki o charakterze majątkowym czy finansowym, które należałoby wpisać do ksiąg rachunkowych.
Jeśli nie zostaną spełnione wymienione warunki, spółka z o.o. jest zobligowana do złożenia sprawozdania finansowego. Ponadto sprawozdanie składa się m.in. także wtedy, gdy do zawieszenia działalności doszło w trakcie roku obrotowego.
Czy zawieszona spółka z o.o. musi prowadzić księgowość?
Tak, zawieszona spółka z o.o. musi prowadzić księgowość, czyli zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe, o ile występuje jakiekolwiek zdarzenie gospodarcze powodujące zapis w księgach rachunkowych lub jeśli zawieszenie nastąpiło w trakcie roku, spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych, otrzymywała odsetki od środków na rachunku czy opłacała podatek od nieruchomości.
Warto nadmienić, że nierzadko księgowość zawieszonej spółki z o.o. może być tańsza niż w przypadku podmiotu aktywnego. Oczywiście ostateczny koszt zależy od wielu czynników jak wielkość firmy czy stopień skomplikowania prowadzonych na jej rzecz spraw księgowych.
Ile kosztuje zawieszenie spółki z o.o.?
Zawieszenie działalności spółki z o.o. jest co do zasady bezpłatne, a za wniosek nie jest pobierana dodatkowa opłata sądowa. Co więcej, informacja o zawieszeniu nie musi być publikowana w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a jedynie w dziale 6 rejestru przedsiębiorców, stąd spółka nie uiszcza tu standardowych opłat za ogłoszenie.
Podziel się nim ze znajomymi