Prowadzenie działalności gospodarczej oznacza szereg pytań dotyczących przepisów, podatków, czy księgowości. Pierwsze wątpliwości pojawiają się jeszcze przed założeniem firmy, a kolejne na początku i w pierwszych miesiącach jej prowadzenia. Pytania rodzą się też później, zwłaszcza, gdy pojawia się coś nowego (np. konieczność kupna kasy fiskalnej) lub zmieniają się przepisy. Sprawdźcie 6 prostych sposobów na szukanie odpowiedzi na pytania księgowe.

1. Własna księgowa

Pierwszy punkt kontaktu przedsiębiorcy to oczywiście własna księgowa (lub ogólniej – biuro rachunkowe). Mając pytanie najlepiej zwrócić się właśnie do własnej księgowej, ponieważ to ona zna realia prowadzenia danego biznesu i powinna udzielić najbardziej precyzyjnej oraz adekwatnej odpowiedzi.

W Biurze Rachunkowym inFakt każdy klient ma własną księgową lub księgowego, czyli dedykowaną osobę, która rozlicza przedsiębiorcę. Gdy w danym momencie nie ma akurat własnej księgowej (jest na urlopie lub jest już późno i skończyła pracę), to w inFakcie na pytanie przedsiębiorcy odpowiadają pozostali księgowi.

2. Wsparcie merytoryczne w ramach programu księgowego

Przedsiębiorca, który nie korzysta z usług biura rachunkowego tylko rozlicza się samodzielnie, także nie jest pozostawiony samemu sobie. Oczywiście pod warunkiem, że wybrał taki program do księgowości, który daje wsparcie merytoryczne. O ile własne rozliczenia można prowadzić w dowolny sposób (choćby w Excelu czy nawet w zeszycie), o tyle tylko programy księgowe dają stałe wsparcie księgowych.

Oczywiście jest ono dostępne w inFakcie. Księgowi odpowiadają na pytania użytkowników od pon. do pt. w godz. 7-22 oraz od 9 do 17 w soboty. Pytania można zadawać przez telefon, e-mailem, na czacie, na forum czy nawet przez Facebooka lub Twittera.

3. Serwisy internetowe i blogi – w tym blog inFaktu

Pytania można jednak zadawać tylko wtedy, gdy wiadomo o co pytać. A przecież nie zawsze wiadomo. Dlatego szczególnie polecamy przedsiębiorcom regularną lekturę serwisów www poświęconych prowadzeniu jednoosobowej firmy. Do tych serwisów należy oczywiście blog inFakt.pl, ale nie tylko.

Ważne informacje można znaleźć np. na Bankier.pl, Money.pl, Infor.pl, czy też na MamStartup.pl, gdzie pojawiają się m.in. artykuły ekspertów inFaktu. Warto śledzić zarówno nowości w przepisach, jak i ciekawe sposoby zastosowania istniejących. W końcu mogliście nie wiedzieć, że naprawdę nie warto zakładać firmy 1. dnia miesiąca, a także że szczególnie warto wprowadzić do firmy stary samochód.

Przed skorzystaniem z porad w danym artykule warto jednak sprawdzić przede wszystkim kiedy został opublikowany. Gdy data publikacji to np. 2012 r. to istnieją podejrzenia, że opisane przepisy mogą już nie być aktualne.

4. Krajowa Informacja Podatkowa

Czasem przychodzą momenty, gdy znajdowane samodzielnie informacje lub uzyskiwane odpowiedzi na pytania są wzajemnie sprzeczne. Wtedy można zadzwonić na bezpłatną infolinię KIP pod numer: 801 055 055 (z tel. stacj.) lub (22) 330 0330 (z tel. kom.). Dzwonić można od pon. do pt. w godz. 7-18.

Jako że KIP jest prowadzona przez Ministerstwo Finansów, istnieje duża szansa, że udzielona odpowiedź będzie najbardziej aktualna.

5. Treści ustaw i rozporządzeń

Treści ustaw i rozporządzeń są zwykle pisane dość niezrozumiałym językiem, w którym szczególonie trudno odnaleźć się z uwagi na wielopoziomowy system odniesień. Zdarzają się także przepisy, które wzajemnie się wykluczają (np. przepisy dotyczące rozliczania kosztów samochodu firmowego) lub tę samą kwestię opisują na różne sposoby (np. definicja działalności gospodarczej).

Nie zmienia to faktu, że przychodzą momenty, w których zajrzenie bezpośrednio do przepisów i próba ich zrozumienia są niezbędne. Może tak być np. wtedy, gdy trudno znaleźć artykuły opisujące interesujące zagadnienie.

Korzystając z treści ustaw i rozporządzeń trzeba zachować bardzo dużą ostrożność, jeśli chodzi o ich aktualność! Trzeba koniecznie kilka razy sprawdzić, czy na pewno znaleziona ustawa jest tą najnowszą.

Ot, choćby w 2014 r. ustawa o VAT przeszła małą rewolucję i np. zawiera teraz przepisy o fakturowaniu, które wcześniej były ustalone przez odrębne rozporządzenie.

6. Indywidualna interpretacja podatkowa

Dostępna opcja to także indywidualna interpretacja podatkowa, którą można posłużyć się, gdy z uzyskiwanych odpowiedzi wynika, że sprawa jest niepewna.

Indywidualna interpretacja podatkowa pozwala zadać pytanie dotyczące zdarzenia obecnego lub przyszłego. Odpowiedź Izby Skarbowej kosztująca 40 zł daje pełną ochronę wnioskującemu. Nie może on zostać ukarany, jeśli postępuje zgodnie z zaleceniami interpretacji.

Sprawdźcie 7 sytuacji, w których wnioskowanie o interpretację może być dobrym rozwiązaniem.

Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Dzwoń do księgowych inFaktu – kiedy tylko potrzebujesz
  • Czytaj praktyczny newsletter dla przedsiębiorców
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto