Księgowość zwolniona z VAT w inFakcie – już dostępna!
Od tej pory z księgowości online w inFakcie mogą korzystać nie tylko VAT-owcy, ale także firmy zwolnione z VAT. Wszystko dzięki temu, że zmodyfikowaliśmy inFakt tak, by nie zawierał rozliczeń VAT-u, a także pozwalał prowadzić rejestry sprzedaży zwolnionej służące do obliczania limitu. Oczywiście, księgowość zwolniona z VAT w inFakcie jest niezwykle prosta i intuicyjna.
- Sprzedaż zwolniona z VAT – co to takiego?
- Sprzedaż zwolniona w inFakcie – krok po kroku
- 2. Księgujemy sprzedaż zwolnioną – typowe czynności
- 3. Składki ZUS, KPiR, podatek dochodowy
Sprzedaż zwolniona z VAT – co to takiego?
Każdy przedsiębiorca musi znać zasady rejestracji VAT, aby nie narazić się państwu i nie narobić sobie zaległości podatkowych. Istnieją następujące opcje:
- Działalność odgórnie nakazująca rejestrację VAT (chodzi m.in. o sprzedaż metali szlachetnych, alkoholu, papierosów, usługi doradcze, czy prawnicze).
- Działalność w której rejestracja VAT jest dobrowolna, czyli przysługują zwolnienia:
- podmiotowe – na podstawie limitu obrotu 150 tys. zł rocznie,
- przedmiotowe – na podstawie rodzaju sprzedaży (m.in. działalność lekarzy, psychologów, dentystów, itp.).
Do tej pory w inFakcie mogli prowadzić księgowość tylko przedsiębiorcy, którzy byli czynnymi VAT-owcami (niezależnie z jakiego powodu) oraz firmy prowadzące sprzedaż mieszaną, czyli jednocześnie opodatkowaną i zwolnioną.
Natomiast teraz w inFakcie księgują się także firmy, które prowadzą wyłącznie sprzedaż zwolnioną z VAT.
Sprzedaż zwolniona w inFakcie – krok po kroku
Prowadzenie księgowości zwolnionej z VAT w inFakcie jest bardzo proste. Poniżej opisujemy najbardziej podstawowe aspekty, dzięki którym każdy czytelnik może łatwo i szybko rozpocząć swoją przygodę z rozliczaniem w inFakcie.
1. Jak rozpocząć sprzedaż zwolnioną
Księgowość dla sprzedaży zwolnionej z VAT w inFakcie jest przeznaczona dla użytkowników, którzy nie rozpoczęli jak dotąd rozliczania sprzedaży opodatkowanej VAT-em lub mieszanej, czyli innymi słowy nie uzupełnili danych księgowych.
A zatem pierwszy krok do wyboru sprzedaży zwolnionej to właśnie wypełnienie danych księgowych. Oprócz podania typowych danych (m.in. zapisy z KPiR, pełne dane przedsiębiorcy), firmy zwolnione z VAT muszą pamiętać, aby w etapie „Deklaracje VAT i PIT”:
- w opcji „Rodzaj prowadzonej sprzedaży VAT” zaznaczyć „sprzedaż zwolniona” (inne możliwości, to „sprzedaż mieszana” oraz „tylko czynności opodatkowane VAT-em”),
- podać sumę sprzedaży w ramach limitu podmiotowego od 1 stycznia (jest to kwota sprzedaży, która m.in. nie kwalifikuje się do zwolnienia przedmiotowego, czyli na podstawie rodzaju sprzedaży – więcej na ten temat piszemy poniżej).
Takie ustawienie inFaktu oznacza, że w programie nie będzie opcji rozliczania VAT, w tym podawania stawek VAT na fakturze, generowania rejestru zakupów VAT, a także deklaracji VAT. Firmy zwolnione z VAT tych opcji po prostu nie potrzebują.
2. Księgujemy sprzedaż zwolnioną – typowe czynności
Po ustawieniu rozliczania sprzedaży zwolnionej można przystąpić do korzystania z inFaktu. Jest to naprawdę bardzo proste i sprowadza się do następujących czynności:
- Wystawianie „faktur zw” – sprzedaż, na którą klient żąda faktury
Wystawiając fakturę w inFakcie trzeba zawsze podać podstawę zwolnienia z VAT – również, gdy zwolnienie opiera się na limicie obrotu 150 tys. zł. rocznie. Jest to niezbędne do tego, by inFakt właściwie obliczał limit – bez uwzględniania tej sprzedaży, której do limitu się nie wlicza. Więcej na temat limitu 150 tys. zł. – w tym artykule.
- Wystawianie dokumentu „Utarg Dzienny” – łączna sprzedaż z dnia, na którą klienci nie żądali faktur
Sprzedaż na którą klienci nie żądali faktur dokumentuje się w inFakcie dokumentem „Utarg Dzienny”. Jest to zgodny z prawem sposób dokumentowania tzw. sprzedaży bezrachunkowej. W przypadku Utargu Dziennego również podaje się podstawę do zwolnienia z VAT do celu obliczania limitu dającego prawo do zwolnienia.
- Dodawanie kosztów
Dodawanie kosztów w przypadku sprzedaży zwolnionej odbywa się w prosty sposób – wystarczy wypełnić formularz przepisując dane z dokumentu zakupu. Dla firm zwolnionych z VAT kosztami są kwoty brutto (z VAT). Nie ma odrębnego sposobu dodawania kosztów mediów, gdyż firmy zwolnione z VAT rozliczają je tak samo jak wszystkie inne wydatki.
- Uproszczony rejestr sprzedaży VAT
Na podstawie faktur i Utargów Dziennych inFakt tworzy Uproszczony rejestr sprzedaży VAT dostępny w zakładce Księgowość. Jest to ewidencja sprzedaży, która określa prawo do zwolnienia z VAT. Zapisuje się w niej zarówno sprzedaż zwolnioną podmiotowo (na podstawie limitu), jak i przedmiotowo (na podstawie rodzaju sprzedaży). Właśnie dlatego tak ważne jest podawanie podstawy do zwolnienia na fakturach i Utargach Dziennych.
3. Składki ZUS, KPiR, podatek dochodowy
Na koniec zostaje kwestia składek ZUS i podatków. W pierwszej kolejności trzeba pamiętać o oznaczaniu składek ZUS jako zapłacone, wraz z podaniem faktycznej daty płatności. Ta data decyduje o tym za który okres składki ZUS obniżą podatek dochodowy.
Przed 20 dniem miesiąca należy upewnić się, że wszystkie przychody i koszty z poprzedniego miesiąca zostały dodane w inFakcie. Jeśli tak, to można wydrukować KPiR, a także sprawdzić kwotę zaliczki na podatek dochodowy do zapłaty i przelać tę kwotę na konto urzędu skarbowego.
Gotowe! W taki oto sposób rozliczyliśmy firmę zwolnioną z VAT.
Oczywiście, powyższy opis jest skrótowy. W toku prowadzenia działalności mogą pojawić się rozmaite zdarzenia gospodarcze, które wykraczają poza ten zakres. Oczywiście, w razie wątpliwości w każdej chwili można zasięgnąć porady u księgowych inFakt:
– przez telefon, e-mail, czat i forum,
– od pon. do pt. w godz. 7-22 oraz w soboty od 9 do 17.
Księgowi inFaktu z przyjemnością odpowiedzą na wszystkie pytania związane ze zwolnieniem z VAT – i nie tylko!
Po prostu załóż konto i rozliczaj księgowość „zw”
Zapraszamy wszystkie firmy zwolnione z VAT do wypróbowania księgowości w inFakt.pl. To nic nie kosztuje. Wystarczy wypełnić dane księgowe, aby uzyskać darmowy 30-dniowy test Programu do Księgowości.
W trakcie okresu testowego można:
- wystawiać faktury „zw”, Utargi Dzienne oraz dodawać koszty,
- obliczać podatek dochodowy i generować rejestr sprzedaży,
- korzystać ze wsparcia księgowych.
Najlepiej po prostu załóż darmowe konto w formularzu poniżej i sprawdź jak to działa.
Podziel się nim ze znajomymi