PKD 2025 – duże zmiany dla handlu

Maciej Sztykiel

Od stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa klasyfikacja działalności – PKD 2025, która zastąpi PKD 2007. Gruntowne zmiany dotkną jeden z najpopularniejszych kodów PKD 47.91.Z, co oznacza dużo nowości dla handlu stacjonarnego, jak i e-commerce. Wyjaśniamy, co dokładnie się zmieni i co to oznacza dla przedsiębiorców, którzy sprzedają nie tylko w internecie. 

PKD 2025 jest przygotowywana przez Główny Urząd Statystyczny i zostanie wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Załącznik od GUS do projektu ma ponad 1100 stron i zawiera nowy podział z uwzględnieniem nowo powstałych zawodów i branż. Celem jest także uporządkowanie klasyfikacji oraz uspójnienie jej z unijnymi i międzynarodowymi standardami, co ułatwi raportowanie i prowadzenie statystyk. Wszystko o nowej PKD 2025 przeczytasz w osobnym wpisie na Blogu.

Sprzedaż klasyfikowana wg asortymentu, a nie kanału sprzedaży

Duże zmiany obejmą przedsiębiorców prowadzących handlową działalność detaliczną określoną kodem PKD 47.91.Z: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Jednocześnie usunięta zostanie grupa 47.8 „Sprzedaż detaliczna prowadzona na straganach i targowiskach”. Według nowej klasyfikacji sprzedaż będzie klasyfikowana wg asortymentu, a nie kanału sprzedaży. Co to oznacza?

Po zmianach nie będzie już kodu wskazującego na działalność handlową e-commerce, a nowy przedsiębiorca powinien wybrać kod lub kody wskazujące na asortyment towarów, które sprzedaje. Nie będzie zatem źródła informacji o tym, ile firm rejestruje działalność w tej branży.

Marcin Szokalski
ekspert inFaktu

Oznacza to nie tylko nowy sposób prowadzenia statystyk, ale też nowe obszary dla przedsiębiorców.

Może to również powodować dodatkowe wyzwania przy rejestracji działalności. Okres przejściowy potrwa do końca 2026 roku, jednak już od stycznia 2025 nowo założone firmy muszą stosować PKD 2025.

Piotr Juszczyk
Główny Doradca Podatkowy inFaktu
box-icon

Ważne

Przedsiębiorcy, którzy założą firmę do końca 2024 roku, będą mieli 24 miesiące okresu przejściowego na zmianę kodów PKD. Natomiast wszystkie firmy założone od 2025 roku muszą stosować już PKD 2025.

Możliwe zamieszanie z kodem 47.91.Z

Choć kod 47.91.Z, dotychczas zarezerwowany dla e-commerce, nie będzie już dotyczył tej formy handlu, to nadal pozostanie w nowej klasyfikacji PKD 2025, co może sprawić przedsiębiorcom wiele kłopotów. Zwraca na to uwagę Marcin Szokalski.

Zamiast „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet”, kod 47.91.Z będzie oznaczał „Pośrednictwo w sprzedaży detalicznej niewyspecjalizowanej”. Osoby, które zakładają firmę, szukają kodów w wyszukiwarkach internetowych, a tam dalej dostępne bedą dotychczasowe kody, więc zapewne wielu z nich błędnie przepisze nieaktualny kod.

Marcin Szokalski
ekspert inFaktu

To realny scenariusz, tym bardziej w okresie przejściowym do 31 grudnia 2026 r., kiedy aktualne będą kody zarówno PKD 2007, jaki PKD 2025. 

PKD 47.91.Z – jeden z najpopularniejszych kodów PKD

Kod 47.91.Z jest na miejscu 4. wśród najpopularniejszych kodów PKD.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy (październik 23 – wrzesień 24) wskazano go, jako główną działalność w 11 424 wniosków (4% wszystkich nowych firm).

Marcin Szokalski
ekspert inFaktu

Po zmianach nie dowiemy się więc z klasyfikacji PKD, ile działalności w Polsce prowadzi handel e-commerce, ale będziemy w stanie określić ile podmiotów sprzedaje dany produkt. 

Maciej Sztykiel
Były dziennikarz ekonomiczny RMF FM oraz Radia ZET. Niegdyś fotograf, choć pasja pozostała do dziś. W inFakcie odpowiadam za tłumaczenie języka podatkowego na ludzki, krótkodystansową komunikację i długofalowy PR oraz kreatywny marketing. Po pracy jestem żeglarzem, marzycielem i psiarzem.