Absolwentka Finansów i Rachunkowości oraz Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W inFakcie pracuje jako Starszy Specjalista ds. księgowości w Dziale Obsługi Przedsiębiorcy i Księgowego. Prywatnie pasjonatka podróży i wycieczek górskich.

Usługi świadczone przez Facebook oraz Google AdWords nabywane są przez przedsiębiorców w celu zwiększenia liczby klientów oraz wypromowania swojej firmy, nie od dzisiaj bowiem wiadomo że reklama to dźwignia handlu. Poniżej podpowiadamy Wam jak zaksięgować otrzymane faktury z Google AdWords oraz Facebook.

Co to jest Google AdWords oraz Facebook?

Google AdWords to system reklamowy zezwalający na wyświetlanie reklam w postaci linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google oraz na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Posiadacze konta w Google AdWords dokonują opłaty tylko za wejścia na daną reklamę. To użytkownik sam tutaj decyduje, ile jest w stanie maksymalnie przeznaczyć środków na daną kampanię reklamową. Fakturę kosztową za usługi świadczone przez Google AdWords można pobrać z poziomu swojego konta.

Facebook obecnie wiedzie prym, jest on bowiem jednym z najbardziej popularnych portali społecznościowych na całym świecie. Przedsiębiorcom platforma ta służy głównie do promowania marki własnej firmy w taki sposób, aby przyczyniło się to do zwiększenia liczby klientów. Faktura kosztowa podobnie jak w przypadku usług reklamowych Google AdWords dostępna jest na naszym koncie.

Koszty reprezentacji i reklamy – czy mogą stanowić koszt firmy?

Faktura za google ads i za kampanie na Facebook

Usługi reklamowe zakupione w serwisie Google AdWords oraz Facebook – jak rozliczyć w aplikacji inFakt?

Zakup reklamy w serwisie Facebook

Zakup usługi reklamowej na Facebooku – firmy mającej swoją siedzibę w Irlandii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie usług. Na otrzymanej fakturze widnieje wartość netto za zakupioną usługę, do której zobligowani jesteśmy naliczyć podatek VAT – zgodnie z polskimi przepisami VAT dla usług reklamowych wynosi 23%. Podatek VAT obliczony w ten sposób zostaje ujęty w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów VAT, dzięki czemu transakcja ta dla polskiego przedsiębiorcy staje się neutralna podatkowo.

W aplikacji inFakt fakturę taką należy zaksięgować poprzez wybór zakładki Koszty -> Dodaj koszt firmy. Następnie ręcznie uzupełniamy dane kontrahenta oraz przepisujemy pozostałe dane z faktury. W pozycji wartość podajemy wartość netto z otrzymanej faktury, stawkę VAT wybieramy 23%. Po zapisaniu faktury wybieramy opcję „Drukuj notę wewnętrzną”. Wydrukowana w ten sposób nota powoduje jednoczesne naliczenie i odliczenie podatku VAT, dzięki czemu transakcja ta staje się dla nas neutralna podatkowo.

Zakup reklamy w Google AdWords

Od roku 2015 wygląd faktury kosztowej za usługi Google AdWords uległ nieco zmianie. Obecnie na otrzymanej fakturze znajdziemy aż trzy pozycje:

  • przedpłata za Google AdWords (wartość tutaj podana powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT z tytułu importu usług). W aplikacji rozliczamy to poprzez zakładkę Koszty Dodaj koszt firmy. Następnie ręcznie uzupełniamy dane kontrahenta oraz przepisujemy pozostałe dane z faktury. W pozycji wartość podajemy wartość przedpłaty, stawkę VAT wybieramy 23%. Ważne jest tutaj, aby w pozycji Inne zaznaczyć opcję „Nie uwzględniaj do podatku dochodowego”, dzięki temu nasza przedpłata będzie rozliczona tylko do podatku VAT. Po zapisaniu faktury wybieramy opcję „Drukuj notę wewnętrzną”.
  • Google AdWords (jest to usługa, która została faktycznie wykonana, wartość tę ujmujemy w kosztach w kolumnie 13 KPiR). W aplikacji taki zapis wprowadzimy poprzez zakładkę KosztyDodaj koszt firmy. Następnie ręcznie uzupełniamy dane kontrahenta oraz przepisujemy pozostałe dane z faktury. W pozycji wartość podajemy wartość zakupionej usługi z Google AdWords, stawkę VAT wybieramy „np”. Dzięki takiemu zapisowi wartość zakupionej usługi będzie rozliczona w naszych kosztach. Zapisu tego nie rozliczamy już do podatku VAT, ponieważ VAT rozliczony był już w pozycji przedpłaty.
  • środki z przedpłaty za Google AdWords (jest to informacja o kwocie rozliczenia zaliczki – kwota ta nie podlega księgowaniu).

Po odpowiednim dodaniu dokumentów kosztowych aplikacja inFakt uwzględni je na deklaracji VAT-7 / VAT-7K w pozycji 29 i 30 jako Import usług. Tak sporządzoną deklarację wysyłamy do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie.

Gotową deklarację możesz wysłać do urzędu skarbowego już z poziomu aplikacji. Wystarczy wybrać odpowiednią deklarację i z prawej strony wybrać opcję „Wyślij do urzędu”. Potwierdzeniem otrzymania deklaracji przez urząd skarbowy będzie otrzymanie UPO, które znajdziemy w załączniku do wysłanej deklaracji.

Zagraniczne usługi online – jak rozliczamy?

Zakup usługi reklamowej przez nievatowca

Podatnik zwolniony z VAT otrzymaną fakturę za zakup usługi reklamowej księguje w analogiczny sposób jak czynny podatnik VAT (poprzez dwa zapisy zakup z Google AdWords oraz poprzez jeden zapis zakup usługi w serwisie Facebook). Podatek obliczony w ten sposób przedsiębiorca zobligowany jest wpłacić do właściwego urzędu skarbowego oraz wykazać na deklaracji VAT-9M. Formularz ten podatnik jest winien złożyć w terminie do 25 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Import usług z krajów Unii Europejskiej należy wykazać w pozycji 12 i 13 deklaracji VAT-9M (wersja 6). Zapłacony podatek z tytułu importu usług jest dla podatnika zwolnionego z VAT kosztem podatkowym.

Aplikacja inFakt po dodaniu kosztu w sposób automatyczny wygeneruje deklarację VAT-9M, którą wystarczy wydrukować i złożyć do odpowiedniego urzędu.

Import usług przez przedsiębiorcę zwolnionego z VAT – jak rozliczyć?

Obowiązek rejestracji do VAT UE a wewnątrzwspólnotowe nabycie usług

Bardzo ważnym elementem jest, aby przed dokonaniem zakupu usługi reklamowej w Google AdWords czy z Facebooka dokonać zgłoszenia do VAT-u unijnego na druku VAT-R. Rejestracji tej zobligowany jest dokonać czynny podatnik VAT jak również przedsiębiorca zwolniony z VAT. Czynny podatnik VAT zaznacza pole 59 w pozycji C3, natomiast podatnik zwolniony z VAT zaznacza pole 61 w pozycji C3. Po złożeniu formularza i dokonania wpisu do systemu unijny nr NIP podatnika będzie widoczny na stronie Komisji Europejskiej.

Warto tutaj pamiętać o tym, że importu usług nie wykazujemy na deklaracji VAT-UE, jednak obowiązek rejestracji do VAT-u unijnego obowiązuje tutaj każdego przedsiębiorcę, który dokonuje zakupu usług od kontrahenta z Unii Europejskiej.

Chcesz rozliczać koszty reklam w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo.
  • Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
  • A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.