Jak wygląda KPiR i jakich obowiązków ubyło, a jakich przybyło przedsiębiorcom wraz ze zmianą przepisów w 2016?
Nowy wzór Książki Przychodów i Rozchodów, brak obowiązku jej drukowania oraz zmiany w spisie z natury – to zmiany w KPiR, które weszły w życie wraz z kwietniowym rozporządzeniem.
Zmiana wzoru Książki Przychodów i Rozchodów
Nowe przepisy zmodyfikowały wygląd książki – zmiany w KPiR wynikają z wprowadzonej ulgi dotyczącej kosztów działalności badawczo-rozwojowej.
Do Książki Przychodów i Rozchodów dodano nową kolumnę. Przejście na nowy wzór dla firm, które założyły KPiR przed zmianą przepisów nie jest w 2016 roku obowiązkowe.
Limit KPiR – zmiany w sposobie liczenia
Zniesienie obowiązku drukowania KPiR
Rozporządzenie uwalnia przedsiębiorców od obowiązku drukowania Książki Przychodów i Rozchodów.
Do tej pory obowiązkiem każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą było comiesięczne drukowanie KPiR – do 20. dnia kolejnego miesiąca.
W tej chwili nie ma już konieczności przechowywania zapisów w formie papierowej – wystarczająca jest forma elektroniczna.
Zmianie uległ też rodzaj nośników, z jakich należy korzystać – nie muszą to być już magnetyczne nośniki informacji, w przepisach znajduje się zapis o informatycznych nośnikach informacji.
Brak obowiązku sporządzania spisu z natury na początek roku
Do przepisów dodano zapis, który mówi, że obowiązek sporządzenia spisu z natury na początek roku mają ci przedsiębiorcy, którzy nie sporządzili spisu z natury na koniec roku.
W praktyce oznacza to konieczność sporządzenia spisu z natury jedynie na 31 grudnia i wpisanie jego wartości do KPiR na dzień 1 stycznia kolejnego roku.
Ci przedsiębiorcy, którzy utracili w czasie roku prawo do rozliczania się w oparciu o ryczałt lub kartę podatkową, są zobowiązani do założenia KPiR i przygotowania spisu z natury na pierwszy dzień prowadzenia KPiR.
Chcesz księgować swoją firmę w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo.
- Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
- A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi