Każdy przedsiębiorca, który nie opłacił faktur w stosownych terminach, jest zobowiązany do wyksięgowania ich z kosztów. Korekta kosztów dotyczy m.in. zakupów ratalnych i wiąże się ze zwiększeniem ilości obowiązków przedsiębiorcy. Na szczęście – potrwa to jeszcze tylko 2 miesiące.

Niezapłacone faktury wymagają zmniejszania kosztów

Obecnie wszystkie faktury, które zostały zaksięgowane, ale mimo to przedsiębiorca nie uregulował za nie płatności, muszą zostać wyksięgowane z KPiR.

Oznacza to, że koszty należy pomniejszyć o kwotę nieopłaconej transakcji, jeżeli:

  • od terminu płatności upłynęło 30 dni (przy terminach płatności krótszych lub równych 60 dni)
  • od daty ujęcia wydatku w kosztach minęło 90 dni (przy terminach płatności dłuższych niż 60 dni).

Zmniejszenie kosztów musi być dokonane w okresie, na który przypadają wymienione terminy.

Wyksięgowanie nieopłaconych faktur dotyczy także zakupów ratalnych

Przepis nakazujący wyksięgowanie z kosztów firmowych nieopłaconych faktur miał na celu likwidację zatorów płatniczych i ochronę przedsiębiorców. W praktyce okazało się, że przysparza jedynie dodatkowych obowiązków w postaci konieczności żmudnej weryfikacji płatności.

Obecnie przedsiębiorcy muszą się liczyć z nagłym „zmniejszeniem kosztów” lub „zwiększeniem przychodów” i koniecznością naliczenia podatku dochodowego do zapłaty w miesiącu wyksięgowania kosztu.

Obowiązek wyksięgowania kosztów dotyczy także zakupów ratalnych: Jak należy księgować zakupy na raty?

Zmiany wejdą w życie z 1 stycznia 2016 roku

Zmiana przepisów wejdzie w życie z początkiem nowego roku, a to oznacza, że zostały tylko 2 miesiące na walkę z kłopotliwym obowiązkiem. Od stycznia 2016 roku faktury nieopłacone będą zaliczane do kosztów na zasadach ogólnych, niezależnie od tego, czy płatność nastąpiła.

Ponieważ jednak kosztem uzyskania przychodu może być tylko wydatek, który został poniesiony, organy podatkowe nadal będą mieć możliwość zakwestionowania takiego księgowania.

Korekta podatku VAT z faktury nieopłaconej

Jeśli przedsiębiorca nie zapłaci za fakturę w ciągu 150 dni (liczonych od upływu terminu płatności), będzie zobowiązany do korekty odliczonego VAT. Wyjątkiem jest tutaj firma będąca w trakcie postępowania upadłościowego bądź likwidacji.

Zmiany podatków w 2016 roku

Jeśli masz pytania dotyczące korekty kosztów, zostaw wiadomość w komentarzu lub napisz na: info@infakt.pl.

Dodatkowo możesz zostać odbiorcą naszego newslettera – informujemy w nim m.in. o zmianach przepisów – wystarczy założyć bezpłatne konto.

Chcesz wystawiać faktury online w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.