Coraz częściej operatorzy sieci komórkowych oferują przedsiębiorcom różne promocje, takie jak telefony za symboliczną złotówkę. W rzeczywistości koszt proponowanej komórki rozłożony jest na raty, które wraz z abonamentem opłacane są przez klienta. W jaki sposób zaksięgować więc ratę za telefon?

Jak zaksięgować fakturę za ratę za telefon

W momencie podpisania umowy z operatorem, klient otrzymuje fakturę potwierdzającą transakcję opiewającą na całą wartość telefonu. Jak w takim razie uwzględnić ową fakturę w Księdze Przychodów i Rozchodów?

Zgodnie z zasadami ujmowania kosztów, faktura za telefon powinna zostać uwzględniona w KPiR w dacie wystawienia faktury. Jednak w sytuacji sprzedaży ratalnej, sytuacja jest odmienna. Wartość telefonu z faktury faktycznie jest kosztem podatkowym w dacie wystawienia faktury, jednak zgodnie z przepisami po pewnym czasie należy dokonać korekty kosztów o wartość niezapłaconych rat.

Jak zaksięgować telefon

Korekta niezapłaconych kosztów

Od początku stycznia 2013 r. przedsiębiorca jest zobowiązany do dokonania korekty niezapłaconych kosztów. Korekta uzależniona jest od terminu płatności wynikającego z faktury:

  • jeśli termin płatności jest krótszy niż 60 dni to po upływie 30 dni od terminu płatności należy wyksięgować niezapłaconą część kosztu,
  • jeśli termin płatności jest dłuży niż 60 dni wówczas wyksięgowania niezapłaconej części kosztu należy dokonać po 90 dniach od daty zaliczenia danej kwoty w koszty podatkowe.

W przypadku zakupu telefonu na raty, termin zapłaty faktury pokrywa się z opłatą ostatniej raty, a więc przekracza 60 dni. Dlatego też po upływie 90 dni licząc od daty zaliczenia faktury za telefon w koszty, przedsiębiorca powinien dokonać zmniejszenia kosztów podatkowych o wartość niezapłaconych rat. Regulując raty przedsiębiorca będzie mógł ponownie zaliczyć je w koszty działalności.

UWAGA! Jeśli chodzi o prawo do odliczania podatku VAT w takiej sytuacji, przedsiębiorca odlicza podatek w całości z faktury za telefon. Płatności kolejnych rat nie spowodują konieczności dokonywania jakiejkolwiek korekty.

Chcesz rozliczać telefon firmowy w prosty sposób?

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.