Od 2019 r. koszty pojazdu będą rozliczane w wysokości 20% lub 75% faktycznego wydatku. Co to oznacza? Jaka kwota kosztu pojazdu będzie księgowana do kosztów firmowych w 2019 r.? Zapraszam do wpisu po wyjaśnienia i po przykłady.
- Ograniczenie rozliczania kosztów
- Jaka kwota kosztu pojazdu będzie księgowana do kosztów w 2019 r.?
- Przykład 2
- Przykład 3
- Przykład 4
- Przykład 5
Ograniczenie rozliczania kosztów
Zmiana w rozliczaniu kosztów dotyczy wyłącznie samochodów osobowych. Samochody ciężarowe, specjalne i te z pełnym odliczeniem VAT-u (100%), mają nadal prawo do rozliczenia całego wydatku w kosztach.
Koszty pojazdu, jakich limit dotyczy to przykładowo paliwo, naprawy, części, autostrady, oleje, płyny.
Przedsiębiorca od 2019 r. rozliczy w kosztach wydatki związane z pojazdem w wysokości:
- 20%, gdy będzie użytkować własny pojazd, nie wprowadzony do majątku firmy (dawna kilometrówka do PIT),
- 75%, gdy pojazd będzie w majątku firmy (ŚT, wyposażenie, leasing finansowy) lub użytkowany na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, czy użyczenia.
Jaka kwota kosztu pojazdu będzie księgowana do kosztów w 2019 r.?
Pojawia się pytanie, od jakiej wartości, czy też podstawy liczyć te 75% lub 20%. Ogólnie może być 5 możliwości:
- podatnik zwolniony z VAT – podstawą do wyliczenia jest kwota brutto z faktury,
- czynny podatnik VAT, który odlicza 50% VAT-u od kosztów pojazdu – podstawą do wyliczenia kosztu jest netto + 50% nieodliczonego VAT-u,
- czynny podatnik VAT, który odlicza 100% VAT-u od kosztów pojazdu – podstawą do wyliczenia kosztu jest kwota netto,
- przedsiębiorca który wykonuje sprzedaż mieszaną (zwolniona i opodatkowaną), który ma prawo odliczać 50% VAT-u od kosztów pojazdu i stosuje wskaźnik proporcji X% – podstawą do wyliczenia kosztu jest brutto – (50% VAT-u * X%),
- przedsiębiorca który wykonuje sprzedaż mieszaną (zwolniona i opodatkowaną), który ma prawo odliczać 100% VAT-u od kosztów pojazdu i stosuje wskaźnik proporcji X% – podstawą do wyliczenia kosztu jest brutto – (100% VAT-u * X%).
Przykład 1
Pan Jan prowadzi działalność gospodarczą i korzysta ze zwolnienia z VAT. W firmie użytkuje dwa pojazdy – jeden w leasingu operacyjnym, drugi użyczony od kolegi. Do każdego z pojazdów w styczniu 2019 r. zakupi paliwo za kwotę 1000 zł + 230 zł VAT. Jakie kwoty Pan Jan zaksięguje do kosztów?
- pojazd 1 – 75% * 1230 zł = 922,50 zł,
- pojazd 2 – 75% * 1230 zł = 922,50 zł.
Przykład 2
Pan Tomasz prowadzi działalność gospodarczą i jest VAT-owcem. W firmie użytkuje dwa pojazdy – jeden w leasingu operacyjnym, drugi użyczony od kolegi. Od obu pojazdów odlicza 50% VAT-u. Do każdego z pojazdów w styczniu 2019 r. zakupi paliwo za kwotę 1000 zł + 230 zł VAT. Jakie kwoty Pan Tomasz zaksięguje do kosztów?
- pojazd 1 – 75% * 1115 = 836,25 zł,
- pojazd 2 – 75% * 1115 = 836,50 zł,
- z obu faktur zostanie łącznie odliczony VAT w wysokości 230 zł.
Przykład 3
Pani Natalia prowadzi działalność gospodarczą i jest VAT-owcem. W firmie użytkuje dwa pojazdy – jeden w leasingu operacyjnym, drugi użyczony od kolegi. Od obu pojazdów odlicza 100% VAT-u. Do każdego z pojazdów w styczniu 2019 r. zakupi paliwo za kwotę 1000 zł + 230 zł VAT. Jakie kwoty Pani Natalia zaksięguje do kosztów?
- pojazd 1 – 75% * 1000 = 750 zł,
- pojazd 2 – 75% * 1000 = 750 zł,
- z obu faktur zostanie łącznie odliczony VAT w wysokości 460 zł.
Przykład 4
Pani Kinga prowadzi działalność gospodarczą, w VAT prowadzi sprzedaż mieszaną – wskaźnik VAT wynosi 30%. W firmie użytkuje dwa pojazdy – jeden w leasingu operacyjnym, drugi użyczony od kolegi. Od obu pojazdów ma prawo odliczać 50% VAT-u. Do każdego z pojazdów w styczniu 2019 r. zakupi paliwo za kwotę 1000 zł + 230 zł VAT. Jakie kwoty Pani Kinga zaksięguje do kosztów?
- pojazd 1 – 75% *[1230 – (230*50%*30%)] zł = 75% * 1195,50 zł = 896,63 zł,
- pojazd 2 – 75% *[1230 – (230*50%*30%)] zł = 75% * 1195,50 zł = 239,10 zł,
- z obu faktur zostanie łącznie odliczony VAT w wysokości 69 zł.
Przykład 5
Pani Aneta prowadzi działalność gospodarczą, w VAT prowadzi sprzedaż mieszaną – wskaźnik VAT wynosi 30%. W firmie użytkuje dwa pojazdy – jeden w leasingu operacyjnym, drugi użyczony od kolegi. Od obu pojazdów ma prawo odliczać 100% VAT-u. Do każdego z pojazdów w styczniu 2019 r. zakupi paliwo za kwotę 1000 zł + 230 zł VAT. Jakie kwoty Pani Aneta zaksięguje do kosztów?
- pojazd 1 – 75% *[1230 – (230*100%*30%)] zł = 75% * 1161 zł =870,75 zł,
- pojazd 2 – 75% *[1230 – (230*100%*30%)] zł = 75% * 1161 zł = 870,75 zł,
- z obu faktur zostanie łącznie odliczony VAT w wysokości 138 zł.
Załóż testowe konto i korzystaj za darmo
- Przekonaj się, jak proste jest wystawianie faktur i dbanie o porządek w dokumentach.
- Dodatkowo otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów na infolinii.
- Wypróbuj też naszą wielokrotnie nagradzaną aplikację mobilną.
- A gdy Twoje potrzeby wzrosną – rozpocznij przez inFakt współpracę z księgową lub księgowym.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi