PUE ZUS – jak się zalogować i jakie sprawy można załatwić online?
W ramach prześwietlania działania e-Urzędu, tym razem sprawdzamy jak w praktyce działa PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Możemy dzięki niej m.in. złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, a także wiele innych. Sprawdźcie jak to zrobić!
PUE ZUS – co to jest?
Jeżeli chcemy cokolwiek “załatwić” w ZUS, nie wystarczy platforma ePUAP.
ZUS ma swoją własną stronę, za pomocą której, możemy się z nim komunikować. Jest to PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Możemy mieć konto na PUE ZUS, bez posiadania ePUAP, działają one niezależnie, ale wówczas niewiele możemy za jego pomocą zrobić. Do wykonania każdej akcji autoryzację, czyli podpis, musimy złożyć albo za pomocą podpisu kwalifikowanego albo Profilu Zaufanego.
Najłatwiej jest zarejestrować się do PUE ZUS korzystając z logowania przez ePUAP, w którym już mamy swoje konto.
Poniżej pokazujemy jak to zrobić:
- przechodzimy na stronę ZUS. Po prawej stronie mamy możliwość zalogowania się do PUE ZUS. Widzimy, że mamy różne możliwości zalogowania się, mamy też możliwość rejestracji niezależnej od innych systemów. Można skorzystać z opcji logowania za pomocą ePUAP, żeby później móc od razu podpisywać dokumenty Profilem Zaufanym. Jesteśmy przekierowani do ePUAP
- możemy podejrzeć katalog usług udostępnianych przez ZUS drogą elektroniczną i zobaczyć co możemy zrobić online, jeżeli chodzi o ZUS,
- dodatkowo, przedsiębiorcy z poziomu PUE ZUS mają dostęp do ePłatnika. Jest to aplikacja do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Jest częścią PUE ZUS. ePłatnik jest internetowym odpowiednikiem programu Płatnik. Mogą z niego korzystać przedsiębiorcy, którzy zatrudniają do 100 pracowników. Potrzeba go aktywować.Za jego pomocą można składać dokumenty do ZUS, są dostępne kreatory tych dokumentów, które przed wysłaniem są weryfikowane.Dane, które są pobierane z ZUS do ePłatnika, są na bieżąco aktualizowane. Unikniemy dzięki temu sytuacji, gdzie deklaracja zostaje odrzucona ze względu na brak zgodności danych ubezpieczonego na deklaracji i w ZUS.
PUE ZUS – przejście z małego na duży ZUS
Przeanalizujemy dzisiaj przypadek, kiedy przedsiębiorca przechodzi z tzw. małego ZUS na duży.
Potrzebujemy w tym celu złożyć deklaracje ZUS ZWUA – czyli deklarację wyrejestrowującą z ubezpieczeń. Rejestrując działalność zgłaszamy się do ubezpieczeń z kodem ubezpieczeń właściwym dla małego ZUS, czyli kod 05 70 00.
Potrzebujemy się wyrejestrować i zarejestrować na deklaracji zgłaszającej do ubezpieczeń ZUS ZUA z nowym kodem ubezpieczeń, przypisanym dla dużego ZUS, czyli 05 10 00.
Zobaczmy jak to zrobić bez wychodzenia z domu:
- przechodzimy na stronę ZUS, logujemy się za pomocą Profilu Zaufanego,
- wybieramy zakładkę ePłatnik,
- i wśród listy deklaracji wyszukujemy interesującą nas deklarację – ZUS ZWUA,
- skorzystamy z kreatora, który udostępnia ZUS, jest on o łatwiejszy od ręcznego wypełniania dokumentu. W zasadzie potrzebujemy odpowiadać na pytania, a dokument odpowiednio się wygeneruje,
- widzimy nasze dane, przechodzimy dalej,
- wybieramy cel obsługi ubezpieczonego, w naszym przypadku to wyrejestrowanie z ubezpieczeń,
- przechodzimy dalej kreator,
- na końcu podpisujemy i wysyłamy.
Analogicznie, działamy z deklaracją ZUS ZUA, ponieważ po wyrejestrowaniu musimy się ponownie zarejestrować, tym razem z kodem do ubezpieczeń odpowiednim dla pełnego ZUS, czyli 05 10 00.
Dziękujemy, zachęcamy do pozostawiania pytań i zapraszamy do kolejnych odcinków z serii Jak zaksięgować?.
Podziel się nim ze znajomymi