Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest rozliczenie roku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie KPiR składają zeznanie roczne PIT-36/36L w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia 2021. Jak wygląda wysyłka zeznań rocznych w czasie pandemii?

Komunikat Ministerstwa Finansów

19 lutego MF poinformowało o planowanym udostępnieniu elektronicznego formularza PIT-36 za 2020 r. na przełomie lutego i marca. Niestety na dzień dzisiejszy, wymagana dokumentacja techniczna nie została jeszcze opublikowana. Oznacza to, że nie można zagwarantować w pełni działającej i sprawnej wysyłki elektronicznej.

Przesyłanie zeznań rocznych za pośrednictwem programów lub aplikacji księgowych stworzonych z wykorzystaniem dokumentacji roboczych, może wiązać się z obowiązkiem złożenia korekty. Wszystko będzie uzależnione od rodzaju danych jakie „przejdą” prawidłowo przez bramkę MF. W internecie, na grupach tematycznych księgowych i przedsiębiorców można znaleźć wiele informacji na temat otrzymanych już zwrotów nadpłaty oraz informacji ze strony US komunikujących błędy w przesłanych strukturach.

Aby uniknąć niepotrzebnych korekt, wysyłka zeznań rocznych, w aplikacji inFakt została wstrzymana, w momencie stwierdzenia błędów, które zostały przez nas zgłoszone do Ministerstwa Finansów. Nieustannie monitorujemy informacje publikowane przez ministerstwo i oczekujemy na oficjalną dokumentację tak, aby zagwarantować najwyższy poziom świadczonych usług. Co jednak w przypadku gdy wysyłka zeznań rocznych wstrzymuje przedsiębiorców np. w zakresie otrzymania zwrotu lub podjęcia decyzji kredytowej?

Wysyłka zeznań rocznych w czasie pandemii

Podatnicy składający PIT-36/36L, którzy chcą dokonać rozliczenia rocznego mają możliwość dopełnienia formalności „na kilka sposobów:

  • wysyłka elektroniczna przez systemy księgowe, którego nie rekomendujemy do czasu udostępnienia oficjalnej dokumentacji;
  • wysyłka wersji papierowej pocztą tradycyjną, w tym przypadku warto pomyśleć o wysyłce „za potwierdzeniem odbioru”. Dzięki temu podatnik miał potwierdzenie złożenia zeznania rocznego co jest równoważne z potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku rozliczenia podatku dochodowego;
  • złożenie zeznania osobiście, w tym przypadku warto pamiętać o zapewnieniu sobie oraz innym rekomendowanych środków ochrony osobistej, pamiętając, że nasze i innych zdrowie jest najważniejsze. Z punktu widzenia księgowego warto postarać się od razu po potwierdzenie złożenie zeznania (urzędnik powinien ostemplować naszą kopię);
  • złożenie zeznania rocznego w wersji papierowej na dziennik podawczy w formie „skrzynki”. Wszystkie urzędy udostępniły możliwość złożenia zeznania w formie bezkontaktowej. W praktyce nie otrzymujemy żadnego potwierdzenia co jest jedynym minusem tej formy składania zeznania rocznego. Nie mając potwierdzenia, złożone zeznanie roczne nie będzie “wiarygodnym” dokumentem np. dla instytucji finansowych. Dodatkowo jeżeli w jakiejkolwiek sytuacji doszło by do zagubienia formularza, Urząd Skarbowy będzie traktował nas jak podatników, którzy nie złożyli zeznania rocznego;
  • wysyłka zeznania rocznego z wykorzystaniem interaktywnego druku formularza (PIT-36 / 36L). Aby tego dokonać należy pobrać interaktywny „pdf”, który możemy uzupełnić elektronicznie. Następnie za pomocą dodatkowej wtyczki „e-Deklaracje” przesłać do US z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego lub danych autoryzujących. Na obecną chwilę oczekujemy na odpowiedź czy wykorzystany w interaktywnym dokumencie „kod” dotyczący załącznika PIT-B jest wersją roboczą lub oficjalną, aby potwierdzić, że nie ma ryzyka ew. dodatkowej korekty.

Wysyłać czy nie?

Wysyłka zeznań rocznych w wersji papierowej jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą zwlekać ze złożeniem zeznania. Natomiast należy pamiętać, że złożenie zeznania rocznego w wersji papierowej wydłuża ewentualny zwrot podatku do 90 dni. Dlatego warto rozważyć czy ta forma złożenia zeznania jest dla nas najlepsza. Dodatkowo powinniśmy zadbać o potwierdzenie odbioru zeznania rocznego przez US. Moim zdaniem składając zeznanie w wersji papierowej, warto rozważyć wysyłkę pocztą tradycyjną za potwierdzeniem odbioru. Jest to najbezpieczniejsza forma , która zapewnia potwierdzenie przedłożenia zeznania .

Przy wysyłce zeznań w wersji elektronicznej termin zwrotu to maksymalnie 45 dni. Jeśli jednak Urząd Skarbowy dopatrzy się błędów np. które mogą być spowodowane warunkami technicznym, poprosi nas o złożenie korekty. Jest to równoważne z nowym terminem zwrotu 45 dni liczone od dnia złożenia korekty.

Co do wysyłki zeznań w wersji elektronicznej rekomendowałbym wstrzymanie się do czasu publikacji oficjalnej dokumentacji technicznej oraz komunikatu Ministerstwa Finansów.

Specjalista ds. podatków zajmujący się tematyką podatku od towarów i usług. Obecnie wspiera księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, podczas webinarów oraz w publikowanych artykułach na blogach inFakt. Interesuje się kryptowalutami, transakcjami zagranicznymi oraz specyficznymi rozliczeniami VAT.