Czy można księgować faktury zgodnie z datą otrzymania? Jak rozliczać faktury za usługi świadczone na przełomie roku?
Grudzień zaksięgowany, rok zamknięty, a na adres pocztowy trafia kolejna faktura – na znaczną kwotę, w dodatku z datą grudniową. Faktura z grudnia otrzymana w styczniu – czy przedsiębiorca może wliczyć ją w koszty zgodnie z datą otrzymania?
- Kiedy można wliczyć fakturę w koszty?
- Opóźniona faktura przechodzi na kolejny miesiąc
- Faktura sprzedażowa wystawiona w kolejnym miesiącu
- Brak zapłaty za fakturę a księgowanie przychodu
- Odliczenie podatku VAT
- Faktura otrzymana po zamknięciu roku a korekta zeznania rocznego
- Chcesz zachować porządek w dokumentach w prosty sposób?
Kiedy można wliczyć fakturę w koszty?
Faktura kosztowa powinna trafić do KPiR w dacie wystawienia. Jest to ogólna zasada, od której wyjątkiem są zakupy towarów handlowych i materiałów. Te bowiem należy wprowadzić do KPiR w momencie, kiedy trafiają do firmy – nawet, jeśli przedsiębiorca nie dysponuje jeszcze dowodem zakupu.
Jak rozliczyć utratę towarów handlowych?
Przedsiębiorcy prowadzą KPiR zazwyczaj stosując metodę kasową, czyli rozliczając koszty w dacie faktury. Istnieje jeszcze jedna możliwość, polegająca na księgowaniu w koszty tylko tej części wydatku, który dotyczy danego roku podatkowego. Jest to metoda memoriałowa i oznacza, że jeśli w grudniu otrzymamy fakturę za energię elektryczną za okres grudzień-styczeń, to należy ją podzielić proporcjonalnie pomiędzy oba te okresy (lata).
Opóźniona faktura przechodzi na kolejny miesiąc
Jeśli faktura kosztowa trafia do przedsiębiorcy po zaksięgowaniu miesiąca, ma on prawo do wliczenia jej w koszty na bieżąco – pod warunkiem, że rok podatkowy się jeszcze nie skończył. Podatek dochodowy rozlicza się bowiem ostatecznie w okresach rocznych.
Faktura sprzedażowa wystawiona w kolejnym miesiącu
Faktury dokumentujące przychody muszą być zaksięgowane w okresie, w którym przychód powstał, a nie według daty wystawienia. Faktura sprzedażowa wystawiona w styczniu za grudzień musi trafić do KPiR do grudnia poprzedniego roku.
Brak zapłaty za fakturę a księgowanie przychodu
A co zrobić, jeśli pomimo wskazanego terminu zapłaty za fakturę wystawioną w grudniu, przedsiębiorca nie otrzymał pieniędzy? Nie zwolni go to z obowiązku wliczenia jej do przychodów grudniowych. Co więcej, od roku 2016 osoba, która nie zapłaciła, ma prawo do wliczenia tej faktury w swoje koszty firmowe. Zniesiono bowiem obowiązek korekty kosztów nieopłaconych.
Korekta kosztów nieopłaconych – zmiany w 2016!
Odliczenie podatku VAT
VAT można odliczyć w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, ale nie wcześniej niż po otrzymaniu faktury. Można to też zrobić w 2 kolejnych okresach, którymi są miesiące lub kwartały – w zależności od wybranego sposobu rozliczania podatków.
Przejście na kwartalne rozliczenie podatków do 20. lutego!
Faktura otrzymana po zamknięciu roku a korekta zeznania rocznego
Jeśli przedsiębiorca zamknął rok i właśnie wtedy spłynęła do niego zaległa faktura, może wliczyć ją w koszty minionego roku, korygując zapisy w KPiR. Jeśli zrobi to po złożeniu rocznego zeznania podatkowego w urzędzie skarbowym, musi pamiętać dodatkowo o zrobieniu korekty rocznego PIT-u.
Chcesz zachować porządek w dokumentach w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
- Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
- Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór księgowej albo księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi