Najem powierzchni reklamowej można rozliczać ryczałtem

Ministerswo finansów wydało kilka dni temu ciekawą interpretację ogólną – ważną dla każdego, kto uzyskuje przychody ze strony www. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami ministra najem powierzchni reklamowej na stronie www niezwiązanej z działalnością gospodarczą można rozliczać ryczałtem 8,5%.

Najem powierzchni reklamowej nie był traktowany jak… najem

Do tej pory fiskus (raczej) wykluczał rozliczanie przychodów z najmu powierzchni reklamowej stawką ryczałtową 8,5%. Oczywiście chodzi tutaj o najem na stronie www, która nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, np. na hobbystycznym blogu (przychody ze strony www w ramach prowadzonej działalności trzeba rozliczać na zasadach ogólnych – więcej na końcu artykułu).

Z prostej przyczyny – uważano, że to nie jest najem, co argumentowano w poniższy sposób:

1. Umowa o udostępnianie powierzchni reklamowej jest umową nienazwaną.

2. Tej umowie nie można przypisać cech najmu lub dzierżawy, ponieważ podstawową cechą umowy najmu jest wydanie rzeczy do używania, a umowy dzierżawy – wydanie rzeczy lub prawa do używania. Jako że strona internetowa nie jest przedmiotem materialnym, nie jest także „rzeczą”. Trudno też mówić o „prawie do używania”.

Przez to przychody np. z AdSense z prywatnego bloga należało rozliczać wśród przychodów z „innych źródeł” i obliczać od nich podatek na zasadach ogólnych. Tak opisywaliśmy to m.in. w tym artykule.

Co ciekawe, taka interpretacja stała jednak w sprzeczności z orzeczeniami sądów administracyjnych, które uznawały, że zyski osoby fizycznej zarządzającej stroną internetową można zakwalifikować do takich źródeł przychodów, jak najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze. I zapewne taka była motywacja wydania najnowszej ogólnej interpretacji podatkowej.

Reklamy na prywatnej stronie www można rozliczać jak najem

Najnowsza zmiana odwraca dotychczasowy sposób rozliczania przychodów z reklam.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Ministerstwa Finansów zyski z najmu np. na prywatnym blogu można rozliczać jak najem i opodatkować stawką ryczałtową 8,5%. Ta opcja nie dotyczy jednak najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ogólna interpretacja podatkowa nie jest co prawda wiążąca dla poszczególnych urzędów skarbowych, ale z pewnością jest bardzo ważną wskazówką. Można spodziewać się, że wkrótce nowe zasaday będą też stosowane przez poszczególne oddziały fiskusa.

Reklamy w ramach działalności gospodarczej – ich ryczałt nie dotyczy

Sytuacja nie zmieniła się natomiast jeśli chodzi o najem powierzchni reklamowej w ramach działalności gospodarczej. Takie zyski nadal należy opodatkować tak jak opodatkowana jest działalność (ale nie może to być ryczałt), po prostu wystawiając fakturę i rozliczając ją np. w KPiR wraz z innymi przychodami.

Korzystając z okazji warto pamiętać o tym, że takie rozwiązanie wcale nie musi być niekorzystne. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że:

  • najem w ramach działalności gospodarczej pozwala rozliczać koszty firmowe, które obniżają podatek dochodowy (stosowanie ryczałtu nie pozwala ani rozliczać kosztów, ani odliczać VAT-u od wydatków związanych z prowadzeniem danej strony),
  • najem w ramach działalności gospodarczej daje pewność, że rozliczenia nie zostaną zakwestionowane jako jednak będące działalnością gospodarczą (w przypadku najmu prywatnego trzeba liczyć się z tym, że fiskus może uznać działalność za „ciągłą” i „zorganizowaną”, czyli spełniającą kryteria działalności gospodarczej),
  • stronę www prowadzoną w ramach działalności gospodarczej można swobodnie reklamować, np. w Google AdWords lub na Facebooku.

A zatem przed zastosowaniem ryczałtu 8,5% warto zastanowić się, czy rozliczenie przychodów w ramach działalności gospodarczej nie jest jednak bardziej opłacalne. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku stron www, których prowadzenie wiąże się z wysokimi kosztami.

Prowadź księgowość online i oszczędzaj!

  • Wystawiaj faktury i dodawaj koszty – inFakt obliczy podatki
  • Dzwoń do księgowych inFaktu – kiedy tylko potrzebujesz
  • Testuj księgowość online przez 30 dni – za darmo, bez zobowiązań!

Załóż konto