Matematyk, który zajmuje się księgowością i kadrami. Obecnie rozwiewa wątpliwości księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, webinarach i artykułach na blogach inFakt. W przystępny sposób opisuje trudne przypadki, które zna z własnej praktyki.

Od 2019 r. zmieniła się wysokość wydatków związanych z pojazdami osobowymi, która może być rozliczone w kosztach. W jakiej wysokości zaksięgować ubezpieczenie pojazdu w kosztach firmy? W tym wpisie odpowiem na to pytanie.

  • Ubezpieczenia OC, NNW są księgowane do kosztów w pełnej wysokości.
  • Składki na AC, czy GAP są księgowane w całości, gdy wartość pojazdu nie przekracza 150.000 zł.
  • Gdy wartość pojazdu jest wyższa niż 150.000,  to  ubezpieczenia AC, GAP księgowane są w proporcji.

Ubezpieczenie pojazdu w kosztach firmy

Przedsiębiorcy bardzo często w swoich działalnościach użytkują pojazdy osobowe. Od 2019 r. zmienił się sposób rozliczania pojazdów. Z korzystnych finansowo rzeczy – podniesiono limit amortyzacji z 20.000 euro do 150.000 zł. Natomiast jeśli chodzi o zmiany niekorzystne dla podatników, to ograniczono możliwość rozliczania kosztów pojazdu do 75% lub 20% i wprowadzono limit 150.000 zł dla leasingu operacyjnego.

Co do ubezpieczeń, takich jak OC czy NNW to księgujemy je w pełnej wysokości. Natomiast AC, czy GAP księgowane jest w:

  • pełnej wysokości, gdy wartość pojazdu nie przekracza 150.000 zł,
  • w proporcji – 150.000/ wartość pojazdu, gdy wartość pojazdu przekracza 150.000 zł.

Koszt ubezpieczenia należy zaksięgować na podstawie polisy, do której wartość dołączyć potwierdzenie zapłaty.

Współwłasność, a kwota z polisy

Zdarza się, że przedsiębiorca w swojej firmy użytkuje pojazd osobowy, który jest jego współwłasnością. Jak wówczas rozliczyć wydatek? Kiedy można zaksięgować całą wartość OC z polisy?

Rozliczenie pełnej kwoty OC jest możliwe, gdy pojazd został zakupiony przez małżonków, podczas trwania ich małżeństwa i mają oni wspólność majątkową.

Natomiast, gdy podatnik zakupił pojazd np. z tatą, gdzie udział rodzica wynosi 10 %, to wówczas przedsiębiorca może rozliczyć 90% z kwoty OC w kosztach. Gdyby w umowie nie został określony udział procentowy, to 100% dzielimy na liczbę osób która pojazd zakupiła – 2 osoby po 50%, 3 osoby po 33,3%, 4 osoby po 25%.

Ubezpieczenie pojazdu w kosztach firmy

Jak koszt wygląda w praktyce?

Jeśli przedsiębiorca korzysta z programu do rozliczeń księgowych, to nie musi przejmować się wyliczeniami. Aplikacje po wprowadzeniu faktury same zazwyczaj, księgują prawidłową kwotę. Natomiast moim zdaniem warto wiedzieć, jak to wyliczenie dokładnie wygląda i ile faktycznie przedsiębiorca rozliczy w kosztach firmy.

Przykład 1

Pan Dariusz użytkuje w firmie pojazd o wartości 200.000 zł. Jest on w środkach trwałych. Przedsiębiorca zakupił ubezpieczenie o wartości 4.500 zł, gdzie OC wyniosło 2.500, a AC – 2.000 zł. Jaką kwotę z polisy przedsiębiorca ujmie w kosztach?

  • 2500 zł → koszt OC, który zostanie ujęty w kosztach
  • 150.000/200.000 = 0,75
  • 0,75 * 2.000 = 1.500
  • 2.500 + 1.500 = 4.000 → kwota, która zostanie zaksięgowana do kosztów

Przykład 2

Pani Krystyna zakupiła pojazd razem z siostrą. Udział Pani Krystyny wynosi 70%, a wartość pojazdu wynosi 100.000 zł. Panie zakupiły ubezpieczenie OC tego pojazdu w kwocie 2400 zł. Jaką kwotę z polisy Pani Krystyna ujmie w kosztach?

  • 70% * 2400 = 1680 zł → kwota do zaksięgowania w kosztach firmy

Chcesz rozliczać swój pojazd w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.