Wykonałem błędny przelew do US – co teraz?
Błędny przelew do urzędy skarbowego – zapłata podatku na niewłaściwy numer konta, do niewłaściwego urzędu skarbowego albo z błędną kwotą. To może być powodem do paniki, zwłaszcza u początkującego przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, że to nie koniec świata – podpowiadamy co zrobić w takiej sytuacji.
- Najpierw sprawdź jaki błąd popełniłeś
- Sytuacja 1: Właściwy urząd, ale niewłaściwy numer konta
- Sytuacja 2: Niewłaściwy urząd skarbowy
- Poinformuj urząd skarbowy o błędzie – na piśmie
- Sytuacja 3: Nieprawidłowa kwota podatku dochodowego lub VAT-u
- Nadpłata podatku – trzy możliwości
- Za mała kwota – niezwłocznie dopłać brakującą wartość
- Płać za podatki prosto z inFaktu – nigdy się nie pomylisz
Najpierw sprawdź jaki błąd popełniłeś
To jak postąpić w sytuacji pomyłki zależy od tego jakiego rodzaju błąd się przydarzył. Możliwe są takie opcje oraz ich kombinacje:
- przelew trafił do właściwego urzędu, ale na niewłaściwe konto,
- przelew trafił do niewłaściwego urzędu
- kwota jest nieprawidłowa – za niska lub za wysoka.
W większości przypadków dochodzi do zaległości podatkowej przedsiębiorcy i konieczne jest jak najszybsze wyjaśnienie sprawy. Nadpłata podatku to mniejszy problem, ale także trzeba go wyjaśnić.
Jakie podatki musi płacić przedsiębiorca?
Sytuacja 1: Właściwy urząd, ale niewłaściwy numer konta
Jeśli przedsiębiorca zapłacił podatek do właściwego urzędu, ale na złe konto, dojdzie wówczas do zapłaty z tytułu niewłaściwego zobowiązania podatkowego.
W związku z tym przedsiębiorca nadal będzie miał nieopłacony właściwy podatek, ale powstanie nadpłata z innego tytułu. Szybkie rozwiązanie sprawy jest istotne, aby podatnikowi nie naliczono odsetek. Przedsiębiorca ma dwie możliwości:
- Aby uniknąć naliczenia odsetek, przedsiębiorca może ponownie przelać zaległą kwotę na właściwe konto, aby mieć czystą sytuację, a następnie napisać pismo do urzędu z prośbą o zwrot zapłaty lub o zaksięgowanie na poczet przyszłego podatku.
- Przedsiębiorca może napisać pismo do urzędu z prośbą o przeksięgowanie zapłaty na właściwe konto.
Ważne jest, aby przedsiębiorca sam zorientował się w popełnionym błędzie, ponieważ umożliwi to szybkie podjęcie kroków w celu wyjaśnienia sytuacji.
Kwartalne rozliczanie podatków
Sytuacja 2: Niewłaściwy urząd skarbowy
Gdy przedsiębiorca przelał podatek do niewłaściwego dla siebie urzędu skarbowego, także ma dwie możliwości:
- Może napisać pismo informujące o popełnionym błędzie z prośbą o przelanie podatku na konto właściwego urzędu. Należy także napisać pismo do swojego urzędu, w którym wyjaśni się zaistniałą sytuację.
- Może zapłacić podatek na konto właściwego urzędu, a następnie ubiegać się o zwrot pieniędzy z niewłaściwego urzędu.
6 podatków – jak wybrać właściwy urząd skarbowy?
Poinformuj urząd skarbowy o błędzie – na piśmie
Nie ma obowiązującego wzoru pisma, którym należy się posłużyć w takiej sytuacji. Należy jednak zawrzeć w nim podstawowe informacje: poprawne dane urzędu skarbowego, dane podatnika oraz wskazanie numeru konta, na które trafiła zapłata oraz tego, na które pieniądze należy przelać.
Sytuacja 3: Nieprawidłowa kwota podatku dochodowego lub VAT-u
Przedsiębiorca, który przelał podatek w niewłaściwej kwocie, także sytuację musi wyjaśnić. Wszystko zależy od tego, czy sytuacja dotyczy podatku VAT, czy też podatku dochodowego.
Nadpłata podatku – trzy możliwości
Nadpłata podatku VAT może zostać rozwiązana na 3 sposoby:
- zwrócenie kwoty na wskazany rachunek bankowy,
- zaliczenie kwoty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych,
- zaliczenie kwoty na poczet zobowiązań z tytułu innych podatków.
Tutaj konieczne będzie napisanie pisma do urzędu ze wskazaniem konkretnego postępowania.
W sytuacji nadpłaty podatku dochodowego następną zaliczkę na podatek trzeba pomniejszyć o nadpłaconą poprzednio kwotę (nie składamy deklaracji podatkowych, więc urząd skarbowy nie weryfikuje, czy wpłata jest prawidłowa, czy też nie).
Dopiero w sytuacji, gdy taka operacja nie byłaby możliwa, np. z powodu wykazania straty, podatnik może ubiegać się o zwrot nadpłaty, ale dopiero po złożeniu rocznego zeznania.
Jak wyliczyć zaliczę na podatek dochodowy?
Za mała kwota – niezwłocznie dopłać brakującą wartość
W tej sytuacji należy po prostu jak najszybciej dokonać przelewu z uzupełnieniem brakującej kwoty. Na przelewie nie wpisujemy żadnych specjalnych informacji – opisujemy go dokładnie tak samo, jak pierwszy (ten, z niepełną kwotą).
Możliwe też, że w związku z zaległością podatkową pojawiły się odsetki. Wówczas trzeba je policzyć i ewentualnie dopłacić wraz z brakującą kwotą.
Masz pytania? Zostaw nam wiadomość: info@infakt.pl.
Płać za podatki prosto z inFaktu – nigdy się nie pomylisz
W inFakcie wdrożyliśmy Szybkie Płatności właśnie po to, żeby przedsiębiorcy mogli uniknąć kłopotów opisanych w tym artykule. Jak to działa?
Wystawiasz faktury i dodajesz koszty, a inFakt sam oblicza dla Ciebie kwoty podatków i podaje wysokość składek ZUS. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesiąca lub kwartału) wchodzisz do zakładki Księgowość, wybierasz kwotę do zapłaty, po czym klikasz w opcję Szybkiej Płatności. Zapłacisz za podatki tak samo, jak za zakup w sklepie online. To sprawi że:
- Kwota będzie poprawna – taka, jak inFakt obliczył
- Nr konta będzie poprawny – w inFakcie są zapisane numery kont urzędów
- Potwierdzenie zapłaty zapisze się w inFakcie automatycznie
Podziel się nim ze znajomymi