Sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować wiarygodność firmy?

Dorota Mglej

Przed Tobą nowa współpraca biznesowa? A może chcesz porównać się z konkurencją, sprawdzić skuteczność działań innych firm lub przyjrzeć się możliwościom rozwoju, np. kupna jakiegoś biznesu? Warto wiedzieć, jak ocenić wiarygodność i kondycję firmy, korzystając z informacji dostępnych w internecie. Sprawdź, jak to zrobić.

Aby zapewnić sobie rzetelnego partnera do dobrej współpracy na lata, już na początku sprawdź, czy warto wejść w ten układ. Kluczowe są nie tylko zaufanie, ale też początkowa ocena i późniejsza kontrola wiarygodności i sytuacji. 

Sprawdź, co mówi internet

Zacznij od przeprowadzenia zaawansowanego researchu w internecie. Wyszukaj nazwę firmy, ale staraj się filtrować wyniki. Sprawdzaj te, które mogą świadczyć o jej ewentualnych problemach.

W wynikach pojawiają się strony z dłużnikami? Miej się na baczności i dokładnie to zweryfikuj. W opiniach przeważają same negatywne? Zapoznaj się z przedstawionymi w nich zarzutami – oczywiście mając na uwadze, że często mogą to być np. komentarze od nieuczciwych konkurentów. 

Na portalach dla pracowników ludzie skarżą się, że np. nie otrzymują wynagrodzeń? Zwróć uwagę na te komentarze, które wydają się autentyczne i konstruktywne. Pamiętaj, że nie zawsze są obiektywne. Sprawdź wiarygodność takich informacji, zanim wpłyną na Twoją decyzję o współpracy z daną firmą.

Zweryfikuj informacje o firmie w rejestrach

Jak? Najprościej – sprawdzając podstawowe bazy i rejestry działalności gospodarczych. Publiczne oraz komercyjne. Czyli m.in.:

  • KRS – jeśli Twoim potencjalnym kontrahentem jest spółka. To prawdziwa skarbnica wiedzy i informacji o firmach.
  • CEIDG – jeśli chcesz podjąć współpracę z partnerem prowadzącym jednoosobową działalność (albo wspólnikiem spółki cywilnej). Sprawdzisz tu tak naprawdę tylko podstawowe dane rejestrowe. Czyli: czy firma faktycznie istnieje, jest zarejestrowana oraz czy jej działalność nie jest zawieszona.
  • rejestr.io – szeroki zbiór informacji dostępnych w rejestrach publicznych, ale podany w dużo bardziej czytelny, intuicyjny sposób. 

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta w KRS?

Z KRS za darmo wyciągniesz wiele ważnych informacji na temat danej spółki. Jak to zrobić? Najlepiej w dwóch krokach:

  1. Wejdź w Wyszukiwarkę KRS i wpisz numer KRS interesującej Cię firmy. Wyświetl “Dane szczegółowe” – otrzymasz wszystkie najważniejsze informacje o firmie:
  • dokładne dane adresowe;
  • datę wpisu do Rejestru Przedsiębiorców i ewentualną datę wykreślenia;
  • datę zawieszenia i wznowienia działalności;
  • szczegółowe informacje o ewentualnym postępowanie upadłościowym;
  • dane członków zarządu.
  1. Następnie przejdź na stronę Przeglądarki dokumentów finansowych. Wpisz numer KRS. W wynikach otrzymasz wszystkie dokumenty finansowe opublikowane przez Twojego przyszłego kontrahenta. 

Są tam m.in.:

  • roczne sprawozdania finansowe spółki;
  • szczegółowe sprawozdania z działalności;
  • uchwały o podziale zysku lub pokryciu strat.

Plik z dokumentami najczęściej pobierzesz w formacie XML. Aby go rozczytać, możesz użyć bezpłatnych przeglądarek sprawozdań finansowych, np. Wizualizacje sprawozdań na stronie Ministerstwa Finansów

Warto przejrzeć i przeanalizować wszystkie zawarte tam informacje i liczby, m.in.: 

  • osiągane przychody i ponoszone koszty – struktura przychodów i kosztów, na czym firma zarabia najwięcej, na co i w jakiej wysokości ponosi koszty; 
  • czy firma generuje zysk, czy stratę;
  • przepływ środków pieniężnych, ich źródła i wykorzystanie;
  • porównując dane zawarte w sprawozdaniach finansowych z kilku ostatnich lat, ocenisz, czy firma się rozwija, czy wręcz przeciwnie (oraz jaka jest dynamika tego wzrostu/spadku);
  • czasami w dokumentach znajdują się też dodatkowe oświadczenia/adnotacje – mogą Cię zainteresować, szczególnie jeśli znasz firmę i kontekst takich informacji.

Dzięki takim analizom ogólnodostępnych danych ocenisz sytuację, w jakiej znajduje się Twój obecny lub potencjalny partner.

Może się też zdarzyć, że nie znajdziesz w rejestrach sprawozdania finansowego interesującego Cię podmiotu. Co to oznacza? Że firma nie zdecydowała się na opublikowanie dokumentów. Z tego faktu również możesz wyciągnąć odpowiednie wnioski. 

Jak sprawdzić wiarygodność firmy w Rejestr.io?

Samodzielne przeszukiwanie rejestrów i sprawozdań finansowych wydaje Ci się zbyt czasochłonne? Jest inne rozwiązanie. Komercyjne narzędzia, m.in. rejestr.io. To szeroki zbiór informacji o firmach podanych w jasny i bardzo przystępny sposób. Znajdziesz w nim wszystkie informacje zawarte w KRS (ale w dużo bardziej czytelnej formie) oraz dodatkowo m.in.:

  • dokładną strukturę właścicielską spółki, kto jest kim w zarządzie i radzie nadzorczej;
  • powiązania z innymi firmami (przedstawione również na czytelnych grafikach);
  • dodatkowe informacje, jak np. komunikaty Komisji Nadzoru Finansowego;
  • otrzymaną pomoc ze środków publicznych,
  • status podatnika VAT.

Rejestr.io w ograniczonej wersji jest dostępny bezpłatnie. Za dostęp do wszystkich informacji trzeba wykupić jeden z planów abonamentowych.

Sprawdź, czy Twój partner jest wypłacalny

Wiesz już, że firma istnieje i działa. Zgromadziłeś(-aś) kilka ważnych informacji np. o jej sytuacji i kondycji finansowej. Co dalej? Żeby mieć pewność, że na pewno doczekasz się pieniędzy za przyszłe transakcje, sprawdź, czy kontrahent jest wypłacalny i nie widnieje w rejestrach dłużników.

Rejestry prowadzone przez instytucje państwowe

Możesz zweryfikować to w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości. W bazie widoczne są informacje dotyczące toczących się postępowań restrukturyzacyjnych, egzekucyjnych czy upadłościowych.  

Czy dana firma ma długi, możesz też sprawdzić w prowadzonym przez KRS Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych (RDN). Nieuczciwi kontrahenci wpisywani są do niego z urzędu na podstawie orzeczenia sądu. Jak z niego skorzystać? Złóż wniosek do KRS (koszt to 15 zł) o wydanie zaświadczenia, że firma nie widnieje w rejestrze. 

Rejestry komercyjne, czyli BIG

Wiarygodność firmy sprawdzisz też w komercyjnych rejestrach dłużników, czyli Biurach Informacji Gospodarczej. Na polskim rynku działa kilka BIG. Jednym z nich jest Krajowy Rejestr Długów. Gromadzi on informacje o nierzetelnych firmach zgłoszone przez wierzycieli (zwykle kontrahentów), banki itp

Żeby skorzystać z BIG, zwykle trzeba się zarejestrować, wnieść odpowiednią opłatę i wpisać danych wyszukiwanej firmy – zwykle jest to NIP.

Pamiętaj, że Ciebie też oceniają

Musisz zdawać sobie sprawę, że weryfikacja i ocena wiarygodności zawsze działa w dwie strony. Twoi ewentualni partnerzy z dużą pewnością poświęcają tyle samo czasu i energii na weryfikowanie stanu Twojej firmy. Przygotuj się na to. Warto na bieżąco:

  • kontrolować swój wizerunek w internecie – sprawdzać, jakie informacje pojawiają się na Twój temat w wyszukiwarce;
  • dbać o to, by informacje były zawsze aktualne i rzetelne;
  • jeśli jesteś w KRS, publikuj najnowsze sprawozdania finansowe. Brak aktualnych dokumentów od razu wzbudzi podejrzliwość potencjalnych kontrahentów.

Wiedza o kontrahencie to podstawa bezpiecznej współpracy. Informacja kosztuje – na jej zdobycie trzeba poświęcić czas i czasami pieniądze. Jednak brak tej informacji kosztuje więcej. A wejście w relację biznesową z nieuczciwą firmą może przysporzyć nam wiele problemów, chociażby utratę płynności finansowej.

Bądź na bieżąco, obserwuj inFakt w Google News.


Dorota Mglej
Absolwentka studiów ekonomicznych, zainteresowana biznesem i finansami. W inFakcie odpowiadam za content. Dostarczam Przedsiębiorcom i Księgowym treści, które pomagają prowadzić firmę. Prywatnie miłośniczka gór, podróży i książek.