Częste podróże służbowe to także kwestia zakupu odpowiedniego bagażu. Walizka w kosztach firmy? Ten zakup należy do najbardziej kłopotliwych wydatków – zazwyczaj nie ma szans na jego zaksięgowanie.

Koszty mniej i bardziej oczywiste

„Poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” – w ten właśnie sposób przepisy definiują pojęcie kosztów.

To dość ogólne sformułowanie sprawia, że koszty stanowią kategorię o bardzo szerokim zakresie.

Przedsiębiorca ma możliwość ujęcia w nich m. in.: laptopa, wyposażenia biura, oprogramowania, ale również roweru, biletów MPK, środków czystości czy też nawet… psa.

W przypadku wydatków, które mogą się wydawać mniej oczywiste w kontekście prowadzenia firmy, to zawsze na przedsiębiorcy spoczywa ciężar udowodnienia, że dany zakup był uzasadniony potrzebami firmy.

Zdarza się jednak, że organów skarbowych nie jest w stanie przekonać żadna argumentacja. To szczególnie częste w momentach, kiedy wydatek ma charakter w dużym wymiarze osobisty. Niestety, tak właśnie jest z walizką.

Walizka biznesmena

Walizka w kosztach – w większości przypadków nie pomoże żadna argumentacja

Choć zakup walizki nie został wprost wymieniony wśród wydatków, których nie da się ująć w kosztach uzyskania przychodów, to jego rozliczenie w firmie jest praktycznie niemożliwe.

Zawiedzeni mogą czuć się przede wszystkim przedsiębiorcy często wyjeżdżający w podróże służbowe (np. na konferencje, szkolenia), w których walizka jest nieodzownym sprzętem.

Rozliczanie delegacji – obliczanie diety za podróż służbową

Urzędnicy zazwyczaj przyjmują, że taki wydatek ma charakter osobisty, co sprawia, że jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jest niemożliwe.

Próba argumentacji, że z powodu konieczności spakowania rzeczy żaden wyjazd służbowy bez walizki się nie obędzie, może się zdać na nic. Identycznie jak przekonywanie, że walizka może mieć spory wpływ na to, jak przedsiębiorca prezentuje się np. w oczach kontrahentów.

Powyższe tłumaczenia nie są wystarczające do uznania, że zakup walizki jest niezbędny w kontekście osiągania przychodów, jak też zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. A to warunki niezbędne do rozliczenia jakiegokolwiek wydatku w kosztach firmowych.

Podobnie zresztą, rzecz ma się z zakupem ubrania – w tym eleganckiego garnituru na spotkania z kontrahentami: Garnitur w kosztach uzyskania przychodu.

Czy wszystko stracone? Teoretycznie zawsze istnieje możliwość wliczenia w koszty zakupu wątpliwego – wszystko zależy od siły argumentacji podatnika. Jeśli przyjmiemy, że jego praca polega głównie na podróżowaniu i zajmuje mu to regularnie np. połowę miesiąca, istnieje szansa na przychylne zdanie urzędu skarbowego. Jest to jednak bardziej łut szczęścia niż zasada postępowania.

Chcesz dodawać koszty w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo.
  • Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
  • A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.