Jak rozliczyć stratę i dlaczego warto o tym pamiętać?


18 lutego 2022 2 min. czytania

Pełna nazwa deklaracji PIT 36/36L to Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Podatnicy skupiają się głównie na dochodzie, jednak warto pilnować również wykazania straty. Można ją bowiem od podatku przez 5 kolejnych lat i realnie zmniejsza podatek.

Czym jest strata?

O stracie mówimy, jeśli koszty uzyskania przychodu przewyższają dochód. W takim przypadku podatnik nie zapłaci podatku do wysokości dochodu, a straty przekraczające ten dochód może rozliczyć w ciągu kolejnych 5 lat.

Co można zaliczyć do straty?

Wszystko, co jest kosztem uzyskania przychodu. Zakup majątku firmowego, środków trwałych, materiały, towary. Ale również składki społeczne ZUS pod warunkiem, że nie zostały wcześniej odliczone od podatku a zaliczono je do kosztów.

Powinniśmy mieć świadomość tego, że decydując się na odliczanie składek ubezpieczeniowych od dochodu, będziemy mogli to zrobić w pełni wyłącznie wtedy, gdy uzyskany przez nas dochód będzie dodatni. Musimy więc generować zyski, a niewykorzystanego odliczenia nie możemy zrealizować w następnych latach. Dlatego warto pomyśleć właśnie o zaliczaniu ich w poczet kosztów, które mają wpływ na powstanie straty i dłuższy okres ich rozliczenia.

Jak rozliczyć stratę w PIT?

Wysokość odliczenia za straty osiągnięte do 2019 roku w żadnym z lat, gdy ją rozliczamy, nie może przekraczać 50% wartości całej straty.

Natomiast straty uzyskane w 2019 roku i póżniej mogą być rozliczane jednorazowo, przy czym wartość jednorazowego rozliczenia straty nie może być większa niż 5 mln zł

Stratę ujawnia się w standardowym zeznaniu PIT właściwym dla naszej formy opodatkowania (PIT-36, PIT-36L).

Przewodnik po ulgach – darmowy eBook inFaktu

W związku z rozliczeniem PIT stworzyliśmy eBooka, który w prosty sposób tłumaczy wszystkie ulgi oraz jak je zastosować. Znajdziesz w nim wiele porad i odpowiedzi:


Księgowość online bez wychodzenia z domu

  • Bez papieru
  • Bez dojazdów do księgowego
  • Bez marnowania Twojego czasu