Handel elektroniką a VAT – od lipca 2015 przedsiębiorca sprzedający towary z odwrotnym obciążeniem musi składać nowy rodzaj deklaracji podatkowych. Po stronie nabywcy natomiast leży obowiązek rozliczenia podatku.

Handel elektroniką a VAT po 1 lipca 2015

Mechanizm odwrotnego obciążenia polega na przerzuceniu obowiązku rozliczenia VAT ze sprzedawcy na nabywcę i występuje przede wszystkim w sytuacji transakcji z klientem spoza granic naszego kraju.

Wynika to z ogólnej zasady, według której eksport jest opodatkowany w państwie nabywcy, a nie – jak to standardowo się dzieje – przez sprzedawcę.

Informacja VAT-UE

Należy jednak pamiętać, że istnieje grupa towarów, które pomimo sprzedaży na terenie kraju, również objęte są odwrotnym obciążeniem, m.in.:

  • wyroby ze stali i miedzi,
  • surowce wtórne z papieru, tektury, gumy, tworzyw sztucznych,
  • odpady szklane,
  • a od lipca 2015 r. także sprzęt elektroniczny (m. in. telefony komórkowe, laptopy, tablety, notebooki, konsole do gier wideo).

Handel elektroniką – czy muszę składać nowy rodzaj deklaracji VAT_

Wprowadzono nowy rodzaj deklaracji VAT

Odwrotne obciążenie w przypadku handlu elektroniką jest stosowane tylko wówczas, gdy łączna wartość towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekracza 20.000 zł netto.

Oznacza to, że od lipca 2015 roku handel sprzętem elektronicznym pomiędzy firmami (gdy nabywca jest czynnym podatnikiem VAT) oznacza konieczność spełnienia dodatkowych formalności.

Polegają one na składaniu okresowo nowego rodzaju deklaracji podatkowych – w przypadku handlu z odwrotnym obciążeniem będzie to deklaracja VAT-27. Korektę deklaracji składa się na formularzu VAT-27K.

W przypadku zakupu przez firmę X (czynnego VAT-owca) tylko 1 laptopa o wartości 5 tys. zł nie będziemy mieć do czynienia z transakcją przekraczającą kwotę 20 tys. zł – czyli nie zastosujemy odwrotnego obciążenia. Będzie to natomiast konieczne przy zamówieniu 5 sztuk sprzętu.

Zmiany w odwrotnym obciążeniu od lipca 2015

Przedsiębiorca musi złożyć informację VAT-27

W wyniku zmian w ustawie, przedsiębiorca, który dokonuje transakcji objętych odwrotnym obciążeniem, musi składać w urzędzie skarbowym wniosek VAT-27, na którym znajdą się informacje o dokonanych transakcjach czy usługach na terenie naszego kraju.

Wniosek VAT-27 musi zawierać m.in.:

  • imię i nazwisko lub nazwę firmy oraz NIP przedsiębiorcy, który składa informację podsumowującą,
  • informacje o przeprowadzonych transakcjach,
  • imię i nazwisko lub nazwę firmy oraz NIP nabywcy towaru lub usługi,
  • łączną wartość dostaw lub usług.

Deklarację VAT-27 można złożyć na 2 sposoby:

  • w wersji papierowej
  • elektronicznie.

Terminy składania informacji są takie same, jak dla standardowych deklaracji VAT

Informacje podsumowujące należy składać w okresie, kiedy powstał obowiązek podatkowy dla danej sprzedaży – w tych samych terminach, co standardowe deklaracje VAT:

  • w przypadku rozliczenia miesięcznegodo 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie,
  • w przypadku rozliczania kwartalnegodo 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym kwartale.

Uwaga! Nie należy ich mylić z informacjami podsumowującymi VAT UE!

Czy pamiętałeś o rejestracji do VAT-UE?

Załóż bezpłatne konto i korzystaj!

  • Kontaktuj się z księgowymi od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22
  • Czytaj praktyczny newsletter
  • Testuj księgowość online i fakturowanie – za darmo!

Załóż konto

Jeśli masz pytania dotyczące składania informacji podsumowującej, zostaw nam wiadomość w komentarzu lub napisz na info@infakt.pl.