Matematyk, który zajmuje się księgowością i kadrami. Obecnie rozwiewa wątpliwości księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, webinarach i artykułach na blogach inFakt. W przystępny sposób opisuje trudne przypadki, które zna z własnej praktyki.

Podpisywanie dokumentów kwotą przychodu jest jedną z darmowych opcji przedsiębiorcy. Dzięki niej można wysłać deklaracje VAT, JPK_VAT, a nawet zeznanie roczne. W tym wpisie przedstawiam najważniejsze informacje odnośnie tego rozwiązania.

  • Tylko osoba, która osiągnęła dany przychód może się nim podpisywać.
  • Kwotą przychodu można zatwierdzić PIT, JPK_VAT i deklaracje VAT.
  • Księgowy nie może podpisać dokumentów, przychodem swoich klientów.
  • Zawsze patrzymy na rok w którym wysyłamy dokument i podpisujemy go przychodem z dwóch lat wcześniej.
  • Podpisywanie PIT kwotą przychodu jest darmowy sposobem na wysyłanie zeznania podatkowego online.

Jakie dane trzeba uzupełnić, aby podpisać PIT kwotą przychodu?

Podpisanie dokumentów w sieci kwotą przychodu, traktowane jest na równi z podpisem danej osoby. Jak już wyżej zaznaczyłam, w ten sposób można przesłać zeznanie roczne, strukturę JPK_VAT oraz deklaracje VAT.

Dane które trzeba sobie przygotować przed wysyłką, to:

  1. identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL,
  2. imię (pierwsze),
  3. nazwisko,
  4. datę urodzenia,
  5. kwotę przychodu wykazaną, odpowiednio, w:
    • PIT-28 poz. 45,
    • PIT-36 poz. 90 lub 141,
    • PIT-36L poz. 13 lub 18,
    • PIT-37 poz. 64 lub 95,
    • PIT-38 poz. 24,
    • PIT-39 poz. 20,
    • PIT-40 poz. 57,
    • PIT-40A poz. 38

za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań.

Jeśli dana osoba składała kilka PIT-ów, to wpisuje kwotę przychodu z jednego z nich. Nigdy nie jest wpisywana suma przychodów z PIT-ów.

Który przychód należy wpisać?

Znaczenia ma rok w którym wysyłamy przykładowo PIT. Od tego roku odejmujemy 2 lata i przychód za ten rok, wpisujemy jako daną autoryzacyjną.

Przykład 1

Przedsiębiorca wysyła deklaracja VAT za grudzień 2018 r. w 2019 r. Aby wysyłka się powiodła musi wpisać przychód za 2017 r.

Przykład 2

Przedsiębiorca wysyła PIT za 2018 r. w 2019 r. W tym celu musi posłużyć się przychodem za 2017 r.

Przykład 3

Przedsiębiorca wysyła korektę deklaracji VAT za sierpień 2016 r. w 2019 r. Wpisuje kwotę przychodu z 2017 r.

Które dokumenty można potwierdzić przychodem?

Każdy podatnik może wysłać swojego PIT-a, deklarację VAT i strukturę JPK_VAT podpisując go kwotą przychodu.

PIT kwotą przychodu

W jaki sposób podpisać PIT?

Osoba która chce wygenerować i podpisać swojego PIT-a kwotą przychodu ma dwie opcje. Może skorzystać z:

  • systemu e-deklaracje (bezpośrednio),
  • programu księgowego np. inFakt.

Szczególni podatnicy mają jeszcze trzecią opcję – Twój e-PIT.

Gdzie mogę pobrać potwierdzenie wysyłki PIT-a?

Podatnicy, którzy skorzystają z systemu MF e-deklarację będę musieli pobrać sobie UPO samodzielnie. W programach księgowych pobiera się ono zazwyczaj automatycznie.

Czy księgowy może podpisać dokumenty za klienta jego przychodem?

Nie, księgowy nie może podpisać dokumentu za klienta kwotą jego przychodu. Podpisanie dokumentu w ten sposób, traktowane jest na równi ze złożeniem za podatnika podpisu za niego.

Przychód w aplikacji inFakt

Klienci inFakt przed wysyłką dokumentów za grudzień lub IV kwartał 2018 oraz przed złożeniem PIT za 2018 r. powinni uzupełnić przychód za 2017 r.

Aby to zrobić należy przejść miejsca: USTAWIENIA → PODATEK DOCHODOWY i uzupełnić WARTOŚĆ PRZYCHODU.

przychód w aplikacji inFakt