Nie jest łatwo prowadzić firmę w pojedynkę – czasami opłaca się zlecić część zadań, aby nie tracić czasu na rzeczy, które kto inny zrobi lepiej i szybciej. Wówczas niezbędni są współpracownicy. Jak spisać dobrą umowę?

Jakiej umowy potrzebuję?

Załóżmy, że znalazłeś już swojego wymarzonego współpracownika – wirtuoza grafiki, guru programowania, błyskotliwego copywritera czy magika od SEO. Zakurzone zlecenia w to-do-listach czekają na realizację. Teraz więc należy sporządzić dla współpracownika umowę. W przypadku współpracowników, są zwykle trzy możliwości:

Umowa o dzieło

  • przedmiotem umowy o dzieło jest efekt działań, rezultat, określany terminem „dzieła”
  • efekt ma większe znaczenie niż sposób wykonania dzieła
  • umowa jest z reguły płatna (chyba że mówi inaczej)
  • wykonanie dzieła z reguły można przekazać osobom trzecim (chyba że umowa mówi inaczej)
  • wynagrodzenie zależy m.in. od przedstawienia rezultatu prac (według zasad opisanych umową)
  • nie ma konieczności opłacania składek ZUS za współpracownika (dotyczy osób, które nie są jednocześnie zatrudnione na etacie)
  • przeniesienie praw autorskich może okazać się niezbędne (jeśli przedsiębiorca np. chce mieć prawo do powielania i rozpowszechniania dzieła)
  • umowa może mieć formę ustną, ale przeniesienie praw autorskich wymaga formy pisemnej

Przykładowe zlecenia: strona www, logotyp, seria precli, napisanie eBooka, aplikacja mobilna, audyt, szkolenie.

Umowa zlecenie (czasami także „umowa zlecenia”)

  • przedmiotem umowy jest staranne wykonywanie powierzonego zlecenia
  • sposób wykonania ma większe znaczenie niż efekt
  • umowa może być bezpłatna
  • zlecenia z reguły nie można przekazać osobom trzecim (chyba że umowa mówi inaczej)
  • wynagrodzenie zależy od starannego wykonywania zlecenia
  • konieczność opłacania składek ZUS społecznych i zdrowotnych (nie dotyczy studentów; pracownicy będący jednocześnie na etacie z wynagrodzeniem min. 1500 zł – tylko składki zdrowotne)
  • przeniesienie praw autorskich zwykle nie jest konieczne
  • umowa może mieć formę ustną

Przykładowe zlecenia: roznoszenie ulotek, przeprowadzenie kampanii reklamowej, telemarketing, ochrona, wsparcie techniczne, konsultacje.

Umowa ramowa o współpracy

Taki kontrakt należy do umów „nienazwanych”, nie jest określony w przepisach i mają do niego odniesienie zasady ogólne kodeksu cywilnego. Umowę ramową spisuje się, aby określić ogólne warunki regularnej współpracy, w tym np. szczegóły konkretnych zleceń, wynagrodzenie i sposób zapłaty, sposób i terminy wykonania, formę i terminy zgłaszania poprawek, itp. W praktyce taką umowę często spisują pomiędzy sobą dwie firmy, aby w przyszłości konkretne zlecenia rozliczać na podstawie faktur VAT.

Każdą z tych umów sporządzisz w Umownie.pl

Te trzy typy umów można łatwo i szybko wystawić w Umownie.pl – siostrzanym serwisie inFaktu przeznaczonym dla osób zatrudniających współpracowników. Wystarczy podać kwotę netto lub brutto, a serwis sam wyliczy jakie kwoty podatków i jakie składki ZUS trzeba zapłacić. O innych, ciekawych możliwościach Umownie.pl pisaliśmy m.in. tutaj.