Przedsiębiorca zatrudniający na przykład pracownika, po zakończonym roku podatkowym zobowiązany jest to sporządzenia i przekazania odpowiednich PIT-ów. Do kiedy ma na to czas? I kto musi otrzymać taki formularz?
Druki o jakich będę pisać w tym artykule, to : PIT-11, PIT-4R, PIT-8C, PIT-8AR i PIT-12.
Wzory tych dokumentów zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23.11.2015 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wersje formularzy
W odniesieniu do 2016 rok obowiązują :
- PIT-12 (6)
- PIT-4R (6)
- PIT-8AR(6)
- PIT-8C (8)
- PIT-11 (23)
Kto, gdzie i kiedy składa dany druk?
Nazwa formularza |
Kto składa dany druk? | Gdzie należy złożyć dokument? | Do kiedy druk należy przekazać? |
podatnik | płatnikowi podatku | do 10. stycznia roku następnego po roku podatkowym | |
PIT-4R |
płatnik podatku | US właściwy według: miejsca zamieszkania płatnika – osoby fizycznej albo siedziby, a w przypadku gdy płatnik nie posiada siedziby – według miejsca prowadzenia działalności – płatnik nie jest osobą fizyczną. |
do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym |
płatnik podatku | US właściwy według: miejsca zamieszkania płatnika – osoby fizycznej albo siedziby, a w przypadku gdy płatnik nie posiada siedziby – według miejsca prowadzenia działalności – płatnik nie jest osobą fizyczną. |
do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym | |
płatnik podatku | podatnikowi | do końca lutego roku następującego po roku podatkowym | |
US według miejsca zamieszkania podatnika |
elektronicznie – do końca lutego roku następującego po roku podatkowym papierowo – do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym |
||
płatnik podatku | podatnikowi | do końca lutego roku następującego po roku podatkowym | |
US według miejsca zamieszkania podatnika |
elektronicznie – do końca lutego roku następującego po roku podatkowym papierowo – do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym |
Dla kogo opcja papierowa jest dostępna, a kto musi złożyć druk elektronicznie?
Zgodnie z art. 45 ba ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokumenty w formie papierowej mogą złożyć płatnicy obowiązani sporządzić informację lub roczne obliczenie podatku za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników. W przypadku deklaracji i informacji składanych w trakcie roku liczbę podatników ustala się, uwzględniając wszystkich podatników od początku roku do dnia sporządzenia tych deklaracji i informacji.
Z opcji złożenia dokumentów papierowo nie może skorzystać biuro rachunkowe, sporządzające formularze w imieniu płatnika.
Podziel się nim ze znajomymi